Blue Sands – For You
B
ZenneZ Records - vinyl
Grote verrassing bij vocaliste Esther Van Hees en bassist Reindert Kragt, samen Blue Sands, toen ze recent de Nederlandse Edison Award in de categorie Nationaal Vocaal uitgereikt kregen. Die onderscheiding kwam er niet zomaar. Er was wel reeds een relevante voorgeschiedenis.
Hun eerste non-digitaal visitekaartje was een single met vier titels. Een persoonlijke compositie aangevuld met drie raak gekozen coverversies uit het repertoire van Paul McCartney en Danny Elfman gekoppeld aan een song uit ‘Beauty and the Beast’. Vervolgens verscheen ‘No Longer Blue’ waarop Van Hees en Kragt zich ontpoppen als een duo dat adjectieven als broos en intimistisch hoog in het vaandel voert. Bijwijlen klinkt het als een unplugged versie van Kate Bush. Opnieuw eigen werk aangevuld met een eclectisch aanbod van gedurfde versies zoals onder meer ‘For The Damaged’ (Blonde Redhead), ‘Black Hole Sun’ uit het album ‘Superunknown’ van Soundgarden en ‘Desbarato’ van Anton Goudsmit waar Van Hees een tekst bij schreef. Ze waagden zich zelfs aan Erik Satie’s ‘Trois Gymnopédies’. Een cd uitgebracht bij het voorname label ZenneZ Records. En dan is er nu ‘For You’.
Wederom een uitgerekend evenwicht tussen zelfgeschreven materiaal en precies gekozen bewerkingen. Openen doen ze met ‘What a Day, What a Day’ waarmee ze de luisteraar meteen onderdompelen in een typische Blue Sands-sfeer getekend door het getokkel van de bas en de fluwelen zang van Van Hees. Op de tonen van ‘Sans Parapluie’ zie je zo dat vaalgrijs Kodachrome prentje als souvenir van een trip naar Parijs. Hermine Deurloo voegt daar op mondharmonica wat extra melancholie aan toe. Elk nummer is op die manier de verklanking van een fragiel verhaal dikwijls gebukt onder tristesse.
Andere gastmuzikant is gitarist Anton Goudsmit die subtiel op Brian Wilson’s ‘Don’t Talk’ aangepaste americana-accenten aanbrengt. Van Steve Kuhn kozen ze ‘The Meaning of Love’. Zelfs ‘Calling You’ uit de film ‘Bagdad Cafe’ staat op het programma. Enigszins trouw aan de originele versie maar toch wel met een heel eigen invulling. Deurloo zorgt opnieuw voor dat apart tintje. Naadloos hierbij aansluitend is de titeltrack waarin saxofonist Miguel Boelens uiterst introspectief inkleurt.
Respect ook omdat ze materiaal gaan halen bij Radiohead (‘Paranoid Android’) en Françoise Hardy haar grote hit uit de sixties, ‘Tous les Garçons et les Filles’, naar hun wereld weten te transponeren.
Na beluistering van ‘For You’ is de beslissing van de Edison-jury helemaal te begrijpen. Tijdens het recente Motives Festival in Heusden-Zolder wisten Van Hees en Kragt hun onderscheiding ook live te verzilveren en dit zonder gastmuzikanten. Een veelzijdig duo dat ook fans van Julie London en Naima Joris zal bekoren.
© Georges Tonla Briquet















