Benoît Delbecq - The Weight Of Light

Benoît Delbecq - The Weight Of Light

B

Pyroclastic Records

De Franse pianist Benoît Delbecq (°1966) voelt zich verwant aan eigentijdse klassieke muziek van o.a. John Cage, György Ligeti en Conlon Nancarrow en wist zich eigengereid te profileren als improvisator en prepared piano-meester.

Opmerkelijke projecten hielden een nauwe samenwerking in met o.a. Jozef Dumoulin (2016-2017), Fred Hersch (Fun House) en een verrassend optreden met Robin Verheyen rond de ‘Bach Riddles’ wat we zelf meemaakten tijdens Klara in deSingel (2017).

Eerder schitterde Delbecq solo met ‘Nu-Turn’ (Songlines 2003) en ‘Circles and Calligrams’ (Songlines 2010), wat hem voor de Grand Prix de l'Académie Charles Cros (2010) opleverde.

Nu verschijnt op het label van Kris Davis een nieuw solo-album met negen originele improvisaties. Hiervoor inspireerde hij zich op herinnering aan de schaduw van mobieltjes die in de slaapkamer van zijn ouders hingen. Vandaar de titel ‘The Weight of Light’ en de eigen covertekening waarin hij het mysterieuze schaduwspel wou vatten.

Delbecq is al langer gefascineerd door het visualiseren van muziek en houdt er een eigen grafische notatie op na. Hij zet die visuele indrukken, die evenzeer figuratief als abstract te interpreteren vallen, van licht over schaduw, om naar contemplatieve muziek. Daarbij toont hij zich een meester in prepared piano (“Anamorphoses’, ‘Havn En Havre’). Hij beroert of aait de toetsen (‘The Loop Of Chicago’, ‘Chemin Sur Le Crest’), bouwt minutieus stiltes en pauzes in (‘Dripping Stones’, ‘Family Trees’), zoekt openheid (‘Au Fil de la Parole’) en contrast (‘Pair et Impair’) en eindigt mijmerend en ingetogen (Broken World’).

Net als bij een schilderij laat Delbecq de emotionele interpretatie over aan de ‘ontvanger’, hetzij de kijker of de luisteraar. Hij componeert zelf alsof hij een nieuwe vorm bedenkt van een object, vanuit een 3-D perspectief ziet hoe het andere vormen aanneemt en hij verborgen kanten ervan ontdekt. 

‘The Weight Of Light’ prikkelt je zintuigen met indringend, contrastrijk en eclectisch pianospel van licht en donker, net zo intens als het abstract expressionisme van Mark Rothko.

© Bernard Lefèvre




Benoît Delbecq (solo piano)



In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst