Kaan Çelen - NA-Zi-LE

Kaan Çelen - NA-Zi-LE

K

LIN RECORDS LR-J042

Het unieke verhaal van Kaan Çelen begint in 1994, wanneer een arts door een medische fout een aantal breuken veroorzaakt in de linkerarm van de baby die maken dat deze niet meer gebruikt kan worden. Dankzij een fysiotherapeut die hem 15 jaar later aanmoedigt, waagt hij het toch om drumlessen te nemen en zijn muzikale droom te realiseren. Met zijn door de jaren heen opgebouwde reputatie kon hij tevens een bijzonder getalenteerde groep samenstellen, waarbij saxofonist Tamer Temel en contrabassist Volkan Topakoğlu mee voor de composities zorgden.

Dat Çelen vorig jaar als frontman zijn eerste soloalbum kon uitbrengen is hoe dan ook een prestatie. Luister maar eens naar de drumsolo aan het begin van ‘Hi Mr. Stewart’, een nummer dat in een bigbandarrangement nog meer gensters zou slaan. Nergens valt het euvel van een verlamde arm ook maar een keer op. De titeltrack is een heerlijk dromerig werkje waar trompet en altsax instaan voor de melodie, ondersteund door een minimalistische ritmesectie van piano, bas en drum. De soli klinken beheerst en strak en live zullen ze waarschijnlijk onstuimiger klinken, maar wie het schijfje oplegt kan onverstoorbaar genieten. In ‘Beyoğlu’ wagen de muzikanten zich in de plaatversie meer op het randje en ben je als luisteraar minder zeker van wat er komen zal.

Van de zes tracks is enkel het ‘Take Five’-achtige ‘Jive Coffee’ (Peter Bernstein) niet van eigen hand. Het is niet de enige verwijzing naar een klassieker. De intro van het door de bassist gepende Beyoğlu klinkt te veel als een ode aan ‘Constantinople’ uit Basies & Gillespies lp ‘The Gifted Ones’ om puur toeval te zijn. Alleen gaan de blazers eerst mee met het ritme om zich dan wat los te weken, met tussenin ook solomomenten voor bas en piano.

Alles samen wordt ‘Na-zi-le’ zo een evenwichtige en tegelijk hoogwaardig debuut. Beeld u tijdens het beluisteren de setting van pakweg KAAP in Oostende erbij in en stel vast dat dit gezelschap hier een podium verdient.

© Olivier Verhelst



In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst