Veel blije gezichten in The Black Cat Torhout, 5.10.2021







The Archidukes, het quartet rond trompettist Peer Baierlain bracht de sfeer van de legendarische Brusselse jazzbar l’Archiduc aan de Dansaertstraat naar Club de B. Het luistercomfort is bij The Black Cat echter stukken beter dan in l’Archiduc.

Pianist Igor Gehenot werd deze avond kundig vervangen door Ewout Pierreux. Pierreux en Baierlain kennen elkaar al heel lang. Ze studeerden samen aan het Lemmens in Leuven. De pianist maakte ook deel uit van Baierleins quartet waarmee ze in 2009 de cd “Cycles” (WERF 079) uitbrachten. Op geen enkel moment had je echter de indruk dat Ewout normaal geen deel uitmaakt van The Archidukes.



Ze vlogen er meteen in met het wervelende “One”, een compositie van Peer Baierlain. De krachtige uithalen (à la Lester Bowie) werden afgewisseld met korte features van contrabassist Victor Foulon, drummer Lionel Beuvens en Ewout Pierreux. De sfeer is zowel op als naast het podium optimaal. Er wordt, na die lange periode, terug met plezier gemusiceerd.

“Us” (Ewout Pierreux) is een heerlijk swingend nummer met een aangenaam voortkabbelende pianosolo, waarna Peer heerlijk uit de bol gaat.


“For Three’s” (Lionel Beuvens) is volgens Baierlain een ode aan het getal “3” en start met een lyrische trompetlijn. Pierreux vult alles aan met bluesy kronkels. Ook de impressionante contrabassist krijgt hier wat improvisatieruimte. Wat opvalt is de mooie ronde en warme klank van zijn instrument.

“Big Do” (Ewout Pierreux) eindigt met een prachtige solo van Baierlain.

“Matthias” (Peer Baierlain) is een ode aan een drummer die Peer eens uit de nood hielp. Het start met een prachtig, traag samenspel trompet/piano maar al vlug gaat het over in een huppelend ritme met gespierde trompetklanken en solopartijen voor de andere musici.


“Jazzpote” (Lionel Beuvens) illustreert nog maar eens wat een begenadigd componist/percussionist Lionel Beuvens is. Ook hier krijgt Victor Foulon ruimte voor een prachtige solo waarna Ewout zich vrolijk laat gaan.

“Amidozli" (Ewout Pierreux) is duidelijk beïnvloed door Afrika. Uitbundige ritmes (met op het einde een schitterende solo van Lionel) en blij trompet- en pianospel. Heel knap en begeesterend.


Het enthousiaste publiek vroeg en kreeg een bisnummer. Het werd de mooie Peer Baierlain compositie “Hope”. Een waardige afsluiter van een prachtig concert van een hecht musicerend quartet. Top!

Tekst © Jos Demol  -  foto’s © Geert Vanoverschelde



In case you LIKE us, please click here:


Check out Jazz'halo radio: click on this logo please



our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant

 

Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst