Rosa Brunello







Hoewel ze al meer dan 10 jaar actief is als leider van projecten onder haar eigen naam, brengt contrabassiste Rosa Brunello in elk van haar projecten altijd een gevoel van innovatie en urgentie over. Dit is dankzij haar nooit verzadigde muzikale nieuwsgierigheid en het vermogen om zich altijd weer in te zetten, zelfs wanneer de door haar ingeslagen wegen stuiten op de tegenwind van de jazzgemeenschap.


Het is geen toeval dat haar project onder de naam 'Rosa Brunello Y Los Fermentos' (van 2016 tot 2019, drie platen bij het label CAM Jazz en een liveshow op Bandcamp) vaak van opzet en bezetting is veranderd, net zoals ze in het post-pandemische scenario een nieuw avontuur is aangegaan, het project 'Sounds Like Freedom', met een belangrijke plaat voor het jonge label Domanda Records en een wervelende liveshow.


© Emanuele Meschini


"De plaat is ontstaan uit twee dagen van improvisatiesessies, samen met drie geweldige muzikanten, met wie ik al in andere bands had samengewerkt, voordat ik ze voor dit nieuwe project bij elkaar wist te brengen: trompettist Yazz Ahmed, gitarist Maurice Louca en Marco Frattini op drums,"
vertelt Brunello ons. "Samen met Tommaso Cappellato, de producer van de plaat, verzorgden we de postproductie. Live brengt de band wat de nummers op de plaat zijn geworden, waarbij de improvisatiecomponent altijd actief is en de sfeer die eerst in de studio werd gecreëerd, opnieuw wordt gereproduceerd".

Muziek met een sterke en innemende identiteit, waarin de bassiste haar sonische verbeelding projecteert in een dansende, multi-etnische wereld die put uit vele geografische gebieden en suggesties, zoals ook wordt bevestigd door de Spotify playlist waarin Rosa Brunello enkele van haar favorieten deelt.

"De laatste jaren luister ik veel Braziliaanse muziek," zegt ze, "maar ook Egyptische, Engelse, Italiaanse, Amerikaanse, Cubaanse, Kaapverdische, Boliviaanse... Ik probeer altijd nieuwsgierig te blijven naar muziek die voor mij nieuw is en mijn muzikale universum verrijkt.”

Het is een kaleidoscoop van invloeden, maar de muziek die hieruit ontstaat is sterk en coherent. Ze ontwikkelt zich in de lichamen van de uitvoerders en bereikt die van de toeschouwers in golven die altijd harmonieus zijn.

"Voor mij is Sounds Like Freedom een zoektocht naar schoonheid in eenvoud en kleine dingen, naar duidelijkheid zonder misverstanden, naar dialoog, naar wederzijds vertrouwen, naar werelden zonder grenzen," vertelt zij met een spontane glimlach.

Zulke ritmisch innemende muziek, die zich vloeiend beweegt binnen de taal die de relatie met nieuwe generaties publiek aanknoopt. Jongens en meisjes die om zowel anatomische als culturele redenen geen belangstelling meer hebben voor de categorieën waarin muzikanten vroeger werden ingedeeld en die zich in plaats daarvan onmiddellijk identificeren met de vibraties die zij het dichtst bij hun eigen wereld voelen.

"Sounds Like Freedom kreeg onmiddellijk aandacht van een breder publiek, mede dankzij het fundamentele promotiewerk dat Cappellato samen met Domanda Music heeft verricht," legt Rosa uit, "maar we moeten ook rekening houden met de internationale zichtbaarheid die het Bandcamp-platform en talrijke radio-optredens, waaronder een voor Worldwide FM met Gilles Peterson, hebben gegeven.”


© Alessandro Botticelli


Een album dat over de hele wereld is verkocht, van Japan tot Australië, van de Verenigde Staten tot Europa, maar vooral een concert dat zich goed heeft aangepast aan zowel de meer klassieke zalen of openluchtpodia, als aan clubs, waardoor het publiek van verschillende leeftijden en muzikale achtergronden wordt aangetrokken.

Verschillende doelgroepen in termen van geografie, leeftijd en benadering zijn ook degenen die Rosa Brunello is tegengekomen in haar samenwerking met Dee Dee Bridgewater, een samenwerking die in 2021 ontstond in het kader van een project dat de beroemde Amerikaanse zangeres aan het hoofd zette van een kwintet van Italiaanse talenten (met saxofonist Michele Polga, trompettist Mirco Rubegni, pianist Claudio Filippini en drummer Evita Polidoro die de band vervolledigen).

Het gevoel om met een ervaren persoonlijkheid als die van Bridgewater te werken en het opbrengen van de nodige flexibiliteit om de verschillende en prestigieuze Europese data met de juiste sho(wo)manship aan te pakken, gaf de contrabassiste zeker een groot bewustzijn, zozeer zelfs dat Bridgewater haar ook aan haar zijde wilde in het volgende Europese live-project, het all-female kwartet dat in het najaar van 2022 speelde.

Een ervaring die de richting van Rosa's muziek in de nabije toekomst zeker zal beïnvloeden: "De sonoriteiten verworven tijdens het laatste jaar van concerten met Dee Dee Bridgewater, evenals die van Maurice Louca's internationale nonet werk Elephantine, het Sounds Like Freedom kwartet, verdere samenwerking met Yazz Ahmed, het Hoodya duo samen met Camilla Battaglia, en de meest recente residency-ervaring aan de Montreux Jazz Academy samen met Gilles Peterson, Chico Freeman, Chelsea Carmichael en Soweto Kinch geven vorm aan het geluid van mijn nieuwe repertoire. De opnameresultaten zullen de tijdens deze voorspoedige periode verworven inzichten aan het licht brengen".

Tegen het einde van ons gesprek met Rosa Brunello vragen we haar, nu we het toch over platen hadden, wat het voor haar betekent om voor een nieuw en onafhankelijk label als Tommaso Cappellato's Domanda Music op te nemen. Het antwoord draagt onvermijdelijk een intens menselijk aspect in zich mee.

"Het is samenwerken met een vriend voor wie ik enorme achting en respect heb en met wie ik muzikale smaken en horizonten deel. Het was heel natuurlijk en gemakkelijk om samen te werken, de conceptie van de plaat, het studiowerk en het daaropvolgende werk te delen. Tommaso is een constante referentie in mijn artistieke reis, een persoon waarop ik kan rekenen en vertrouwen.


© Jackie Radinski


Ik ben blij deel uit te maken van een nieuw onafhankelijk label, dat zijn artiesten met toewijding en enthousiasme ondersteunt en promoot, met een open en dwarse visie op muziek, en dat naast mijn plaat ook andere muzikanten en prachtige projecten opneemt waarmee ik me verwant voel.”.

En dus, terugkomend op het gevoel van vernieuwing die Rosa Brunello bij elk van haar avonturen overbrengt, zal het geen verrassing zijn om haar naam terug te vinden in de categorie 'nieuwe talenten' van de Top Jazz Poll 2022 van het tijdschrift Musica Jazz. Sommigen, met een beetje cynisme, zouden dit resultaat kunnen toeschrijven aan niet bijzijn met de actualiteit van sommige kiezers (aangezien Brunello nu meer dan 35 jaar oud is en, zoals we al zeiden, al een decennium actief is), maar wij denken graag dat het haar vermogen is om zichzelf op een steeds originele manier heruit te vinden, waardoor we haar elke dag weer zien als een wonder om ontdekt te worden.

Tekst © Enrico Bettinello, Giornale della musica (vrije vertaling: Jos Demol) – foto’s © Alessandro Botticelli/Emanuele Meschini/Jackie Radinski



 

"Now's The Time" is een samenwerking van:

#Womentothefore
#IWD2023


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst