‘ka:mos – ‘ka:mos

‘ka:mos – ‘ka:mos

K

Aspen Edities - VINYL-RECENSIE

Wederom een verrassend meesterwerk boordevol intrinsieke schoonheid dat aan de catalogus van Aspen Edities toegevoegd wordt. Deze keer van een duo gevormd door de Finse sopraan Aino Peltomaa en de Belgische bassist Nathan Wouters. Ze hanteren een van Picasso zijn vraagstellingen: “Why do two colors, put one next to the other, sing?”.

De openingsscène: een donker en licht lugubere intro gebaseerd op wat basnoten versterkt door spaarzame verschuivingen met de boog gevolgd door een kristallen stem. Een haast hemels sfeerbeeld verwant aan religieuze hymnen. Niet zo vreemd aangezien er teruggegrepen wordt naar citaten uit Hildegard von Bingen haar ‘Symphonia armonie celestium revelationum’. Ander materiaal waarmee het duo aan de slag ging, is geplukt uit de ‘Kanteletar’, een Finse poëziecyclus verzameld door Elias Lönnrot. De man maakte er zowat zijn levenswerk van om die orale volksgeschiedenis te verzamelen in een bundel met over de zevenhonderd teksten. Zeg maar gerust de Alan Lomax van zijn tijd, zij het zonder opnameapparatuur.

Door Wouters zijn aanwenden van allerlei elektronische effecten krijgt dit alles een hedendaags cachet zonder dat de dichterlijke authenticiteit hieronder lijdt. Die moderne ingrepen zijn steeds zo gedoseerd dat ze perfect aansluiten bij de serene klankband. Dat hij zijn contrabas meer dan regelmatig gebruikt als percussie-instrument resulteert in een verhoogd sjamanistisch karakter. Het leidt tot zowel een heel vloeiende ritmische flow als tot bloedstollende passages (‘kaamos’). Op die manier zorgt ‘ka:mos voor een continu pendelen doorheen de tijd, van de middeleeuwen tot de eenentwintigste eeuw en terug. Een sterk staaltje mystieke ambient, alsof Brian Eno een opname zou maken voor ECM.

Gewoontegetrouw een Aspen release die buiten de traditionele etikettering van stijlen valt. Ongrijpbaar en enigmatisch vooral geschikt voor muziek- en poëzieliefhebbers met een heel open ingesteldheid.

© Georges Tonla Briquet


Musici:

Aino Peltomaa: zang
Nathan Wouters: contrabas, electronics

www.aspenedities.com


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst