Aruán Ortiz Trio – Serranías

Aruán Ortiz Trio – Serranías

A

Intakt

De Cubaanse pianist Aruán Ortiz had wat te vieren. Het was twintig jaar geleden dat hij zijn muziek wereldwijd wilde bekendmaken vanop Amerikaanse bodem en hij werd intussen vijftig. Een feestelijke aangelegenheid die hij in de verf zette met een sterk muzikaal statement.

Bij de openingstrack zit je al meteen midden de actie van een helse achtervolging in een film noir. Een aaneenrijgen van staccato scènes aan de hand van Gillespie en Parker hun ‘Shaw ‘Nuff’. De extra latin accolade hoort erbij als gegoten evenals de lichte invloeden van Ortiz zijn mentor Muhal Richard Abrams. Maar evenzeer de compositietechnieken van onder meer Boulez, Stravinsky, Stockhausen en Sjostakovitsj schemeren door. Ontegensprekelijk doet dit denken aan de kubistische ontwerpen van revolutionaire kunstenaars als Braque en Picasso.

De ritmepatronen bepalen telkens de basis van waaruit Ortiz zijn composities laat vertrekken. Bassist Brad Jones en drummer John Betsch haken steeds gretig in en ondersteunen de pianist onvoorwaardelijk. Inclusief een eerbetoon aan de Cubaanse componist Ignacio Cervantes via diens ‘Los Tres Golpes’. Nog iemand die Ortiz hier in de kijker plaatst, is etno-musicoloog en componist Argeliers León. Hij voegt aan dit alles nog een extra aantal traditionele Cubaanse ritmen toe.

Op die manier werd ‘Serranías’ een uiterst eclectisch album. In ’Canto De Tambores Y Caracoles’ trekt Oritz er tussendoor nog even solo op uit. Een experimentele toon die in trio verdergezet wordt met ‘Huellas…’ en de al even gedeconstrueerde titeltrack. Afronden gebeurt met een citaat van Cecil Taylor, “If you take the creation of music and the creation of your own life values as your overall goal, then living becomes a musical process”.

Rituele santería jazz als het ware. Indien dit nog maar het schetsboek is (de ondertitel van de cd luidt ‘Sketchbook For Piano Trio’), hoe klinken dan de definitieve versies? Het doet alleszins uitkijken naar een vervolg, live en/of op cd.

© Georges Tonla Briquet




Musici:

Aruán Ortiz: Piano
Brad Jones: Bass
John Betsch: Drums

http://www.intaktrec.ch/
BANDCAMP


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst