H A S T – Ubi Sunt

H A S T – Ubi Sunt

H

Solidude Records

Is H A S T de weg kwijt en zijn ze hopeloos op zoek naar hun gidsen en meesters? Met deze titel lijkt het wel (“Ubi sunt qui ante nos fuerunt?/Waar zijn zij die voor ons waren?”). Vrees niet, ze stormen verder vooruit met hun debuut-cd ‘Elegy’ als plattegrond.

Eerst een viertal jaar uitzoeken wat nu precies het plan is en dan met je eerste cd recht naar de top doorstoten, dat is in een notendop het parcours van H A S T. De opvolger is duidelijk even doordacht uitgewerkt. Deze keer weliswaar “slechts” een EP met zes nummers maar wat een juweel. De hoes alleen is de aanschaf van deze (rode!) vinyl waard. Het artwork is wederom van Wouter Vanhaelemeesch terwijl de finale lay-out in handen was van kunstenares Mireille Robbe.

En dan is er de muziek. Drie nummers voor kant A en twee op kant B, in totaal goed voor twintig minuten verrassend luistervertier. Het kwintet trekt nog steeds de kaart van het hevigere werk. De insteek blijft jazz maar van daaruit wordt er stevig geflirt met hardrock, metal en prog. Het schizofrene karakter van H A S T zeg maar, extra benadrukt in een titel als ‘I’m Norma Bates’ waarin die dualiteit scherp gesteld wordt op een voor hun doen uiterst beheerste wijze. Een aanpak die ze eveneens hanteren in ‘Malbrook’. Maar dit is bovenal een vijftal dat er natuurlijk graag hard tegenaan gaat. Zoals in de singles ‘Tuffe’ en ‘Phototonic’ die haperen tussen het loeiharde van Meshuggah en Opeth en de betere progrock die we kennen van bij het New Yorkse MoonJune label. Ook ‘Trimosin’ valt onder die categorie. Op die manier laat H A S T diverse perspectieven in elkaar overvloeien.

Om het wat plastischer te omschrijven: muziek die uiteindelijk nauw verwant lijkt met de ongepolijste en rauwe gevoelsuitingen van Francis Bacon aangevuld met de poëtische taferelen en hun onderliggende realiteit van Luc Tuymans en Edward Hopper. Met dank aan Koen Gisen die (opnieuw) voor een analoge klank zorgde en zo de finesses van de composities volledig tot hun recht laat komen. Ook voor fans van Soft Works.

© Georges Tonla Briquet





Musici:

Rob Banken: altsaxofoon
Artan Buleshkaj: gitaar
Roeland Celis: gitaar
Cyrille Obermüller: contrabas
Elias Devoldere: drums

https://art-spot.be/h-a-s-t


In case you LIKE us, please click here:



our partners:

Clemens Communications

 


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst