Harvest - Lightmares

Harvest - Lightmares

H

IGLOO Records

Na een eerste album dat opgevat werd als een hommage aan een songwriter, na het beluisteren van drie lp’s van Nick Drake, een ontdekking ("Wat mij verleidde in deze drie Nick Drake albums is zowel de houtachtige als de zeer rauwe kant; er staat al een cello op deze platen. Dat vond ik leuk."), en het daarop volgende “Nascimento Road”, een roadtrip langs de westkust van de Verenigde Staten, verschijnt nu deze "Lightmares" als de contrasterende weerspiegeling van een moeilijke periode maar waar er toch weer licht schijnt: “Helder en donker, een spel van dag en nacht, licht en duisternis, … het is een spel. Vandaar deze korte plaat, het leven is kort.  De inhoud van het onderwerp vereiste niet meer, meer toevoegen zou de intensiteit verminderen.”





Met een prachtige, suggestieve hoes gerealiseerd door Simon Defosse en Valérie Lenders, duiken we al meteen in een sfeer van contrasterende muziek: dag en nacht, sterren en zeebodem, de duisternis van de nacht en het licht van de vuurtoren, en dan een titel die een samentrekking is van twee periodes: die van de nachtmerrie van de voorbije twee jaar en die van het licht, van de terugkeer naar het podium en de studio. De titels van de tien composities van Guillaume Vierset zeggen evenveel: de slaap en de nacht, zonsopgang en zonsondergang, dag en nacht.

En dan is er de muziek, de muziek van een quintet dat onveranderd is gebleven sinds het begin van dit project, wat de cohesie van de groep en de klankkleuren die eruit voortkomen versterken. Geen lange toespraken nodig - het album duurt amper een half uur - maar een diepte van het onderwerp die nog nooit zo belangrijk is geweest als op dit album: "Ik moest keuzes maken omdat we twee keer meer muziek hebben opgenomen, maar ik wilde trouw blijven aan de essentie van het project. Er is een voor en een na covid. Op dit derde album is er geen andere reis mogelijk dan reizen in relatie tot jezelf. Ik had tijd om na te denken over de richting die ik met dit album wilde uitgaan, een nieuwe muzikale richting waar niets overbodig is en waar de muziek ademt.”

De muziek is diep en intens, er is geen ruimte voor herhaling, het essentiële wordt op een luchtige en poëtische manier gebracht. “Sinds het begin van "Harvest" voelen we hoe de cohesie van de groep sterk en natuurlijk is (met praktisch alleen first takes), zonder ego: Zodra ik voor de opname over mijn muziek sprak, heeft iedereen zich ontspannen, het werd een plaat over dromen en nachtmerries, je hoefde je niet te concentreren op kleine technische details, alleen proberen in de sfeer te komen.”

Het angstaanjagende gekrijs aan het einde van "Sleep/Wake up" wordt ononderbroken door de zachtheid van gitaar en contrabas bij de inleiding van "Lightmares", waar de geluidseffecten van de sopraan contrasteren met het natuurlijke geluid van de gitaar. Dan volgt "I wish", onderbroken door de brushes van Yves Peeters die de melodie van de sopraansax van Mathieu Robert onderstrepen, en vervolgens "I hope", een melancholisch lied de wiegende begeleiding van de cello van Marine Horbazcewski. "Open your eyes", een kort moment dat wordt gedomineerd door de schrille toon van de sopraansax, introduceert het ontwaken met het spiegelbeeld van de openingstitel - "Sleep/Wake up"/ "Wake up/Sleep" - moment gekozen door Guillaume, de roots liegen niet, om ons eraan te herinneren dat hij ook een onbedwingbare rockkant heeft ontwikkeld op "Edges" (maar dat is een ander verhaal waar we het later over zullen hebben). We hadden graag aan de zijde van de gitarist gestaan voor de vredige en inspirerende zonsopgang "Sunrise", en de schemering "Sunset", betoverend en verzengend tot het crescendo. "End of the day/Night" sluit deze reis af in de imaginaire klankenwereld van Guillaume Vierset.


Het album, opgebouwd als een echte suite, neemt je mee in een continue droom waarin de sferen elkaar zo natuurlijk opvolgen dat je nooit de indruk krijgt dat er tien verschillende thema's zijn, meditatieve momenten die de sensatie geven van muziek die in het moment is gecreëerd.

Ongetwijfeld het meest persoonlijke album van de gitarist tot nu toe.

Tekst © Jean-Pierre Goffin (vrije vertaling: Jos Demol)  -  foto’s © Trui Amerlinck
Een samenwerking JazzMania / Jazz’halo





Bezetting:

Guillaume Vierset, gitaar, composities
Marine Horbaczewski, cello
Mathieu Robert, sopraansax
Yannick Peeters, contrabas
Yves Peeters, drums


In case you LIKE us, please click here:



our partners:

Clemens Communications

 


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst