Don Kapot : Wat is dit voor een chaos ?!




Met een opmerkelijke opbouw van hun optreden bewijst het Brusselse trio dat ze hebben wat ervoor nodig is... Een open discussie rond een gag: "I Love Tempo".






Dit is ongeveer het vijfde jaar van het bestaan van de band...

Giotis Damianidis (bas) : Vijf ?! Neen, het is langer geleden... Zeven jaar, denk ik...

... OK, zeven jaar ! Dus jullie behoren tot de oudere generatie. Hebben jullie andere bands geïnspireerd ? Bijvoorbeeld in de Brusselse scene ?

Viktor Perdieus (sax) : Zoals wie ? Nee, ik weet het echt niet... Maar ik hoop het...

Jakob Warmenbol (drums) : Maar ja, het is waar dat we al deel uitmaken van de oude garde. We komen elkaar tegen...

Viktor Perdieus : Ja, je kunt bijvoorbeeld aan Echt! denken, ook al is wat ze doen anders.

Sinds enige tijd is er een nieuwe Brusselse scène aan het ontluiken...

Jakob Warmenbol: Die bestond al. Maar het is waar dat het momenteel groeit. Er zijn een paar bands die meer hybride muziek aanbieden die een breder publiek aanspreekt.

Hoe zijn jullie Don Kapot begonnen ?

Giotis Damianidis : Het is dus een oud verhaal. Geïmproviseerde muziek spelen past niet noodzakelijkerwijs in het concept van het creëren van een band. Op een gegeven moment speelde ik met Jakob. Toen met Viktor, met wie we besloten deze groep op te richten... We vroegen Jakob er terug bij.

Viktor Perdieus : We waren aan het repeteren in Volta (een club in Anderlecht die muzikanten steunt in hun projecten, met name door middel van residenties - nvdr). Er gebeurt daar veel, veel bands leren er elkaar kennen.


Het werd al snel duidelijk dat jullie heel anders waren dan een jazz band...

Viktor Perdieus : Inderdaad, we zijn meer “punk”, meer “garage”.

Giotis Damianidis : Het oorspronkelijke idee was om met een enorme hoeveelheid groove te spelen. Droog, zonder effecten. Nu ontwikkelt ons geluid zich. We voegen een beetje gitaar toe, keyboards...

Heeft Fulco Ottervanger (de toetsenist van De Beren Gieren, met wie ze een album hebben opgenomen - nvdr. Lees de recensie hier (F)) je op het idee gebracht voor de keyboards ?

Viktor Perdieus : Niet echt. Ik bespeel de keyboards ook in duo met een zangeres. Ik nam er een mee naar repetities om te zien hoe het klonk... En het klonk best goed!

Laten we verder gaan met jullie nieuwe album, “I Love Tempo”. Vanaf het begin zetten jullie de toon...

Viktor Perdieus : In principe is 'I Love Tempo' niet iets wat je zegt... Deze titel komt voort uit een private joke…

Giotis Damianidis : Ja, Jakob en ik zouden een zanger uit Niger begeleiden in Berlijn...

Jakob Warmenbol: We hadden niet gerepeteerd voor het concert en ik was een beetje verrast door één track... Ik wist niet welk ritme ik moest gebruiken. Ik vroeg hem: "Kun je me het tempo geven?" en hij antwoordde: "I Love Tempo!", dat is letterlijk wat hij zei! (Algemene hilariteit)

Viktor Perdieus : Dat is een geweldige zin !

Jakob Warmenbol: Ja, zo geweldig dat we besloten om er T-shirts van te maken! (T-shirts die ze die avond tijdens het concert zullen dragen en die nu deel uitmaken van de merchandising van de band... - nvdr).


Je hebt de componisten niet apart vermeld op de albumhoes. Een collectief werk ? Een thema, ritme en dan improvisatie ?

(Ze vinden het moeilijk om het met elkaar eens te zijn)

Jakob Warmenbol: Het draait allemaal om improvisatie.

Viktor Perdieus : Maar neen, helemaal niet! Vaak brengt een van ons drieën iets mee naar de repetitie... Ik bracht bijvoorbeeld het thema van 'Bernadette' mee.

Giotis Damianidis : Ik denk dat we "garagecompositie" doen. (SIC).

Jakob Warmenbol: Ja, dat zou je kunnen zeggen: iedereen draagt ideeën aan en we improviseren erop los.

Met uitzondering van het kortste nummer, 'Don Be No', blijft melodie de prioriteit, zelfs te midden van de chaos...

Viktor Perdieus : Wat is chaos ? Het is geen chaos... Aan het einde lijkt het wel een beetje op chaos. We spelen dit nummer elke keer heel anders. Er zijn heel veel verschillende versies! Maar om terug te komen op je vraag, ik denk dat we veel improviseren, tot aan het punt van compositie. We nemen de repetities op en bewaren de beste ideeën, die we bewerken om ze te verbeteren.

Jakob Warmenbol: Voor de opname van "I Love Tempo" profiteerden we van zeer goede studio-omstandigheden en meer comfort. We namen meer tijd. En we hadden een geweldige geluidstechnicus!

Er is dit zeer krachtige ritme dat meer 'vierkant' is dan op vorige albums...

Viktor Perdieus : Ja, ik weet wat je bedoelt. De patronen liggen meer vast. Dus het klinkt iets minder 'free'.

Giotis Damianidis : Dat was al een beetje het geval... Zoals ik al zei, groove is erg belangrijk in onze muziek.

Viktor Perdieus : Laten we zeggen dat het een beetje beter klinkt, het is beter geproduceerd.

Jakob Warmenbol: Greg Saunier (de drummer van Deerhoof - nvdr) heeft ongelooflijk werk geleverd met de mix. Hij is erg creatief en we gaven hem carte blanche. Als ik het geluid van mijn drums hoor, heb ik het gevoel dat hij aan het spelen is !

Viktor Perdieus : We hoorden de mix die hij had gemaakt voor een album van Marc Ribot's Ceramic Dog ("Your Turn" - nvdr). We dachten: "Waarom niet? We gaven hem veel vrijheid. Hij stopte wat Deerhoof in Don Kapot!


Dus Deerhoof is een van jullie invloeden?

Viktor Perdieus : Ja, zeker, op dezelfde manier als Ceramic Dog. Uiteindelijk hebben we niet veel invloeden uit de Belgische jazz. Sinds enige tijd zijn we ook geïnteresseerd in een groep uit Chicago : Natural Information Society.

Jakob Warmenbol: Als ik op zoek ben naar een ritme, laat ik me door deze groepen inspireren. Voor "I Love Tempo" heb ik me ook laten inspireren door pygmee ritmes. "Me Pig" is daar een voorbeeld van.

Met wie zou je naast Fulco nog meer een kwartet kunnen vormen ? Wie je maar wilt, je hebt mijn toestemming...

Giotis Damianidis : Jimi Hendrix !

Viktor Perdieus : Ik kies Tom Waits !

Giotis Damianidis : Waouh ! Laat ons dan meteen een quintet vormen !

Je overdrijft !

Giotis Damianidis : Of misschien Miles…

Jakob Warmenbol: Om eerlijk te zijn weet ik het niet …

Giotis Damianidis : (onstuitbaar) Don Kapot featuring George Clinton… Dat zou geweldig zijn ! Oké, dat is mijn keuze !

(Op dat moment haalde ik uit mijn tas een biografie van Real Muzul getiteld "P-Funk, l'odyssée de George Clinton" - uitgegeven door Le mot et le reste - voor zijn stomverbaasde ogen... Hij nam er een foto van en stelde er me een heleboel vragen over... nvdr).

Jakob Warmenbol: Ja, Parliament is een echte referentie voor mij …

Laten we het eens hebben over je label W.E.R.F., waarvan jullie vanavond de dertigste verjaardag vieren op het podium van de Ancienne Belgique...

Giotis Damianidis : Het begon allemaal in KAAP Oostende, waar we speelden en Benny Claeysier kwam kijken. Hij vond het geweldig en stelde voor dat we deel zouden uitmaken van de W.E.R.F.-catalogus. We hadden net 'Hooligan' opgenomen. Benny gaf ons nooit instructies. Hij vertrouwde ons altijd. Ik denk dat hij ons gewoon leuk vindt.

W.E.R.F. heeft een breed scala aan talent, van Don Kapot tot Alex Koo...

Viktor Perdieus : Ja, er zijn veel verschillende keuzes en kleuren.

Heb je een voorkeur voor een van de artiesten van het label ?

Jakob Warmenbol: Neen, niet per se. Als we bij Volta zijn, komen we andere muzikanten van het label tegen. Met sommigen raken we bevriend, ook al maken we niet hetzelfde genre muziek. Maar je zou kunnen zeggen dat het inspirerend is... Ik hou van het eclecticisme van het label. Schntzl, bijvoorbeeld. Ik hou echt van de creatieve geest van de drummer, Casper Van De Velde (die ook voor Donder werkt - nvdr).

Viktor Perdieus : Ik hou erg van De BeraadGeslagen met Fulco (Ottervanger), met wie we een live-album hebben opgenomen zonder publiek in Club Un Peu.


Een idee van Matthieu Ha (die samen met Cayo de club runt - nvdr) ?

Jakob Warmenbol: Nee, we vroegen het hem. Het was een geweldige ervaring !

Opent het tekenen bij W.E.R.F. deuren in het buitenland, vooral voor concerten ?

Giotis Damianidis : Ja en neen. W.E.R.F. begint zich buiten België uit te breiden. Het is een doorlopend proces. Engeland in het bijzonder.

En in Wallonië ?

Viktor Perdieus : Niets in de nabije toekomst... Ik zou graag in Charleroi spelen, maar Don Kapot en ik zijn er nog nooit geweest !

Giotis Damianidis : We hebben dit jaar op het Microfestival in Luik gestaan.

Jakob Warmenbol: Het was geweldig! Het publiek kwam massaal opdagen ondanks de erbarmelijke weersomstandigheden (het regende non-stop) en ondanks het vroege tijdstip waarop we speelden.

Viktor Perdieus : Er zijn enkele geweldige festivals waarvoor we graag zouden worden uitgenodigd: de Gaume, Jazz à Liège, ... Vroeger organiseerden we onze eigen minitours in Frankrijk en Griekenland, waar Giotis contacten heeft. Nu willen we graag wat meer toeren...

Nadat je professioneel geluidstechnicus bent geworden, zou je nu hetzelfde willen doen voor concerten ?

Jakob Warmenbol: Dat is een uitstekende samenvatting. Daar is het album voor gemaakt. Het is een hefboom die ons in staat moet stellen om vooruitgang te boeken en meer mensen te bereiken.

Tekst © Yves Tassin (vrije vertaling : Jos Demol)  -  foto's © Louise Vervaet


Don Kapot - I Love Tempo

BANDCAMP

la chronique de JazzMania


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst