HAM Sessions editie 2018 – dag 1 - #1

19 mei 2018

Tijdens het welkomstwoord op de eerste dag van de HAM Sessions 2018, deelde Michel Mast quasi terloops, maar niettemin met onverholen trots in de stem mede dat na afloop van deze editie de teller qua aantal concerten in al die jaren – weliswaar inclusief de AchterHAM Sessions – op ruim 100 zou staan. Niet bepaald een zwakke score, voor wie weet hoe en om welke reden dit tuinfestival eertijds is ontstaan…


DONDER

 

Aan Donder was de eer toebedeeld de muzikale festiviteiten in Ham 12 te mogen openen, en naar het optreden van dit trio – dat ik vorig jaar in de STORM! Contest van KAAP glansrijk en geheel terecht mocht zien zegevieren – had ik met nogal wat spanning uitgezien. Het driemanschap heeft namelijk midden mei een tweede (titelloze) cd uitgebracht met als gast de Deense rietblazer Lars Greve - voor toelichting: lees het interview met bassist Stan Callewaert (hier) - en wat op dat album valt te beleven, is van een dermate schoonheid dat ik in de weken voorafgaand aan het concert op 19 mei werd gekweld door de vraag hoe men dit naar een openlucht-setting zou weten te vertalen.

Voor mijn op de proef gestelde zenuwen was het dan ook een zegen al heel snel na aanvang onmiskenbaar te kunnen vaststellen dat de vier muzikanten “donders” goed wisten hoe dit buitenlucht-gegeven succesvol in te vullen.  

Nochtans maakten de jongemannen het zichzelf niet makkelijk door hun vermetele keuze voor een set waarin de composities zonder overgang in elkaar overliepen. Het vergt van het publiek immers altijd enige mentale inspanning om in die modus operandi mee te stappen en dat het aardig mis kan gaan, ondervond ik nog de avond voordien in Brugge tijdens het optreden van Jaimeo Brown Trancendensce waar die benadering duidelijk niet werkte.

Onbeschroomd en met een gemak als betrof het een rustige middagwandeling speelden Donder en Greve een set sfeervolle stukken waarbij elk der individuele muzikanten zich zonder onbescheiden vertoon noch verwaand demonstreren van eigen kunnen in de kijker wist te werken. Harrison Steingueldoir onderscheidde zich middels zorgvuldig beroeren van toetsen, de keuze van het juiste timbre en veelvuldig verblijf in de lagere registers waardoor de typische donkere tinten van de cd natuurgetrouw werden weergegeven.

Stan Callewaert toonde zich een multigefaceteerd contrabassist, zeker ook in passages met de strijkstok – mooi bijvoorbeeld was hoe hij deze met beide handen op de snaren drukte en aldus schurende geluiden schiep – en een enkele keer riep zijn aanpak bij mij zelfs reminiscenties op aan Peter Jacquemyn.

Voor Casper Van De Velde – die sinds zijn begindagen bij SCHNTZL zichtbaar enorm progressie heeft gemaakt – moet spelen bij Donder een hele uitdaging zijn: dit immers is muziek waarin een drummer uiterst zelden hard en voluit kan gaan, maar daarentegen in zijn spel voortdurend proeve van vindingrijkheid en fijnzinnigheid moet geven. Dat lukte Casper moeiteloos.

Lars Greve, last but not least, bleek – zoals op de cd volop bewezen – een ongelooflijk bekwame rietblazer die er ogenschijnlijk geen moeite mee heeft twee klarinetten tegelijk aan de lippen te zetten en daar perfect tweestemmige klanken uit te verwerken. De basklarinet, met die door mij graag gehoorde klankkleur, bleek evenwel meestal het instrument van zijn voorkeur te zijn. Slechts één enkele maal speelde hij tenorsaxofoon, maar toen dat geschiedde - tijdens een zeldzaam “forser” stuk – kregen wij de tot dan toe verhulde wildere, zelfs woeste kant te horen van de Deen (wiens werk, bezwoer mij na afloop Stan Callewaert, ik dringend moet exploreren).

Afgesloten werd met ‘Someone To Make Breakfast For’ waarop Greve opnieuw twee klarinetten tegelijk bespeelde.

De opener van de HAM Sessions 2018, kortom, was – vergeef mij de flauwe en voor de hand liggende woordspeling – overDonderend!


Tekst © Paul Godderis, 22 mei 2018  -  foto’s © Annie Boedt


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst