Maria Mendes | Metropole Orkest | John Beasley - Saudade, Colour of Love

Maria Mendes | Metropole Orkest | John Beasley - Saudade, Colour of Love

M

Challenge Records

Zangeres Maria Mendes combineerde haar liefde voor de Portugese roots en de karakteristieke muziek (fado) met haar eigen jazzspirit in haar derde album ‘Close To Me’ (2019). Op advies van bassist Jasper Somsen werd daarbij John Beasley ingeschakeld voor het arrangeren en produceren van Portugese folk songs. Bovendien tekende ze zelf voor origineel werk: ‘Dança Do Amor’ . En ze kreeg eveneens in 2018 een speciaal voor haar geschreven tune van Hermeto Pascoal (‘Hermeto’s Fado For Maria’) aangeboden.

Haar droom kwam helemaal uit toen ze dit project live gestalte mocht geven, de muziek nog verder mocht uitwerken en het geheel meer ruimte geven dan mogelijk is bij een studio opname.

De live-captatie van dit album ‘Saudade, Colour of Love’ gebeurde in Amsterdam bij Muziekgebouw aan ‘t IJ in mei 2022 met nog nieuwe stukken en een aangepaste orkestratie. Het Metropole Orkest, John Beasley en Jasper Somsen vormen de vertrouwde kernleden, maar anders dan bij de studio-opname nodigde Maria Mendes Cédric Henriot op piano en Mário Costa op drums uit.

Naast de herwerkte stukken van het studio-album viel de keuze op nog enkele andere prachtige composities uit het grootse Portugese liedrepertoire: ‘Com Que Voz’, ‘Quando Eu Era Pequenina’ en het samen met Beasley geschreven ‘Meu Pobre Capitão’.

In ‘Verdes Anos’ schittert Jasper Somsen op contrabas over de verrukkelijke stem van Mendes met subtiele interactie van piano en drums en een fraaie apotheose van het orkest.

John Beasley laat zich solerend (op KeyWi!) opmerken in ‘Foi Deus’ en ‘Hermeto’s Fado For Maria’. Pianist Cédric Hanriot ondersteunt impressief solerend in ‘Tudo Isto E Fado’,‘E Se Não For Fado’ en ‘Dança Do Amor’. ‘Quando Eu Era Pequenina’ mag drummer Costa expressief openen. 

Maria Mendes evoceert wervelend de spirit van fado in ‘Saudade, Coulour of Love’ met haar eigen avontuurlijke ziel en expressie tot een hedendaagse dimensie met een blend van improvisatie als opstap naar jazz met een uitstekende ritmesectie en een excellerend Metropole Orkest bezield door John Beasley.

© Bernard Lefèvre





Musici :

Maria Mendes (zang, composities, arrangementen)
John Beasley (dirigent, arrangementen, KeyWi, toetsen, componist)
Cédric Henriot (piano, toetsen)
Jasper Somsen (contrabas)
Mário Costa (drums, percussie)


In case you LIKE us, please click here:



our partners:

Clemens Communications

 


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst