Crispell/Andersson/Østergaard – The Cave

C
ILK Music
Voor het debuutalbum van haar huidig trio kon de Deense drumster Michala Østergaard-Nielsen rekenen op niemand minder dan ECM-pianiste Marilyn Crispell en de Zweedse bassist Thommy Andersson. Op ‘The Cave’ trekken ze zich terug op een plek waar imponerende stilte slechts heel spaarzaam verbroken wordt. Ze hertekenen meteen de codes van het pianotrio.
Losse nazinderende pianonoten als dwarrelende sneeuwvlokken in “slow motion” vormen de eerste kennismaking. Het is meteen de titeltrack en tevens de aankondiging van wat volgt. Pas na vier minuten voegen bassist Andersson en drumster Østergaard-Nielsen zich schimmig en haast onhoorbaar bij Crispell. In het daaropvolgende ‘My Spirit Heart’ drijft het trio dit minimalisme tot het uiterste. De stilte evoceert de “muziek” maar dit kan even goed omgekeerd geïnterpreteerd worden. Naar het einde toe ontspint zich wel eventjes een wat assertiever samenspel maar binnen de perken van de vooropgezette context.
‘Nine Tone Story’ is het teken om al het voorgaande overhoop te halen en de behoedzaam opgebouwde structuur te doorbreken. Een moment waarop ze eventjes verwijzen naar hun banden met beeldenstormers als Anthony Braxton, Paul Bley en Marc Ducret met wie ze afzonderlijk werkten. Sterk contrasterend hiermee is ‘Into The Light’ gebaseerd op een enkele repetitieve noot als een metronoom. ‘A Smile Of A Butterfly’ is dan weer pure poëzie.
Østergaard reikte alle composities aan met uitzondering van ‘Improv # 1’, een bassolo van Andersson en ‘Improv # 2 ‘, een solopassage van Østergaard. Beide zijn op dezelfde leest geschoeid als de rest van het programma.
Een ILK-release en zoals meestal het geval niet te catalogeren tenzij onder het vakje origineel. Magnetiserend is een andere passende omschrijving.
© Georges Tonla Briquet 2025
Musici:
Marilyn Crispell: piano
Thommy Andersson: contrabas
Michala Østergaard-Nielsen: drums, percussie, vibraphonette