Sam Kaufman interview – Van Gelder Live





 

De eerste stream vanuit Van Gelder Studio



‘Van Gelder Live wil de hoogst mogelijke kwaliteit van streaming
zoals Rudy Van Gelder streefde naar perfectie in zijn opnames’



Sinds maart 2020 vielen live concerten weg en konden muzikanten alleen nog online contact maken met het publiek. De livestreams kenden voortrekkers zoals pianist Jef Neve bij ons en internationaal Stefano Bollani, Fred Hersch, Ran Blake, Dan Tepfer om enkele te noemen. Ook jazzclubs zoals Birdland Jazz Club, Jazz at Lincoln Center, Smalls, Smoke Jazz Clubs, Village Vanguard en concertzalen zoals Flagey en Bozar bij ons boden muzikanten een podium aan om op te treden via online sessies, soms gratis, soms met een vrije donatie of betalend.

En dan kwam het verrassende idee om vanuit de legendarische Rudy Van Gelder opnamestudio’s, waar de klank van de jazz vanaf de gouden jaren 60 werd bepaald, live optredens van aan RVG gelinkte jazzlegendes worldwide online aan te bieden.

Intussen vond het eerste gestreamde live concert vanuit de RVG-studio in Englewood Cliffs, New Jersey plaats op 14 november 2020 met het all-star kwartet van Ron Carter, Joe Lovano, Isaiah J. Thompson en Kenny Washington die een eerbetoon brachten aan Hank Mobley. Die werd 90 jaar geleden geboren op 7 juli 1930 en nam 60 jaar geleden de albums ‘Roll Call’ en ‘Soul Station’ op in de Van Gelder Studio’s.

Voor 2021 mogen we 10 online sessies verwachten. Over het initiatief staken we ons licht op bij een van de partners van het project in New York: marketeer Sam Kaufman (Regetta NYC) die nauwe contacten onderhield met RVG-artiesten Ray Charles, Pharoah Sanders en Jason Moran.

 


Sam Kaufman


De RVG studio als live podium is een totaal nieuwe benadering…hoe ontstond dat idee?

Sam Kaufman: Het idee kwam van Phil Coady, het is zijn ‘brainchild’. Hij leerde Rudy Van Gelder kennen toen hij als producer verbonden was aan Microsoft MS4Music Group en een speciale interactieve versie met ‘The Ultimate Blue Train’ van John Coltrane in 1997 ontwikkelde. Phil Coady hield 25 jaar lang nauw contact met Rudy Van Gelder.

  
Phil Coady (L)  -  Rudy Van Gelder (R)


Toen Rudy Van Gelder in 2016 overleed liet hij de studio na aan Maureen Sickler die hem 30 jaar lang assisteerde. Rudy Van Gelder werkte met apparatuur die met geen moderne variant te vergelijken valt en waar Maureen als geluidsingenieur dus door de jarenlange samenwerking wel mee vertrouwd was.

Zij runde de jongste drie en een half jaar de studio samen met haar man Don Sickler. Hij speelt trompet, is arrangeur, uitgever en producer en meermaals Grammy Award winner. Hij stond onder meer in voor opnames met Van Gelder artiesten zoals Joe Henderson, Freddie Hubbard en Cindy Blackman Santana.


Maureen & Don Sickler


Maureen en Don betrokken Phil Coady erbij om samen actie te ondernemen om de studio als historisch erfgoed te bewaren (het gebouw ontworpen door Frank Lloyd Wright’s beschermeling David Henken werd opgericht in 1958/59 en is kenmerkend voor de iconische Usonian style-nvdr).

Om het gebouw te redden zochten ze een manier om het open te stellen en een kijk achter de schermen van de opnamestudio te realiseren, want weinigen wisten hoe die studio’s er uit zagen. En zo kreeg Phil Coady’s idee helemaal vorm toen de pandemie online streaming als uitkomst bood.


De Rudy Van Gelder opnameruimte heeft een kathedraalachtig houten plafond
en was alleen maar toegankelijk voor een beperkte kring van wie er opnam


Jullie wilden vooral streven naar het behoud van de studio en de befaamde Van Gelder opnamekwaliteit als maatstaf voor de streaming…

Sam Kaufman: We wensten de studio als ‘landmark’ te behouden en geen drastische ingrepen op de locatie toe te laten. Wat altijd al verborgen lag voor het publiek binnen de opnamestudio zou nu geopenbaard worden met een belevenis met live performances gestreamd in uitzonderlijke klankkwaliteit. Uiteraard dat covid-19 het proces heeft bespoedigd.

Tijdens de pandemie werden we geconfronteerd met een hele reeks online streams zowel van muzikanten van thuis uit als vanuit clubs zoals bijvoorbeeld de Village Vanguard die kwalitatief inconsistent was. We wensten de hoogst mogelijke kwaliteit van streaming zoals Rudy Van Gelder streefde naar perfectie in zijn opnames. De focus voor de live opnamesessie en streaming technologie lag dan ook op het niveau van de Blue Note/Rudy Van Gelder standard en moest naar online perceptie het hoogst mogelijke overtreffen. Iets waar Van Gelder fier op zou zijn. Dat wilden we bereiken. Zo bieden we muzikanten een hoogwaardig platform aan en ook de mogelijkheid om er aan te verdienen.


Ron Carter


Waarom de keuze van Ron Carter voor de première?

Sam Kaufman: Ron Carter, nu 83, benaderden we als eerste, omdat hij met de RVG-studio een van de langste histories meedraagt. Hij was meteen enthousiast en wilde deel uitmaken van de memorabele sessie. Hij nam al op bij Van Gelder in 1960 en is misschien wel de meest vastgelegde legendarische muzikant in diens studio, zowel als leader als sideman.


Hank Mobley


Bij de eerste streaming met Ron Carter in kwartet, een eerbetoon aan Hank Mobley, was Don Sickler de host. Die kende Mobley persoonlijk en had dus een speciale relatie met dit event.


Eerste live performance & stream (soundcheck):
Don Sickler, Joe Lovano, Isaiah J. Thompson, Ron Carter en Kenny Washington


Hoe waren de reacties op de eerste streaming?

Sam Kaufman: We moeten nog evalueren, maar een eerste vaststelling is de hogere viewing in de VS dan de rest van de wereld. We hadden meer verwacht van de internationale belangstelling en vooral Europa en Japan waar jazz heel erg leeft. We stellen het bijzonder op prijs dat Jazz'halo in België mee het event onder de aandacht bracht. Ook London Jazz News, TSF Radio en Jazz in Europe gaven ondersteuning. De timing was misschien minder goed gekozen, want de eerste live stream op 14 november 2020 (Noord America 21u) was voor Europa midden in de nacht. En de daaropvolgende (re)streaming op 15 november gericht op Japan/Azië en Europa werd misschien over het hoofd gezien.

We waren wel blij met de reacties van professionals uit de muziek business, waarvan we alle lof kregen als zijnde de beste streaming ooit vertoond.


Gebeurt er nog wat met de live opname?

Sam Kaufman: Het was een exclusief en eenmalig streammoment net als bij een live concert, een unieke kans om het te zien, te beleven. We maakten er een opname van en het zou best mogelijk zijn die uit te brengen, maar we moeten dan wel nog de rechten afstemmen met de muzikanten. Toch was het vooral de betrachting een unieke belevenis aan te bieden, het gemis aan liveconcerten op te vangen, omdat de mensen niet meer terecht konden in de clubs.


Wat heb je geleerd van de eerste streaming?

Sam Kaufman: De streaming op zich heeft goed gewerkt. De kwaliteit was uitstekend en dat konden we zelf monitoren. Er waren geen onderbrekingen of uitval. Maar natuurlijk hebben we geen controle over de internetconnectie bij de mensen thuis, daar kunnen we zelf weinig aan doen. We zijn alleszins sterk gestart en dat geeft vertrouwen. We moeten zeker nog de belangstelling verhogen en promotie voeren naar Europa en Azië toe.

Bij de uitzending is wel gebleken dat het licht te fel was, daar werken we aan om in de toekomst een aangenamere sfeer als in een club te creëren. We hebben de eerste performance afgewacht en willen nog extra features toevoegen, zoals interactie met het publiek, meer betrokkenheid bij de opname en achter de scene.

Het belangrijkste als luisteraar/kijker is na te denken hoe je omgaat met streaming. Als je via computer kijkt, heb je nooit de ervaring die je via televisie of hifi-audio stereo geluid opdoet of via een hoge kwaliteitshoofdtelefoon. Dan pas ga je het echt live ervaren zoals in een jazzclub.


Aan welke muzikanten denken jullie voor de volgende streamingsessies?

Sam Kaufman: We plannen 10 live optredens of streamingsessies beginnend in februari 2021. We denken aan nog levende jazzgroten die ooit opnamen met Rudy Van Gelder en natuurlijk nog in staat zijn op te treden. We hebben goede hoop op het uitnodigen van Barry Harris om iemand te noemen. Het valt wel af te wachten, want hij is 92 en heeft gezondheidsproblemen en moet nog herstellen.

We focussen verder op alle levende RVG legendes zoals Pharoah Sanders, Jack deJohnette, Reggie Workman, Kenny Baron, Kirk Lightsey, maar evengoed de jongere generatie zoals Jason Moran en Robert Glaspar.

Ook muzikanten die door jazz zijn beïnvloed uit de hiphop- en rapwereld of r&b en zich inspireren op de RVG opnames.

Heel veel muzikanten wonen in New York en dat is slechts 30 km tot de studio. Don en Maureen Sickler hebben natuurlijk nauwe contacten met de jazzscene en ik leerde velen kennen toen ik 25 jaar geleden verhuisde naar New York en me op marketing toelegde.

Onze zorg bij de opnames is dat de muzikanten veilig zijn, vooral de oudere. Je kon op de stream zien dat iedereen een mondmasker droeg en ze stonden op anderhalve afstand van elkaar – bovendien werden de muzikanten vooraf getest zodat het coronaproof kon doorgaan.


De bijdrage voor de streaming was 15 dollar, hoe heb je die bepaald?

Sam Kaufman: We zijn vertrokken van de prijzen die doorgaans gehanteerd worden bij liveconcerten, die variëren van 10 tot 25 dollar, maar er zijn natuurlijk nog de opstartkosten en dergelijke meer, waardoor zo’n prijs van 15 dollar onmogelijk tot een rendabel resultaat kan leiden. Als we in de toekomst een groter bereik en topperformances aanbieden, kunnen we mogelijk sponsors aanspreken.


Zal er ook publiek bij de opnames toegelaten worden?

Sam Kaufman: We zijn voorzichtig omwille van corona en omdat we met hoge risico musici rekening moeten houden. Daartoe dienen we het publiek te beperken tot een minimum. Er is de mogelijkheid om de isoleercabines in te richten, dat zijn aparte kamers waar de muzikanten met drums of piano werden opgenomen. Ofwel de open ruimte met de nodige afstandsregels open te stellen.

Maar we onderhandelen met Microsoft rond het interactief werken zoals bijvoorbeeld met het American basketbal gebeurd, mensen die kijken en reageren via videoschermen interactief met de performers. Ook kunnen kijkers van thuis uit reageren en spelen de muzikanten daar op in.

© Bernard Lefèvre (januari 2021)
Photographs © courtesy of RVG Productions, LLC.





Sam Kaufman koos in willekeurige volgorde zijn favoriete Rudy Van Gelder opnames


Crescent - John Coltrane
Moanin’ - Art Blakey
The Blues and the Abstract Truth - Oliver Nelson
Shape of Things to Come - George Benson
Out to Lunch! - Eric Dolphy
A Love Supreme - John Coltrane
Adam's Apple - Wayne Shorter
Mode for Joe - Joe Henderson
Maiden Voyage - Herbie Hancock
Red Clay - Freddie Hubbard


Zodra het Van Gelder live streaming programma 2021 bekend is,

lees je alle details in een volgende bijdrage via Jazz’halo!


In case you LIKE us, please click here:


Check out Jazz'halo radio: click on this logo please



our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant

 

Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
José Bedeur
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst