Bazz Trio – L’Homme Bleu

Bazz Trio – L’Homme Bleu

B

Fresh Sound Records FSNT607

Baz Trio ontstond in 2017 in Tunesië, het land van herkomst van pianist Wajdi Riahi, en leek aan een ware rollercoaster begonnen tot Covid-19 de sfeer kwam verpesten.

Na een ontmoeting en enkele optredens van Riahi met contrabassist Basile Rahola besloten beiden om de samenwerking verder te zetten. Rahola haalde er een trouwe compagnon de route bij met drummer Oscar Georges. In 2018 wonnen ze al de Jazz Contest in Mechelen en eind 2019 doken ze met hun gedrieën, samen nog geen tachtig jaar oud, in het Spaanse Gerona gedurende twee dagen de studio in. Let wel: geen debuut, dat was de vijf  nummers tellende liveregistratie ‘Jamboree Live 20’ van tijdens een Spaanse tournee.

Muzikale onthaasting, zo zou men het eerste studio-album van Baz Trio kunnen omschrijven. Geen overdaad aan wilde virtuoze uitspattingen, meestal lijkt over elke noot nagedacht hoe ze geplaatst moet om de stilte spaarzaam op te vullen. Die zin voor subtiliteit en nuance in het gros van de nummers staat het spontane karakter zeker niet in de weg.

Voor zes van de negen composities tekende Basile Rahola, die zich liet inspireren door fysieke en emotionele mijlpalen. De titel van de plaat verwijst naar de Toearegs en Rahola probeerde hun vrijheid en levensstijl hierin uit te beelden. ‘Tawa’ begint met hetzelfde opzwepende ritme dat typisch is voor de desert blues die we al kennen van acts zoals Imarhan en Tinariwen. Het staat hierdoor wat in contrast met de rustige voorafgaande opener ‘La Ballade De L’Homme Bleu’, ‘One For Flint’ en zeker ‘Tree Folks’. ‘Rosa’ lijkt dan weer een liefdesballade’. Het door Oscar Georges geschreven ‘Claudio’ is de enige compositie die ook op de liveplaat prijkt en verschilt het meest van de rest. Dat zou men anders eerder verwachten van het bijzondere ‘Lamma Bana Yatathana’. Het is een traditioneel, seculier Arabisch lied dat een stevige make-over meekreeg met toch wat flarden die doen denken aan ‘Gnossienne No. 1’ van Erik Satie.

Een samenhangende plaat afleveren die behoorlijk wat afwisseling biedt, maar zonder de trappers kwijt te geraken: het is een kunst en zeker voor een jong pianotrio geen evidentie. Ze hebben zichzelf hiermee op de kaart gezet en doen vermoeden dat we nog meer moois mogen verwachten. Een nieuwe tournee is een eerste stap.

© Olivier Verhelst



In case you LIKE us, please click here:



our partners:

Clemens Communications

 


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst