Ahmad Hani - Aloof

Ahmad Hani - Aloof

A

Trptk

Ahmad Hani met Turks/Egyptische roots leefde in Dubai, verhuisde later naar Caïro, trok de wereld rond en vestigde zich in Turkije. Hij is autodidact en speelt fretloze basgitaar sinds zijn 21ste. Hij was in zijn carrière betrokken bij opnames met befaamde Arabische popartiesten zoals Hisham Abbas, Angham en Abbas Ibrahim. Daarnaast speelde hij met het Cairo Symphony Orchestra en internationale muzikanten in vele projecten zoals Taranta Power & Eugenio Bennato, Peter Lipa, Trygve Seim en anderen.

Hoewel hij al eind 2007 een eerste solonummer ‘Hazelcut’ schreef liet hij er een tijdspanne van 12 jaar over gaan om het solowerk met het album ‘Aloof’ (Arabisch begrip dat sociaal, actief persoon betekent) in 2019 vast te leggen. Hij koos daarvoor de TRPTK studio’s van Brendon Heinst in Utrecht.

In dit album is zijn bijzondere fretloze* basgitaar te horen, ontworpen door Ekrem Ozkarpat. Ahmad Hani bespeelt die heel zuiver akoestisch zonder bijkomende effecten of overdubbing. Zijn basgitaar sound zonder improvisaties noch slapping techniek is heel organisch en direct. Warme klanken waarin ook fusion jazz elementen de invloed verraden van de Egyptische jazztoetsenist Fathy Salama.

De negen composities kregen veelzeggende, originele titels en verwijzen zo naar de persoonlijke leefwereld van Ahmad Hani. Van de allereerste ‘Hazelcut’ tot de laatst in 2019 geschreven ‘Al-Ohanzee’ roept hij Turkse impressies op. ‘Mountains of Muğla’ verwijst naar het Turkse berglandschap, in ‘Breezmir’ denken we aan het onlangs door aardbeving getroffen Izmir. Heel expressief en emotioneel raakt Hani fijngevoelig de gitaarsnaren in ‘Findividuality’, ‘And Everything Cried’, ‘When the Rain Bows’ en ‘Minimalone’.

‘Aloof’ van Ahmad Hani vormt een inspirerend songbook van (h)eerlijke gitaarmuziek met typisch oriëntaalse accenten, harmonisch en intens, heel gevarieerd en altijd bezielend. Een verademing, rustgevende klanken, ideaal bij yoga of meditatie.

© Bernard Lefèvre

*de fretloze gitaar stamt af van de middeleeuwse Arabische oed, via de westerse luit. Het Arabische instrument is altijd fretloos.




www.ahmadhani.com


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst