Jowee Omicil – sMiles
J
BasH! Village Records
Elfde album van de Haïtiaans-Canadese polyvalente muzikant Joseph Omicil aka Mr. BasH! Omicil die voor de gelegenheid een aantal gasten uitnodigde. Vrijheid en authenticiteit vormen de centrale thema’s met ankerpunten die reiken van Abbey Lincoln tot Miles Davis.
Op zijn cv staan namen als Roy Hargrove, Tony Allen, André 3000, Branford Marsalis en Ibrahim Maalouf. Wie de Netflix-reeks ‘The Eddy’ zag, zal hem zeker herkennen. Allemaal ervaringen die duidelijk hun sporen nalieten.
Omicil slingert zich meesterlijk door een labyrint van jazz en traditionele stijlen uit Afrika en zijn geboorteland. Soms rustig filosoferend waarbij hij subtiel zijn Haïtiaanse roots laat doorsijpelen (‘Throw it Away’!). Uitgesproken exotisme duikt op in ‘SOeuR FeLiX aka BeeHive’ dat langzaam evolueert naar een meer uptempo passage. Naadloos hierbij aansluitend zijn de gemuteerde Ghanese ritmen van ‘Trip To GHanA’ met een belangrijke rol voor multi-instrumentalist Mawuena Kodjovi. Een van de hoogtepunten uit de cd en een gehaaide hit, net als de remix van ‘Full of Love’.
Verdere kruisbestuivingen duiken op in ‘SHorTer Way To MarraKecH’ waarin de Noord-Afrikaanse vocaliste Malika Zarra schittert. Onder de andere genodigden bevindt zich trompettist Ludovic Louis die te horen is in een ode aan Roy Hargrove, ‘BeaT CoiN aka WaLTz For RH’. Ook toetsenist Jonathan Jurion maakt zijn opwachting.
Omicil de geëngageerde en scherpzinnige “balladeer” stapt naar voor in ‘DessaLinienne AyiTi LiberateD’. Verder een uiterst dansbare melodie (‘OKap To MinDeLo’) en een negen minutenlange ingetogen pianosolo om de contrasten ten top te drijven (‘LeTTre Du MALi PouR JonaTHan’). Het meest experimentele en donkere nummer kreeg niet toevallig de titel ‘MiLes ConvoY’ (!!). En dan is er nog de extra track ‘ShouLD I sMiLe?’, een duet met de gelauwerde Canadese zangeres Dominique Fils-Aimé.
Een meesterlijk album dat op magistrale wijze continenten verbindt. De digitale versie is reeds verkrijgbaar. Een cd volgt op 23.01.2026 via het eigen label van Omicil.
© Georges Tonla Briquet















