Camille Bertault en het Brussels Jazz Orchestra : Gainsbourg uit de jaren ‘60







Wat een leuk idee om de zangeres Camille Bertault uit te nodigen voor deze herlezing van composities van de grote Serge. Schitterend, ondeugend en vrolijk tegelijk, de stem van de Franse zangeres verlicht op een feestelijke wijze dit nieuwe album van dit grote orkest. Een gesprek.


Wat bracht je tot dit BJO-Gainsbourg project ?

Ze kwamen naar me toe tijdens een concert in de Philharmonie de Luxembourg in 2019.  Het orkest zocht iemand voor het project. Het was erg laat vanwege de pandemie. Van mijn kant hou ik veel van Gainsbourg, ik speel graag met grote bands, dus de dingen vielen gemakkelijk op hun plaats.

Door de lockdown ondervind de opname van het orkest en je stem vertraging...

De lockdown heeft de duur van alle projecten verlengd. Anders had ik tegelijk met het orkest kunnen opnemen, maar gezien de COVID-situatie werd het ingewikkelder.

Hoe heb je het repertoire, dat voornamelijk uit Gainsbourg's oude nummers bestaat, samengesteld ?

De keuze van het repertoire is in overleg tot stand gekomen. Ze gaven me een lange lijst met titels en ik koos de titels die ik mooi vond. En je ziet dat dit oudere nummers zijn, maar die vond ik ook het mooist. Ze zijn niet per se allemaal bekend, maar ze verdienen het wel. Er waren ook nummers waar ik echt verzot op ben, zoals "Les Goémons", het is echt mooi en niemand kent het.



Je zingt graag in het Frans. Uiteraard op het Gainsbourg-project, maar op je duo-album met David Helbock bijvoorbeeld heb je de tekst van "Good Morning Headache" in het Frans omgezet...

Ik hou vooral van schrijven. Ik hou ook van zingen in het Portugees. Ik zing wat minder graag in het Engels omdat ik het wat banaler vind en ik niet het gevoel heb dat ik zo opval als ik in het Engels zing. Maar de belangrijkste reden is dat ik graag mijn teksten schrijf en zing.

Het duo project werd bijna gelijktijdig als dat met BJO opgenomen, ongetwijfeld een gevolg van de pandemie...

Er zijn altijd veel projecten van allerlei aard die elkaar overlappen. Dat ben ik gewend. Toevallig overlappen deze twee elkaar door de pandemie. Maar de laatste jaren moest ik van een kwartet naar een duo, van een kwintet naar een groot orkest, en in elk geval is het een job waar je je voortdurend moet aanpassen om allerlei redenen, praktische of technische.

Dit zijn geen situaties die mij storen: het duoproject is een samenwerking, dat met BJO is ook een samenwerking, maar het laatste vergde minder investering. In het duo neemt niemand anders de beslissingen. We moesten veel met elkaar overleggen. Bij het BJO was er het prachtige werk van de arrangeurs en uiteindelijk moest ik mijn stem in deze arrangementen passen. Mijn persoonlijke projecten zoals "Pas de Géant", "Le Tigre", of het volgende dat zal uitgebracht worden, "Bonjour Mon Amour", zijn projecten waarvan ik alleen de verantwoordelijkheid draag. Er zijn grote verschillen tussen deze twee manieren van werken.


Of het nu gaat om het duet "Playground" of "Gainsbourg", er zijn overeenkomsten in de kleuren die je aan de nummers geeft...

Ik ben erg blij dat we verbanden kunnen leggen tussen de verschillende albums die ik heb gedaan. Ik heb me aan veel verschillende projecten gewaagd, dat vind ik erg leuk, maar mijn doel blijft om de kleuren te variëren, terwijl ik een gemeenschappelijke kleur tussen mijn albums behoud, een vorm die van mezelf is. Het is belangrijk, het betekent dat er een gemeenschappelijke identiteit is voor alle projecten, en dat wil ik zo houden.

Heb je het Brel album van BJO beluisterd ?

Ik kende het werk van BJO en ging er met vertrouwen heen. Ik ken ook David Linx zijn werk voor dit project. Maar ik had er vanaf het begin een gevoel van zelfverzekerdheid bij. Vanaf het begin van het BJO Gainsbourg-project was dat al zo.

Tekst © Jean-Pierre Goffin (vrije vertaling: Jos Demol)  -  foto’s © Didier Wagner
Een samenwerking JazzMania / Jazz’halo





CONCERTEN:

29 april 2023 20:00: CC Ter Vesten, Beveren
25 mei 2023 20:00: Vredeberg, Lier

Brussels Jazz Orchestra with Camille Bertault - Gainsbourg
Brussels Jazz Orchestra Records





Musici:

Camille Bertault - zang

Frank Vaganée, Dieter Limbourg, Bart Defoort, Kurt Van Herck, Bo Van der Werf - saxofoon
Marc Godfroid, Lode Mertens, Ben Fleerakkers, Bart De Lausnay - trombone
Serge Plume, Nico Schepers, Jeroen Van Malderen, Pierre Drevet - trompet
Hendrik Braeckman - gitaar
Nathalie Loriers - piano
Bart De Nolf - contrabas
Toni Vitacolonna - drums


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications





Hotel-Brasserie
Markt 2 -
8820 TORHOUT

 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst