Vossa Jazz (N), een introductie





© Vossa Jazz / Runhild Heggem 2022



Dit jaar heeft van 31 maart tot 2 april de vijftigste editie plaats van het Noorse Vossa Jazz festival. We spraken met Trude Stormheim, artistiek directeur van het festival.


Van waar kwam het idee in 1973 om een jazzfestival te organiseren in Voss ?

Een aantal jongeren van hier waren naar een jazzfestival geweest en vonden dat dit ook bij ons moest kunnen. Inwoners van Voss zijn van origine zeer actief en houden van organiseren. Zo hebben we ook ons eigen folkfestival en natuurlijk zijn er heel wat sportevenementen. Het zit gewoon in onze genen om nieuwe dingen uit te proberen.


Trude Storheim © Vossa Jazz / Lars Finforud 2019


Welk was de moeilijkste of minst aangename periode ?

Elk evenement kent wel zijn goede en minder goede tijden. Voor ons kwam het negatieve kantelmoment in 2006 toen we in een diepe financiële crisis terecht kwamen. Maar met de nodige inzet en enthousiaste vrijwilligers kwamen we er terug bovenop.

Hebben jullie contacten met andere festivals in Noorwegen en/of Europa ?

Niet rechtstreeks maar we kennen elkaar wel en wisselen regelmatig informatie uit. Bovendien zijn we lid van het Europe Jazz Network waardoor we heel wat collega’s ontmoeten.

Hoe wordt de keuze van het programma bepaald ?

Als artistiek directeur draag ik daar de volledige verantwoordelijkheid voor. Dat staat zo in mijn functiebeschrijving. Ondertussen doe ik dat zestien jaar. Natuurlijk heb ik de nodige contacten met muzikanten en boekingskantoren en zijn er heel wat mensen rondom mij die voor input zorgen.

U geeft duidelijk de voorkeur aan Noorse en Scandinavische artiesten...

We hadden vroeger een breder en internationaler aanbod. Door de evolutie op economisch en ecologisch gebied is het echter niet meer mogelijk of verantwoord om bijvoorbeeld een Amerikaanse artiest of groep uit te nodigen voor een enkel concert. Bovendien ligt het niveau van de Scandinavische en Europese artiesten zo hoog dat we niet verder moeten zoeken. Uiteindelijk interesseert het mij niet waar ze vandaan komen, wel moet de muziek kwalitatief verantwoord zijn.


© Vossa Jazz / Runhild Heggem 2022


Was het altijd al een vierdaags festival ?

Het officiële gedeelte begint eigenlijk pas vrijdagnamiddag maar op donderdag zijn er reeds heel wat lokale activiteiten in de context van het festival. Wie alles wil meemaken is best goed uitgerust want in totaal stellen we toch zo een zestigtal evenementen voor tijdens het hele weekend verspreid over de hele stadskern. En ja, dat betekent dat je soms hartverscheurende keuzes moet maken.

Jullie voeren een zeer klantvriendelijke prijspolitiek met vermindering voor onder meer jongeren en werkzoekenden...

We willen de hele gemeenschap betrekken bij het festival en iedereen de gelegenheid geven te komen luisteren. Dat gebeurt via kinderen die een podium krijgen en workshops voor personen met een beperking die werken met professionele muzikanten, tot vluchtelingen die hier terechtkwamen en een kans krijgen om als vrijwilliger alles van kortbij mee te maken. Het is een doorlopende bezigheid gedurende het ganse jaar.

Tentoonstellingen ontbreken evenmin...

We hebben er drie dit jaar. Een overzichtsexpo van de voorbije edities, eentje met werk van fotograaf Magne J. Kalstad en nog eentje in samenwerking met een kunstorganisatie waar Ingrid Haukelidsaeter lid van is en die de festivalposter van dit jaar ontwierp.


© Vossa Jazz / Runhild Heggem 2022


Denken jullie reeds aan de manier waarop het verder moet ?

We hebben de laatste jaren heel wat energie gestoken in deze jubileumeditie. Aangezien het huidige profiel duidelijk goed werkt zijn we zeker niet van plan ingrijpende wijzigingen door te voeren. Een en ander hangt ook af van externe factoren zoals een pandemie maar in Voss houden we van uitdagingen.

Tekst © Georges Tonla Briquet  -  foto's © Runhild Heggem / Lars Finforud



Vossa Jazz, 31.03 - 02.04.2023, Voss (Noorwegen)


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet


our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst