Mithra Jazz à Liège 2019 - Dag 1 en 2

Liège, meerdere locaties in het Centrum
Donderdag 16 t/m zondag 19 mei 2019




Het Festival Jazz à Liège pakt in de editie van 2019 stevig uit met een straffe en inhoudelijk diepgaande editie van jazz uit een breed spectrum. Van  pittig traditioneel groovend in de stijl uit de jaren ’30  tot knetterende free jazz, donker groovende ‘urban’ avant-garde, brede moderne pianotrio’s tot een knal optreden van saxofonist Kamasi Washington.

Iedereen die houdt van echte, onvervalste grooves en eerlijk gespeelde muziek in het overgangsgebied tussen jazz, avant-garde, soul en lounge, kon op Jazz à Liège op een ontspannen manier genieten van een brede waaier van projecten uit het jazzspectrum, op mooie locaties in het centrum van Luik.

Een bevlogen organisatie bracht een uitgebreid programma, fijnzinnig gepresenteerd op schitterende, veelal historische locaties in de stad. De architectonisch vaak zeer interessante binnenstad van Luik vormde een rijk decor voor de bezoekers.

Uw verslaggever verkende samen met fotograaf Jean Schoubs een selectie uit het programma. Vele concerten stonden tegelijk geprogrammeerd en het festival was zeer goed bezocht, waardoor de zalen met grote concerten vaak volledig bezet waren.


Eerste festivaldag: donderdag 16 mei

Phil Maggi ‘Animal Wrath Trio’- La Halte

Een van de eerste optredens op de openingsdag werd gebracht door de multi-instrumentalist Phil Maggi op piccolo trompet, zang en elektronica. Zijn ‘Animal Wrath Trio’ dompelde de intieme donkere ruimte van La Halte onder in een bezwerend psychedelische sfeer met een rauwe eigentijdse elektronische ‘sound’. Op blote voeten staand achter een tafel barstensvol elektronica vulde hij de intieme ruimte met een muur van intense pulserende, zich organisch steeds verder ontwikkelende elektronische klanken. Met bezwerende zang en piccolo trompet interageerde hij met de uitwaaierende klanklandschappen, ondersteund door de inventieve drums en percussie van Tom Malmedier en Xavier Dubuis op elektrische gitaar en electronica.

Een donker bezwerend concert in het grensgebied tussen psychedelische, avant-garde en elektronische muziek.


Sun Ra Arkestra
Het legendarische Sun Ra Arkestra, de legendarische Big Band van aartsvaders van de experimentele vrije muziek, was neergestreken in Reflektor. De musici trakteerden de afgeladen zaal op een concert met spirituele en mystieke vrije jazz met Afrikaanse grooves. Dit maakte grote indruk door zijn vrijgevochtenheid, die eveneens diep geworteld is in de traditie van de Afro-Amerikaanse jazz.  Een belevenis buiten categorie van ‘Planet Jazz’.

Een collectief van vrije geesten, die in avontuurlijke uitdossingen soeverein hun eigenwijze visie op big band jazz en improvisatie neerzetten in een collectief, dat in vele jaren is  gegroeid. Een fascinerend concert van levende legendes. 


John Scofield “Combo 66”

Gitarist John Scofield bracht met zijn “Combo 66” in de historische zaal van Trocadero een ‘dream team’ aan de start met pianist Gerald Clayton, Vincente Archer op contrabas en Bill Stewart op drums. Er werd op het hoogste niveau gemusiceerd met naadloos samenspel, met repertoire van jazz standards en eigen composities. Een uitgebalanceerd en verfijnd muzikaal menu, waarbij geïnspireerd en open werd gemusiceerd door mannen, die volledig aan elkaar waren gewaagd en die een concert van grote schoonheid en emotionele diepgang neerzetten, dat niemand onberoerd liet.

De titel van Scofields eigen compositie “FU Donald” werd omgezet in een speels plagerig motief, dat gevarieerd echode in verschillende toonhoogten. Een meesterlijke uitvoering van de standard ‘But Beautiful’ werd aan elkaar geregen met groovende, bluesy stukken. Een memorabel  meesterlijk concert voor een volle zaal.


Theon Cross “Fyah”

De avond werd in Reflektor afgesloten met een knallend concert van Theon Cross, een veelgevraagde sideman in de Londense jazzscene, die bekend staat om zijn samenwerking met onder ander Shabaka Hutchings, Nubya Garcia, Emilie Sandé en Mozes Boyd. Met de diepe noten van zijn tuba en scheurende improvisaties trok hij in Reflektor alle registers open. Een heftige formatie die de zaal liet schudden met geconcentreerde energie.


Tweede festival dag: vrijdag 17 mei

Kamasi Washington

In de art-decozaal van Le Forum bracht de Amerikaanse saxofonist Kamasi Washington zijn kenmerkende mix van dansbare grooves, in het spectrum van jazz, soul en hip hop. Met een uitgebreide formatie met twee drummers en een zangeres werd een vakkundige mix neergezet, waarbij toegankelijk en tegelijk op hoog niveau werd gemusiceerd. Met zijn kleurrijke kleding en podiumprésence ook weleens bestempeld tot de ‘prins van de New Jazz’ is hij een bruggenbouwer, die jazz weer toegankelijk maakt voor een nieuw en jong publiek.

Het binnenhalen van deze internationale topact is een van de coups van de festivaleditie van 2019.


Songs Between Two Lands

De jonge formatie Songs Between Two Lands bracht in La Halte een waaier van muzikale reisimpressies met een stijlvol programma van eigen composities. In een verfijnde uitvoering vol subtiele dynamiek en ingetogen expressie werden uiteenlopende sferen en stijlen gebracht. Een afgewogen mix van Latin, mediterrane invloeden en hedendaagse composities gecombineerd in een eclectische Europese jazz stijl met volop ruimte voor improvisaties.


Hailey Tuck

Zangeres Hailey Tuck bracht met haar jonge formatie een geheel ander aspect van de jazz tot leven. Perfect geprogrammeerd in de rode pluche van zaal Trocadero, liet de jaren ’30 specialiste in swingende minimalistische arrangementen oude tijden herleven. Zij zong en acteerde, gekleed als een echte ‘flapper girl’ uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, feilloos zingend met een retro stemgeluid en pakte de zaal met haar ontwapenende charme volledig in. Haar begeleiders ondersteunden haar optimaal met slaggitaar en op melodie gebaseerde improvisatielijnen, rechtstreeks ontleend aan de stijl van een gouden era van de jazz in de vorige eeuw.


Alexandre Lesage Trio

In La Halte speelde de jonge pianist en componist Alexandre Lesage zijn eigentijdse muziek in een overtuigend concert, voortbordurend op de stijl van grote moderne pianotrio’s zoals Avishai Cohen Trio, GoGo Penguin of het Shai Maestro Trio. Het trio van voormalige studenten van het Conservatorium Maastricht wist op knappe manier de invloeden te integreren in een eigen idioom, verrassend compleet voor een jonge formatie.

Rymden

Rymden is het nieuwe trio van pianist Bugge Wesseltoft, de pionier van de Nu Jazz. In Reflektor werd brandnieuw repertoire gebracht door deze gerespecteerde exponent van de Scandinavische jazz. Met een setup van Vleugel, Fender Rhodes en synthesizer kon Bugge Wesseltoft, met zijn kompanen alle kanten uit met weidse Scandinavische sferen, uitbundige kwinkslagen, energieke solo’s en kristalhelder verstilde rustmomenten. Gemusiceerd met volledige overgave en urgentie. Een opwindende mix van een brandnieuwe formatie.

ILL Considered

Het Londense Ill Considered nam in Reflektor de afsluiter van een memorabele dag voor zijn rekening. Met vlammende experimentele improvisaties gebouwd op hypnotiserende  uitgerekte grooves was dit een heftige dansbare afsluiter van een memorabele festivaldag. Met een eclectische mix van jazz, Afro Beat en Ethio Jazz.


De 2019 editie van Mithra Jazz à Liège heeft op de eerste twee festivaldagen een breed spectrum belicht van de relevante actuele stromingen in de jazz. Avant-garde, elektronische stromingen, traditionele jazz, ‘New Jazz’, moderne pianotrio’s, grote headliners en aanstormend regionaal talent – het werd allemaal gepresenteerd in de mooie omlijsting van de bijzondere zalen die het centrum van Liège rijk is. Met onberispelijk geluid en in een comfortabele ambiance is het deze dagen goed toeven in Liège voor de jazz aficionado ’s en musici. De volle zalen op het rijk geprogrammeerde festival bewijzen dat jazz anno 2019 springlevend is en dat een jonge aanstormende generatie van musici en publiek gemakkelijk samengaan met levende monumenten uit de jazzhistorie en mainstream jazz.


Tekst © Mathilde Löffler  -  foto's © Jazz'halo


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst