Cezariusz Gadzina Quartet – White in Blue
C
TAK
Aan zijn meest recente trip naar Japan hield Cezariusz Gadzina een nieuwe cd-opname over, ingeblikt met een lokaal trio. Op de setlist composities van de saxofonist maar ook uit het repertoire van Frédéric Chopin.
Op uitnodiging van het jazzfestival in Shakujii Forest vertrok Gadzina richting Japan in 2023. Hij trad er op samen met contrabassist Yuta Omino, pianist Sota Seta en drummer Ryo Noritake. Gadzina ontmoette Omino tijdens een festival in Scandinavië net voor covid-19. De twee bleven in contact. De saxofonist reisde na de pandemie voor een eerste maal naar Tokyo. Ontluisterende concertervaringen in de lokale clubs die een zware indruk nalieten. Een tweede kennismaking kwam er dankzij een verzoek van een paar jazzfestivals waaronder dat in Shakuji Forest. Na hun optreden trokken de vier naar de Happiness Studio in Tokyo om ‘White in Blue’ op te nemen.
Een cd openen met een titel als ‘Bye Bye’ lijkt misschien vreemd maar van bij de eerste noten klinkt het alsof je in een volgeladen jazzclub zit waar de traditie van bop en swing nog volop geëerd wordt. De vier dialogeren op vurige wijze en gunnen elkaar ruimte voor persoonlijke inbreng.
Waarna ze ogenblikkelijk overschakelen naar een andere modus via ‘Prelude in E Minor op. 28 nr4’ van Chopin. Een wat bruuske verplaatsing naar een uiterst intieme en bluesy wereld die duidt op de flexibiliteit van het kwartet. Geleidelijk aan verschuiven ze dit patroon richting een jazz ballad die naadloos overgaat in een volgend Chopin-stuk met duidelijk terug meer vlotte jazzaccenten (‘Prelude in C Minor op. 28 nr 20’). Dat Gadzina afwisselt tussen alt- en sopraansaxofoon levert passende klankschakeringen op. Met ‘Mazurka in A Minor op. 17 nr 4’, eveneens van Chopin, opteren ze voor zuiver lyrisme.
Vervolgens storten ze zich verder op moderne jazz met complexe structuren en de nodige tempowissels. Hieronder ‘Obertask’, een nummer van Gadzina waarin hij Poolse folkidiomen en Chopin verstrengelt. Afsluiten doen ze met ‘Rosemary’s Baby’ dat de Poolse componist en jazzpianist Krzysztof Komeda schreef voor de gelijknamige film. Een sereen coda voor een heel afwisselend album waarin uiteenlopende invloeden feilloos samensmelten.
© Georges Tonla Briquet















