Altertape - ‘Nandrin Sessions’

In november bracht Altertape - Jonathan Callens (drummer/componist), Joshua Dellaert (bas), Jan Ghesquière (gitaar) - de EP ‘Nandrin Sessions’ uit. Een gesprek met Jonathan en Joshua over deze release, over wat vooraf ging en over wat nog komen kan.

Deze release komt er al vrij snel na jullie debuut-CD/-LP ‘Glasstic Drops’ die immers pas in het najaar van 2014 werd uitgebracht: het bruist van de ideeën en de inspiratie bij Altertape?

Jonathan: “Ons debuutalbum was voor mij ook het afsluiten van een bepaald hoofdstuk, met een aantal composities die ik na jaren eindelijk in een definitieve vorm kon gieten. Het grootste deel van de nummers op ‘Glasstic Drops’ zijn immers geschreven in de periode voor ik Altertape had opgericht. Al tijdens de opnames voelde ik daarom de drang om eindelijk aan nieuw werk te beginnen, werk dat veel representatiever was voor onze sound als band. Er was eindelijk plaats voor iets nieuws, daarom ging het zo snel vermoed ik.”

Hoe zou je de muziek van Altertape eigenlijk omschrijven: op de website lees ik o.a. “filmische thema's”, “soundscapes”

Jonathan: “Klopt allemaal. Sowieso spelen mijn muzikale voorkeuren een grote rol in het tot stand komen van de nummers, en dat zijn er heel wat. Ik ben niet zo goed in vakjesdenken, voor mij loopt alles in elkaar over, ook de meeste bands die ik bewonder situeren zich niet in één bepaald genre. Die vele invloeden en het verlangen om alles in één muzikaal project te steken, maken dat onze muziek ook niet gemakkelijk te omschrijven is. Er is het filmische en het sferische, dat voor een groot stuk het gevolg is van het gebruik van loopstation, er is onze jazz- en fusionachtergrond die zorgt dat een nummer opeens uit het niets kan openbarsten in een wilde jam, en er is mijn interesse in elektronische muziek, waardoor elementen uit drum & bass, EDM en andere experimentele muziekvormen in onze sound binnensluipen. Er zijn tegenwoordig een rist hedendaagse jazzmuzikanten die met succes een elektronische sound kunnen imiteren in hun akoestische setup, dat vind ik enorm sterk en probeer ik dus ook te doen. Mijn motto is: alles kan!”

Wat valt er op ‘Nandrin Sessions’ te beluisteren? Gaat Altertape verder de ingeslagen richting uit, of verkent de groep nieuwe, onbekende wegen?

Joshua: “‘Glasstic Drops’ was veel meer gearrangeerd, met heel veel geijkte en vaste melodieën en baslijntjes. Tijdens de opnames van ‘Nandrin Sessions’ werd veel meer aan de inspiratie van het moment overgelaten. We speelden de nummers ook nog maar net, wat toch anders is dan wanneer je opnames maakt van muziek die je al een jaar of langer repeteert en live speelt. Het resultaat klinkt meer natuurlijk, rauwer ook. We zijn er ook veel beter in geslaagd om de live-energie naar de opnames te vertalen.”

Valt het mee om deze muziek live te brengen, m.a.w. hoe reageert het publiek?

Joshua: “De reacties zijn uiteenlopend en hangen natuurlijk deels af van de verwachtingen en de plaats waar je wordt geprogrammeerd. Sommigen houden van de meer intieme romantisch klinkende melodieuze nummers, terwijl anderen volledig loos gaan op de meer naar de drum 'n' bass neigende composities. De reacties zijn soms ook komiek: laatst hadden we de eer om het podium te mogen beklimmen na een set van het Bas Bulteel Trio, en tijdens het eerste nummer zagen we de angst in de ogen van het publiek kruipen en wisselden mensen schichtige blikken uit. Kennelijk hadden we ze gaandeweg wel overtuigd, want het applaus loog er uiteindelijk niet om.”

Heeft Altertape al (weer) nieuwe plannen voor de nabije of verre toekomst?

Jonathan: “Ik denk dat we meer en meer projectmatig tewerk zullen gaan. Ik voel niet de behoefte om onze 'beste' nummers van 2 jaar geleden op optredens te blijven spelen, en ik zou graag willen dat elke nieuwe plaat een eigenheid heeft, een sound, een weergave van hoe ik me op dat moment als muziekschrijver voel. Op elke plaat moeten de invloeden die me op dat moment raken duidelijk hoorbaar zijn en op die manier een samenhangend geheel vormen, en de sound van Altertape zal daardoor hopelijk telkens weer rijker en anders zijn, zonder ooit het gevoel te creëren dat we in herhaling vallen. Maar daar een deadline op plakken lijkt me geen goed idee.”

Tekst: Paul Godderis - Foto’s: Altertape


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet


our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst