Roberto Magris - Lovely Day(s)
R
JMOOD Records
Roberto Magris (66) keerde terug naar zijn geboortestad Trieste om zijn eerste solopiano album op te nemen.
Hij wist al een indrukwekkend aantal opnames in vele formaties op het Amerikaanse label JMood, gevestigd in Kansas City, te realiseren met vele topmusici. Een solo optreden in Circolo del Jazz Thelonious stond al geboekt in 2020 maar werd noodgedwongen afgelast wegens corona.
Toen het concert begin 2024 opnieuw kon plaatsvinden, werden naast enkele live tracks een dag later onder perfectie omstandigheden verdere opnames gepland in de Urban Recording Studio van Casa della Musica.
‘Lovely Day(s)’ slaat zo op die twee dagen, met naast de live tracks ‘Laverne’ (Andrew Hill) en ‘Let’s Cool One’ (Monk), een uitgelezen selectie van niet zo voor de hand liggende prachtnummers en een enkele eigen compositie: ‘Blues Clues’. Anderzijds is Magris zich bewust van de huidige woelige tijden en dat is minder lovely . In dat opzicht koos hij toepasselijk ‘The Time of this World is at Hand’ (Gault).
Met ‘Reverend Du Bop’ en ‘Laverne’ van Andrew Hill etaleert hij zijn bijzondere lyrische en improvisatorische kwaliteiten. Monk behoort ook tot Magris favorieten. Hij beroert met de eigenzinnige humor en het harmonisch gevoel in ‘Bemsha Swing’ en ‘Let’s Cool One’ kleurrijk de toetsen. En daar sluit ‘The Time of This World is at Hand’ (Gault) perfect bij aan.
Roberto Magris komt helemaal los met flair en passie in ‘A Flower is a Lovesome Thing (Strayhorn) en ‘Lonely Town’ (Bernstein). Even krachtig kleurt hij ‘Saga of Harrison Crabfeathers’ (Steve Kuhn) in met een typische accentuering van ritme en harmonie, een instant favoriet!
‘Lovely Day(s)’ is een piano solo album dat heel snel binnenkomt en meteen raakt, een recital vol van vele hoekjes en kantjes om bij te verpozen en te exploreren wat Roberto Magris in zich draagt als zoekend en uitdagend pianist.
© Bernard Lefèvre















