Robin Verheyen/Marc Copland/Goeyvaerts String Trio – Blues Reds & Other Songs For Madonna

R
Challenge
Af en toe kiest jazzsaxofonist Robin Verheyen voor een escapade richting klassiek, in opdracht of op eigen ingeving. ‘Blues Reds & Other Songs For Madonna’ is zijn recentste koerswijziging. De thematiek haalde hij bij Jean Fouquet’s ‘Madonna’. Hij omarmt hiervoor stijlelementen uit beide werelden en laat alles naadloos samenkomen.
Het tien minutenlange openingsnummer ‘Seraphim Et Cherubin’ mag pianist Marc Copland inzetten op een rustig repetitief tempo. Een donkere aanloop tot de strijkers na twee minuten voor wat lichtstralen zorgen. Nog wat later vervoegt Robin Verheyen het gezelschap op heel ingetogen en even spaarzame manier. De puzzelstukken passen zo netjes bij elkaar. Gedurende drieënzeventig minuten wisselen op die manier stilte, mystieke sfeer en zelfs “spacy” passages à la ‘Close Encounters Of The Third Kind’ (het begin van ‘Triptych II’!) elkaar af. Tussendoor lassen ze wat meer gelaagde plotwendingen en zelfs actiemomenten in. Dit culmineert in een gezwindere afsluiter inclusief een soort climax.
Verheyen componeerde alle (polymorfe) stukken. Naargelang de gepaste invulling opteert hij voor tenor- of sopraansaxofoon. Een etiket selecteren tussen klassiek, jazz of “third stream” is overbodig. Dit is bovenal een sterke opname van een muzikant en componist die over stijlen heen zijn ding doet en een zeer persoonlijke en veelzijdige esthetiek ontwikkelde door de jaren heen. Dat hij regelmatig het evenwichtig verstoort, siert hem enorm.
Ook te omschrijven als “beautiful bizarre” en de originele link tussen de vijftiende en eenentwintigste eeuw. Verkrijgbaar op cd en vinyl. Maak tijd en ga ook eens naar het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen waar een luik van de originele Melun-diptiek hangt.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Robin Verheyen: tenor- & sopraansaxofoon
Marc Copland: piano
Goeyvaerts String Trio:
Fedra Coppens viool, Kris Matthynssens altviool, Pieter Stas cello