Satanique Samba Trio, 13.09.2019, Recyclart (Brussel)




© Far Out Recordings



Vrijdag, de dertiende, volle maan en Satanique Samba Trio op het podium in Recyclart. Een sjamanistisch gebeuren. “You are the chosen ones”, deelde artistiek directeur Dirk Seghers het publiek mee.

Ze kwamen al eens langs in Recyclart zowat twee jaar geleden. Nu stonden ze daar terug met hun nieuwe vinyl ‘Mais Bad’ onder de arm. Dat de opnamen hiervan niet gebeurden in een “state of the art” studio maar met een oude gsm van een twintig jaar geleden duidt op hun instelling. Lo-fi anno 2019 dus. Op het podium idem dito en evenmin een peperdure installatie. Een bewuste keuze of het kan natuurlijk zijn dat veertien jaar muzikale activiteit hen financieel nog niet veel opleverde. Het minderde alleszins de inzet niet van dit Satanique Samba Trio (dat eigenlijk gevormd wordt door vijf muzikanten).

De rode draad in hun schouwspel: deconstructie van zoveel mogelijk Braziliaanse ritmen. Het leidde van Jobims ‘One Note Samba’ (omgezet naar ‘Every Note Samba’) naar een verkneukelde versie van de Lambada. Hun handelskenmerk bij dit alles is naast een portie losgeslagen humor, het organisch contrast tussen saxofoon, gitaar, bas en drums enerzijds en de typische cavaquinho anderzijds. De saxofonist hanteerde zijn instrument meer dan regelmatig als middel om de gekste blaasgeluiden te produceren, al dan niet gekoppeld aan laptopspielereien. De drummer gaf een solo ten beste op een luciferdoosje. De zanger verontschuldigde zich voor zijn rauw stemgeluid dat volgens hem te wijten was aan zijn besmetting met het zikavirus.

Kortom, niet uw traditionele Braziliaanse sambagroep maar een heerlijk gestoorde bende. Denk aan Adriano Celentano zijn ‘Prisencolinensinainciusol’ in de mix gegooid met Mary Poppins haar ‘Supercalifragilisticexpialidocious’ en dat door een dj die een hele partituur wit poeder opgesnoven heeft bij volle maan. Of MDCIII die met Flat Earth Society naar een pretpark trekt. Ongewoon maar heel erg Recyclart. Met dank aan Zjakki Willems (herinner je het radioprogramma Cucamonga).

© Georges Tonla Briquet


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst