Joe McPhee / Joshua Abrams & Natural Information Society op het Courtisane festival 2018

Minard Gent, 30 maart 2018


© Geert Vandepoele

Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten dat meer begaan is met esthetica, experiment, engagement en dialoog dan bioscopen zich kunnen veroorloven. Een van de muzikale gasten die de vzw dit jaar naar haar festival haalde was Joe McPhee. De 78-jarige held van de free jazz was er voor een soloconcert, alsook om een muzikale bijdrage te verzorgen voor de vertoning van Ephraim Asili’s Diaspora Suite. Als Afro-Amerikaanse muzikant die steeds nieuwe samenwerkingen aangaat en andere gronden verkent, was hij een uitgelezen figuur om uit te nodigen.

Misschien speelden bespiegelingen uit en over de film nog in zijn hoofd toen McPhee met zijn tenorsax plaatsnam voor de micro. Hij had geen pet op, wel een zonnebril en hij droeg een T-shirt met een zwarte panterkop die de scherpe hoektanden ontbloot. Met krachtige stoten leidde hij een eerste van twee stukken in, dat heel bedachtzaam overkwam. Het leek dat hij meermaals op zichzelf en op de aanwezigen wou laten inwerken wat hij net geblazen had. Om dan te kiezen waarmee hij wou vervolgen. Heel geleidelijk en behoedzaam volgde hij een pad van individuele expressie dat hij zo te zien ter plekke bedacht.

McPhee blies, ademde, zong en floot in zijn instrument en in de micro. Bekommernissen om een duidelijke structuur of de schoonheid van symmetrie schenen geen rol te spelen. Enkel het gevoel en de gedachten van het moment waren van tel, in een wisselwerking met de theaterruimte. Terwijl hij ons meenam op een tweede deel van zijn klankenwandeling vertolkte hij zonder woorden nog wat meer van zijn blues. Hij mijmerde en speelde dan weer snellere, kronkelende lijnen. De aantrekkingskracht van associaties liet hij ditmaal vloeiender zijn gang gaan. Zonder iets fenomenaal te presteren, zorgde hij (weer eens) voor een authentieke ervaring. Een in de lijn van het programma, dat vooral oog had voor kwetsbaarheid, maar ook de mogelijkheid van weerstand en de kracht van het onverwachte.


Met Joshua Abrams & Natural Information Society belandden we in heel andere sferen. Hier kwamen we heel expliciet op een terrein van beïnvloeding en versmelting. Muzikale elementen opgedaan bij Afrikaanse woestijnvolkeren werden vervlochten met de ideeën en ingevingen van individuen uit verstedelijkte gebieden. De groep rond Abrams die in wisselende bezettingen doorgaat, drijft op repetitieve ritmes en patronen die worden en herhaald en minimaal gewijzigd. Terwijl McPhee geleidelijk verderging in zijn improvisaties, nam deze groep de toehoorders mee in geleidelijk hypnotiserende en trance verwekkende grooves. De bassist die hier de giumbri bespeelde, een Noord-Afrikaanse basluit met drie snaren die vaak gebruikt wordt in Gnawamuziek, klonk als een meester in dat genre. De herhalingen waar hij mee speelde en die drummer Mikel Avery gedwee volgde, kregen melodisch kleur met de herhalingen van de motieven die Jason Stein op basklarinet en dewelke Lisa Alvarado op harmonium speelde.

Met meestal kleine en hier en daar opvallende veranderingen in ritme, tempo of melodie ging de muziek door in een voortdurende, bewustzijn vernauwende stroom. Langs opzwepende en rustgevende overgangen en passages bewerkstelligden de muzikanten een dromerige toestand waar bijna geen ontkomen aan was. Toen Abrams vroeg of er op deze christelijke hoogdagen nog tijd was voor een bisnummer, kregen we nog een fris, snel nummer met meer ritmische variatie. Zo’n opkikker was welgekomen om monter op te staan uit de kussens (i.p.v. stoelen) waarop we zaten.

Bezetting:

Jason Stein, basklarinet
Lisa Alvarado, harmonium/gong
Joshua Abrams, gimbri/bas
Mikel Avery, drums


© Danny De Bock
Artikel verschijnt ook op draaiomjeoren.com


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst