Thrill! Sextet, Flagey, 13.01.2019





Jazz als promomiddel voor de hoofdstad? Minister Rachid Madrane doet het. Er komt een driedaags festival in Edinburg met op de affiche Brussels-Waalse en tevens Schotse artiesten. Vorige zondag was er in Flagey reeds een teaser met een concert van het Thrill! Sextet waarin muzikanten uit beide gemeenschappen speelden.

Thrill! is meteen de naam van de showcase in Edinburg. Liefst elf groepen zullen er bewijzen dat de Brusselse en Waalse jazz in de lift zit. Het is de Fédération Wallonie-Bruxelles die het initiatief nam en Visit.Brussels inschakelde voor de praktische uitwerking. Het Edinburgh Jazz & Blues Festival is de voornaamste Schotse medespeler in het verhaal. Andere partners langs Belgische zijde zijn Les Lundis D’Hortense, Met-X, Flagey, Brosella, Bozar, Jazzstation en Marni.

In het kader van dit evenement werden drie jonge Brussels-Waalse muzikanten geselecteerd en drie Schotse. Ze kregen een residentie van een halve week in Flagey en mochten nadien het eindresultaat live voorstellen tijdens het Brussels Jazz Festival. Tom Bourgeois (saxofoon), Sylvain Debaisieux (saxofoon) en Lorenzo Di Maio (gitaar) gingen de uitdaging aan samen met Irini Arabatzi (vocals), Mark Hendry (contrabas) en Stephen Henderson (drums).

De zes leverden puik werk af. Sterke en vooral gelaagde composities die getuigden van durf en visie. Ze wisselden voortdurend af tussen atmosferische stukken, al dan niet met een melodische rode draad, en een stevigere dynamiek zonder zichzelf in doelloze grooves of passe-partout patronen te verliezen. Vocaliste Arabatzi gebruikte haar stem als instrument en hield het, op een uitzondering na, bij woordeloze zang. Ook zij vermeed elke overbodige gekunsteldheid. Eveneens opvallend was dat het sextet als een aan elkaar geklit gezelschap naar voor kwam en de formule van solisten en begeleiders grotendeels achterwege liet.




Muzikaal alleszins een voltreffer. In Edinburg mogen ze het nog eens overdoen. Na het concert hadden we een korte babbel met de twee componisten, Tom Bourgeois en Mark Hendry.



Tevreden met het concert?

Mark: Dit was een droomsituatie voor elk van ons. Componeren, repeteren en spelen en we worden er nog voor betaald ook (gelach).


Waren er geen struikelblokken?

Tom: We componeren beiden regelmatig voor grotere ensembles en schrijven ook veel arrangementen. Een maand geleden had ik reeds mijn materiaal doorgestuurd naar Mark. Hij wist dus welke richting ik uit wilde. Ter plekke hier pakten we het aan als een echte groep. Gewoon het beschikbare repertoire achter elkaar spelen en bijwerken waar we het nodig achtten.


Britse jazz staat momenteel in de kijker door de Londense scene en alles wat er gebeurt rond figuren als Shabaka Hutchings en Moses Boyd. Kunnen we ook spreken van een Schotse golf?

Mark: Zeker en vast, alleen weten we ons nog niet zo goed te profileren en te verkopen. Maar er gebeuren wel degelijk spannende dingen. Een plek als The Jazz Bar speelt daarbij een belangrijke rol. De laatste tien jaar is er een jonge generatie die met een DIY-attitude voor heel wat creativiteit en vernieuwing zorgt. Graham Costello’s STRATA is daar slechts een voorbeeld van.


Hoe belangrijk is Brussel voor jou, Tom?

Tom: Toen ik hier negen jaar geleden aankwam, had ik wel wat gecomponeerd maar durfde er niet mee buiten te komen. Het was Diederik Wissels, mijn leraar aan het Koninklijk Conservatorium, die mij het nodige duwtje in de rug gaf. Stilaan ontdekte ik ook wat een open geest er heerst in deze stad. Gasten uit de freejazz die naar meer traditionele concerten gaan en omgekeerd. Dat vind je elders niet zo snel. Iedereen laat iedereen vrij zijn ding doen.


Draait alles enkel om de muziek of hebben jullie ook een boodschap met Thrill! Sextet?

Mark: Dat dergelijk internationaal initiatief mogelijk werd, zegt genoeg.

Tom: Muzikant zijn is op zich al een sterk statement. Het is niet evident om te overleven door te doen waar je helemaal in gelooft zonder je principes te verloochenen. We beseffen dat onze lange nummers heel radio onvriendelijk zijn maar we gaan er voor.


Thrill! is een mooi voorbeeld van bewustwording bij de politieke overheid. Jazz als kwaliteitslabel om internationaal mee uit te pakken zien we nog te weinig. Wordt hopelijk vervolgd op nog grotere schaal. Volgende afspraak alvast in Edinburg van 7 tot 9 februari 2019.

www.thrill.brussels


Tekst © Georges Tonla Briquet  -  foto's © Michel van Rhijn


our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Olivier Verhelst