Vestige - Ode
V
Feeling Good Music Records
We zijn nog maar net klaar met het prijzen van het project rond de muziek van Lili Boulanger, voorgesteld door Tom Bourgeois, of de saxofonist/klarinettist onthult alweer een andere kant van zijn veelzijdige interesses: Azië, en meer bepaald Taiwan, waar hij minstens één maand om de twee jaar verblijft.
Het verhaal begint in het Vlaams Conservatorium in Brussel, het KCB, waar hij studenten ontmoet uit het begeerde eiland, zoals zangeres Tsai Wen-Hui, voor het eerst in 2016 tijdens de creatie van het project “Vestige”.
Het project bestaat uit de Taiwanese zangeres/arrangeur/componiste, Tom Bourgeois op tenorsaxofoon en basklarinet, Thomas Mayade op bugel, Quinten de Cracker op trombone, Fil Caporali op contrabas en Daniel Jonkers op drums. “Vestige” brengt in 2022 een eerste album uit, dat vooral in Azië wordt gedistribueerd en dat we hier herontdekken ter gelegenheid van de release van het tweede deel van het sextet, getiteld “Ode”, bijna tien jaar na de oprichting van de groep.
Een band zonder harmonische instrumenten, waarin de stem wordt geïntegreerd in het discours van de blazers, een formule die volgens Tom Bourgeois geïnspireerd is door “Music for Small & Large Ensembles” van Kenny Wheeler. Het resultaat is een uitgeschreven discours, soms met teksten, dat raakt aan hedendaagse muziek met een Scandinavische invloed.
“The Mountain in My Backyard” opent het album met een tekst van François Vaiana, gedragen door de blazers, gevolgd door een zachte improvisatie op contrabas en basklarinet. “Omens” van Fil Caporali, geïnspireerd door Brazilië, bezingt de droogte en de hardheid van een klimaat waarin men wacht op de regen, wat een vrolijk en opzwepend slot inspireert. “For Fil” biedt een heerlijk middendeel waarin de stem van de contrabassist naar voren komt, waarna de blazers ons geleidelijk terugbrengen naar de stem van Tsan Wen-Hui, die ook naar voren komt in “They Just Forgot”, met alleen begeleiding van de blazers. “They Like That/They Don't Like That” biedt de trompettist een mooi speelveld in een meer ‘klassiek’ deel van een compositie van Eric Dolphy.
Na het alom geprezen “Lili” ontdekken we hier een andere kant van saxofonist Tom Bourgeois, in een zeer open formule die van begin tot eind boeiend is om naar te luisteren.
© Jean-Pierre Goffin, 2025 (vrije vertaling : Jos Demol)
In samenwerking met JazzMania















