Elisabeth Coudoux & Emiszatett - Earis

Elisabeth Coudoux & Emiszatett - Earis

E

Impakt

Plots afgesneden van alle reismogelijkheden, het overkwam celliste Elisabeth Coudoux in 2020 zoals vele anderen. Ze greep de kans om de wirwar van ideeën die al jaren in haar hoofd wemelde, in een concrete maquette te gieten.

Als lid van het Keulse improcollectief IMPAKT flirt de Duitse Elisabeth Coudoux graag met genre overschrijdende mengvormen. In de traditie van ware alchemisten creëert ze zo steeds nieuwe patronen met bouwelementen die ze haalt bij (hedendaags) klassiek, de improvisatie vocabulaire, avant-garde en zelfs jazz. Hoe ze dat doet, hoor je allemaal op ‘Earis’.

Het basisconcept achter de twaalf (korte) composities: poëzie zonder woorden gebaseerd op innerlijke emoties. Begrippen die bij Coudoux heel aparte en vooral abstracte modellen aannemen mede door het wel bijzondere instrumentarium van haar groep Emiszatett: cello, trombone, contrabas, (prepared) piano, snare drum en stem. Het leidt (wederom) tot een extreem hybride sprookjeswereld waarbij welomlijnde structuren en melodielijnen totaal ondergeschikt zijn aan de meest bizarre combinaties van geluiden en effecten. Een beetje zoals de “matter paintings” van de Belgische kunstenaar Jean-Pierre Ransonnet (sterke duo-expo in La Boverie-Luik tot 15.07.21 samen met “passionné de jazz” en pop art acoliet Alain Denis).

Titels als ‘Eerie Entrance’, ‘Curious Force’, ‘Peculiar’ en ‘With Sound’ duiden aan in welke richting alles gaat. Elke “snapshot” zit boordevol suggestieve “soundscapes”. Toch valt niet te ontkennen dat het geheel een zekere dichterlijke uitstraling heeft evenals een discreet ingetogen gevoeligheid, voorzichtig gekoppeld aan een onderliggende dynamiek. Even moeilijk te doorgronden als de knapste haiku’s, behalve voor de diehards natuurlijk. Wie alle titels naast elkaar plaatst, ontdekt de sleutel tot de eigen dichttaal van Coudoux.

Tags: Tim Burton, Anna Homler, Raymond Scott, de labels New Wave Of Jazz en el NEGOCITO, Cécile Broché, 2000 (de groep)

© Georges Tonla Briquet




Musici:

Pegelia Gold: stem
Elisabeth Coudoux: cello
Matthias Muche: trombone
Robert Landfermann: contrabas, elektrische bas
Philip Zoubek: prepared piano, synthesizer
Etienne Nillesen: snare drum

www.emiszatett.com
www.impaktrecords.de


In case you LIKE us, please click here:



our partners:

Clemens Communications

 


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst