Javier Rojo – Música Para Amansar Fieras

J
Fresh Sound New Talent
‘Música Para Amansar Fieras’ is het debuutalbum van de Spaanse tenorsaxofonist Javier Rojo die momenteel in Bazel resideert, de stad waar de Belgische gitarist Eliott Knuets studeert. Niet toevallig maakt hij deel uit van dit sextet waarin we verder nog de aanwezigheid noteren van pianist Noé Sécula, trompettist Álvaro Ocón, bassist Joan Codina en drummer Genius Wesley.
Openen doen ze met ‘Black, White And Colour’ getekend door inderdaad een sterk gevarieerd tonenpalet met vertakkingen naar klassieke jazz voor een zeskoppige formatie, inclusief de solo’s maar toch wel met een nerveuze moderne vibe. Knap hoe beide blazers een frontlinie vormen maar toch ook de gitarist zijn plaatsje vooraan gunnen.
‘Late April’ klinkt als een korte ode aan de “cool jazz” van de West Coast USA. Via ‘Lonely Night’, dat aanvankelijk hierbij aansluit, maken ze terug een sprong vooruit in de tijd en creëren ze een eigenzinnige link tussen swing, bop en een hedendaagse urgente sound. Deze keer mogen Sécula, Rojo en Wesley de aandacht naar zich trekken dankzij wervelende passages. ‘Riba’ is dan weer het moment waarop trompettist Ocón de luisteraar inpalmt met zijn fluwelen toonzetting. De gastbijdrage van fluitist Fernando Brox zorgt voor extra inkleuring terwijl de ritmesectie de basisgroove blijft garanderen.
‘Clemirunas’ is een uiterst broos en intimistisch eerbetoon aan Rojo zijn grootouders. In contrast hiermee volgt ‘Coefusión Monstruosa’ waar Knuets, Rojo en Sécula om beurt intense stroomversnellingen introduceren. ‘Plátanos, Aquacates y Naranjas’ is op eenzelfde leest geschoeid en knalt uit de luidsprekers. Extra troef is de vintage sound. Voor de titeltrack nemen ze vervolgens gas terug om opnieuw uit de bocht te vliegen dankzij ‘Yolanda’. Eindigen doen ze via een “alternate take” van het eerder gebrachte ‘Lonely Night’.
Jordi Pujol, labelbaas van Fresh Sound New Talent, weet verduiveld goed wie hij een kans moet gunnen. Met deze Javier Rojo en zijn sextet is het duidelijk weer raak.
© Georges Tonla Briquet