Laurent Barbier Quartet CC Ans

Centre Culturel d'Ans, 6 september 2019



   


We ontdekten Laurent Barbier bij het L.G. Jazz Collective o.l .v. Guillaume Vierset (album New Feel uit 2014) en vervolgens bij het Joachim Caffonnette Quintet, met Daniele Cappucci  en Armando Luongo (Simplexity uit 2015).

De saxofonist uit Dinant studeerde bij Frédéric Delplancq aan de Academie van Ciney, Steve Houben aan het Conservatorium van Brussel en uiteindelijk bij John Ruocco in Den Haag. Hij toerde in o.m. Frankrijk, Nederland en Griekenland. Onlangs vormde hij een een quartet met gitarist Julien Tassin.

In het C.C. van Ans, stelde hij een andere kwartetformule voor. Op gitaar de jonge, beloftevolle Giovanni Di Carlo, die al aan de zijde van Peter Hertmans en Diederik Wissels speelde. Op contrebas, Victor Foulon die opnam met Diederik Wissels (Pasarela) en Olivier Collette (Phi). Tenslotte op drums, zoals bij zijn vorig kwartet, de explosieve Armando Luongo (Fillipo Bianchini Quartet, Adrien Volant Trio, Joachim Caffonnette Quintet). Een ritmesectie die het publiek van Ans goed kende omdat zij al aan de zijde van Quentin Liégeois opdaagden voor zijn Hommage à René Thomas, zo’n 4 jaar geleden.

   

Het concert nam een vliegende start: Een wervelende altsax, met een snijdende klank en in een heel strak ritme, een gitaar met een warme, ronde klank, een melodische contrabas en sprankelend drumwerk. Het repertoire, een kleurrijke waaier van moderne jazz met composities van Bill Frisell en Dave Holland, Work Song van Nat Adderley gespeeld op dwarsfluit, met de energie van een Youssef Lateef uit de periode van het sextet van de gebroeders Adderley en een Con Alma op een hoger tempo gebracht dan de originele versie van Dizzy Gillespie. Voeg daarbij nog een aantal eigen composities, en je kan begrijpen dat we deze eerste set alleen maar ten zeerste konden waarderen, het smaakte naar meer.


Bij de tweede, ging na een lange pauze van start met suggesties van het publiek die de saxofonist opvroeg. Daarnaast vertolkten ze enkele eigen composities waaronder een zeer mooie van Armando Luongo. Het werd een beetje een terugkeer naar het gemakkelijke - om de habitués te plezieren - al honderden keren gehoorde standards, zoals Just Friends of Smile van Chaplin. Inderdaad klassiekers die ze vakkundig ten gehore brachten, maar het "minder academisch" en vernieuwend repertoire van het begin illustreerde beter de ware identiteit van het quartet

Tekst © Claude Loxhay (vrije vertaling Jos Demol)  -  foto’s © Jeanschoubs



our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst