Nordmann: ‘We willen zoveel mogelijk met onze muziek naar buiten komen.’

Nordmann harkt trofeeën en ereplaatsen binnen en is sinds 19 februari 2015 op veroveringstocht doorheen het land, datum waarop de releasetournee van debuut-cd ‘Alarm!’ (WERF) van start ging. In de aanloop naar het concert georganiseerd door Cactus & De Werf op 13 maart 2015, verwende ik de groep met felicitaties én vragen.

Van harte proficiat! Merk je al het effect op het aantal boekingen?

Bassist Dries Geusens: ‘Dankjewel! We merken dat zéker, vooral door onze tweede plaats op de Rock Rally (2014, PJG). We krijgen veel steun van Kurt Overbergh, artistiek directeur van de AB die ons onlangs in een interview in zijn persoonlijke top drie plaatste van alle bands die hij ooit op die wedstrijd zag. Dat kan tellen: door die ondersteuning van één van de grootste spelers uit de muzieksector, gaan andere concertorganisatoren gemakkelijker mee om ons te boeken. We hebben voor de release van ons album een mooie reeks concerten kunnen samenstellen die ons van Oostende tot Hasselt brengt.’

Pieter Koten (Vrijstaat O.) looft het prachtig parcours dat jullie hebben afgelegd sinds de overwinning in de eerste editie van STORM! contest (2013): loopt alles volgens plan?

Geusens: ‘Tot nu toe wel. Na onze derde plaats op Jazz Hoeilaart in 2013 hebben we met ons management (Inside Jazz) enkele doelen gesteld die we in de loop van 1,5 à 2 jaar willen bereiken. De release van ons debuutalbum was daarbij het belangrijkste. We zijn steeds hard blijven doorwerken en repeteren, ook nadat we tweede werden op de Rock Rally. Eigenlijk heeft dat ons alleen maar méér gestimuleerd. Nu onze plaat klaar is en de releasetour vertrokken, kijken we vooruit naar komende zomer, najaar en volgend voorjaar. We hopen op enkele mooie zomerfestivals te mogen spelen. Daarnaast zijn we volop aan het werken aan nieuwe nummers voor onze volgende plaat.'

Jullie spelen voor zowel jazz- als rockpubliek: niet kunnen/willen kiezen of voor zoveel mogelijk mensen willen optreden?

Geusens: ‘Voor ons maakt het totaal niet uit voor welk publiek, zolang we onze muziek live kunnen brengen en mensen kunnen verrassen of laten genieten. Jazz of rock, daar staan we zelf niet bij stil. Vanuit de media wordt wel verwacht een duidelijk etiket op je product te kunnen plakken, vandaar dat we onze muziek “progressive jazz rock” genoemd hebben. Tegenwoordig wordt in jazz - maar evengoed in andere genres – veel vermengd waardoor de grenzen niet meer zo duidelijk zijn als pakweg 15 jaar geleden. Ook het publiek is daarin meegegroeid, merken we: mensen op onze optredens kunnen genieten van zowel jazzstandards als van avant-garde van bv. John Zorn. Ook onze eigen smaak is zeer ruim. Ikzelf luister vooral naar hedendaagse jazz en rock, maar net zo goed naar klassiek of elektronische muziek. Hoe meer je je openstelt voor muziek die je (nog) niet kent, hoe meer je geïnspireerd kan worden en hoe groter je eigen vocabularium op je instrument wordt. Eigenlijk willen we gewoon zoveel mogelijk met onze muziek naar buiten komen. Waar of voor wie, maakt niet zo veel uit. Wat niet betekent dat we om het even waar zouden spelen…’

Wat valt op ‘Alarm!’, jullie debuut, te beleven?

Geusens: ‘Het is een heel eerlijke plaat geworden: alles live ingespeeld en met betrachting zo weinig mogelijk te editen. Enkele gitaarlijnen, effecten en percussie werden achteraf opgenomen, maar je hoort ons op de plaat zoals we ook live willen klinken. We hebben gekozen voor nummers die we op dat moment en in die ruimte het beste konden brengen. Uiteraard een dikke scheut jazz en rock, maar ook voldoende ruimte voor improvisatie en experiment. Voor mij wordt de samenhang tussen de nummers voor een groot deel bepaald door onze specifieke sound, het instrumentarium en uiteraard de manier waarop we kunnen inspelen op mekaar. Ook de rol van Jasper Maekelberg - die onze plaat geproducet en gemixt heeft - valt niet te onderschatten. Ook inhoudelijk, omdat hij de muziek meer vanop een afstand kon beluisteren en telkens de juiste opmerkingen wist te geven, waardoor wij dan op onze beurt weer geïnspireerd of net ingetoomd werden.’

Tekst: Paul Godderis  -  foto's: Leon De Bakker


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst