Joan Benavent - O3 Opening

Joan Benavent - O3 Opening

J

Sedajazz Records

Wie een blik werpt op het CV van de in 1983 in Valencia geboren saxofonist Joan Benavent raakt zonder twijfel onder de indruk van de docentschappen, masterclasses en muzikale samenwerkingen.

De tenorsaxofonist heeft de Nederlandse slagwerker Eric Ineke aan zijn zijde in zijn jazztrio, dat gecompleteerd wordt door de Amerikaanse contrabassist Matt Baker. Onlangs heeft het trio op het Spaanse label Sedajazz Records het album O3 Opening uitgebracht.


Op het album staan zeven tracks, composities van Benavent, geïnspireerd door Coltrane, Ornette Coleman, maar ook arrangementen van klassieke composities van Claude Debussy en Enrice Granados. Het album bestaat uit twee duidelijk van elkaar te onderscheiden secties; de eerste vijf nummers worden in trio gespeeld en de laatste twee nummers worden uitgevoerd door een sextet in de traditie van de grote jazzensembles.

Het album gaat adagio van start met het titelnummer Opening met de lyrische tenor van Benavent. Halverwege gaat het roer om en versnelt de ritmesectie het tempo en daar haakt de saxofonist gretig op in. In de finale wordt het thema van de volgende compositie ingezet, de mambo Sira i Xesca. Baker en Ineke gaan een prikkelende dialoog aan met elkaar, terwijl  Benavent de muzikale verhaallijn aftast, zonder zich te verliezen in oeverloze solo’s. De keuze voor deze Nederlands- Amerikaanse ritmecombinatie blijkt een gouden greep. Ineke, “The ultimate sideman”, zoals de Amerikaanse sopraansaxofonist/ fluitist Dave Liebman hem ooit noemde, kleurt zich als een kameleon naar ieder daaropvolgende nummer en daarin treft hij Baker aan zijn zijde.


Hoe is dit bijzondere trio tot stand gekomen? Jazz’halo vroeg het aan de saxofonist.

Benavent: “Ik studeerde eerst een jaar aan het Conservatorium van Maastricht, maar vanaf het moment dat ik de muziek van saxofonist John Ruocco leerde kennen, besloot ik om bij hem te gaan studeren. Ik schreef me in bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar ontmoette ik Eric Ineke. Eric stelde voor om een trio te formeren, zonder piano. Dat deden we, samen met Steve Zwanink, een Canadese bassist die ook in Den Haag woont. Na een paar jaar samen te hebben gespeeld in Nederland en in Spanje, heb ik een aantal composities geschreven die ons in staat stelden om in de richting te spelen waar we naar op zoek waren. Deze stukken refereren aan de muziek van Coltrane, Ornette Coleman en Mark Turner en worden gekenmerkt door ruimte, een sterke melodie en free jazz-elementen. Een paar maanden voor de opnamesessie schakelden we over naar bassist Matt Baker. Hij speelt jazz en klassiek op hoog niveau. Dat inspireerde me om de muziek van twee van mijn favoriete klassieke componisten, Debussy en Granados, te arrangeren.

Uiteindelijk hebben we november 2016 Eric overgevlogen naar Valencia, waar Matt en ik wonen en aldaar hebben we het album opgenomen. Op plaat wilden we het trio-geluid combineren met het geluid van een groter ensemble en vervolgens hebben we als sextet twee stukken opgenomen die zijn geïnspireerd door de Jazz Messengers en het  Jazztet van Benny Golson.”

In de sextetnummers gaan de remmen los en klinkt de ingetoomde competitie van een groep  jonge honden. Het trompetgeluid van Garcia klinkt uitnodigend en ook Benavents interactie met de overige blazers klinkt inspirerend, maar het triowerk vormt uiteindelijk het muzikale zwaartepunt van dit album. De tenorsaxofonist verkent beheerst de mogelijkheden van zijn instrument en geeft zijn Ineke en Baker alle ruimte om op ontdekkingsreis te gaan.

Benavent: “Geen van de muzikanten in ons trio is gebonden aan conventies en daarmee ontstaat een constante dialoog. We beschouwen de saxofoon, bas en drums als gelijkwaardig in hun bijdrage aan de drie relevante elementen in de muziek: melodie, ritme en harmonie.”

Joan Benavent en zijn trio-leden hebben een mooi muzikaal document weten neer te zetten. Het is te hopen dat het niet bij dit ene album blijft.

© Robin Arends  -  foto's © Joan Benavent


Musici
:

Joan Benavent: tenorsaxofoon
Eric Ineke: drums
Matt Baker: contrabas
Santi Navalon: piano (nummer 6 en 7)
Voro Garcia: trompet (nummer 6 en 7)
Toni Belenguer: trombone (nummer 6 en 7)


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst