Diederik Wissels/Ana Rocha/Nicolas Kummert – Come What May
D
Diederik Wissels / Pasarela Prod.
Volgend hoofdstuk in de saga van het duo gevormd door vocaliste Ana Rocha en pianist Diederik Wissels. Na ‘Secrecy’ (2020), ‘Yearn’ (2023) en de ep ‘Sleepless’ (2024) is er nu ‘Come What May’ met opnieuw saxofonist Nicolas Kummert als extra colorist van dienst.
De taken blijven mooi verdeeld. Wissels schreef de muziek, Rocha de teksten. Qua sfeer zijn er geen grote verschuivingen tegenover hun vorige opnamen. Opvallend is wel dat ze extra aandacht schenken aan details die het verschil maken. Zeker de toevoegingen van Kummert zijn daarbij van belang.
Opener ‘Psalm’ is al meteen raak. Een poëtische hulde aan een liefdesverhouding maar getekend door twijfels en gehuld in mystieke nevelen. De minimalistische effecten van Kummert zorgen voor een glaciale onderstroom. Een acht minutenlange psalm waarvan een warme gloed uitstraalt en die toch een licht huiveringwekkend effect teweegbrengt.
‘Sonho Meu’ zweeft als een Magritte-wolkje voorbij. Niet te verwarren met de Braziliaanse klassieker van Dona Ivone Lara en Délcio Carvalho indertijd de hitparade ingezongen door Gal Costa en Maria Bethânia. Even broos en ijl klinken ‘Premonition’ en de titeltrack.
Nog meer geladen verwondering volgt door de (bijna volledig) instrumentale sfeerzettingen van ‘Spinning Wheels’, ‘Rain’ en ‘Blessings In The Skies’ waarin saxofoon en piano als het ware met elkaar versmelten. Minimalistische mijmeringen à la ECM. Een concept dat ze verder uitdiepen in ‘Afloat’ en ‘Mais Luz’ maar nu gelardeerd met al even gereduceerde tekst.
‘Come What May’ is op die manier omhuld met een “flou artistique” waarbij de links tussen kamermuziek, soundtracks en emotioneel geladen stiltes continu vervagen. Het voorlopig hoogtepunt van Wissels en Rocha.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Diederik Wissels: piano, toetsen
Ana Rocha: zang
Nicolas Kummert: tenorsaxofoon, electronics















