Fred Hersch Trio in Flagey: onvergetelijke sensaties en schittering

Vrijdag 24 november 2017

Een van dé grote, levende jazzpianisten vandaag is ongetwijfeld Fred Hersch. Hij is een briljant muzikant, een schitterend componist en een gewaardeerd lesgever, waarbij o.a. Brad Mehldau en Ethan Iverson studeerden. Hersch leeft al jaren met Aids, wat hem heeft geïnspireerd om ook als spreker op te treden en aan fondsenwerving te doen. Van Hersch zijn meerdere albums uit met live-opnamen in de Village Vanguard en de meest recente scheert heel hoge toppen. “Sunday at the Village Vanguard” werd o.m. genomineerd voor twee Grammy Awards. In 2017 Downbeat Critic’s Poll staan het album, zijn trio en Hersch als pianist heel hoog gerangschikt.

Met contrabassist John Hébert en drummer Eric McPherson heeft de pianist intussen een jarenlange band. McPherson drumde lang bij Jackie McLean, Hébert speelt al jaren in bands van gitariste Mary Halvorson en vind je ook in contexten van heel vrije improvisatie. Bij Fred Hersch vervolledigen zij een zodanig efficiënt en superb trio dat het kan lijken dat elke uitvoering tot op de seconde uitgeschreven werd. Alle nummers klonken immers tot in de kleinste details perfect – wat des te beter overkwam dankzij de akoestiek van de concertzaal. Zelfs de lichtste tikjes op de staander van een cymbaal of de rand van een tom in het drumstel, zacht aangestreken snaren op de contrabas, fijngevoelig ingedrukte pianotoetsen, alles droeg het label van kwaliteit. Ook als de drie samen grillige vormen uittekenden of de begeleiders op bas en drums onrustig doorheen de eloquente lijnen van de pianist bewogen.

De meesterlijke pianist Hersch toonde zich, nog altijd, een muzikant die een eigen stem ontwikkelde doorheen de verkenning van en in eerbetoon aan knappe composities en bewonderde componisten. Wat hem tot de besten doet behoren, is dat hij daarin is blijven groeien. Opener “Everybody’s Song but My Own” van Kenny Wheeler was een eerste tintelende hommage aan een ander groot muzikant. Met respect en waardering voor het origineel drukte hij ook een persoonlijke stempel op “For No One” van Paul McCartney en “And so It Goes” van Billy Joel, dat hij tot zijn essentie en een pure schoonheid herleidde. Daarnaast waren er de composities van Hersch als odes ter ere van o.a. John Taylor en Sonny Rollins. Voor de Britse pianist zat vroeg in de set het fijngevoelige “Bristol Fog” en ergens halverwege het optreden, voordat de intellectuele inspanning kon gaan wegen, een “Newk-alypso” voor de saxofoonlegende. Gewoontegetrouw bracht de pianist op unieke, delicate wijze ook even hulde aan Thelonious Monk. Daarbij benaderde hij nu eens de aanslag en timing van Monk, om er dan weer een eigen richting mee uit te gaan.

Het was aldoor genieten hoe Hersch zijn toucher aanpaste naargelang de geest van het stuk en zijn kompanen op hun manier de drive kleurden. Hébert en McPherson speelden als een span dat figuurlijk steeds de neuzen in dezelfde richting had als Hersch, ook al leken zij hier en daar een apart pad te kiezen. Ook zij stonden in voor veel variatie, waarbij de drummer opvallend vaak de percussionist uithing. Hun solo’s vormden bijzonder smaakvolle bijdragen en uitschieters in het geheel. Het trio trakteerde het publiek eigenlijk op een uitgebreide dis die welgemikt uiteenlopende klankkleuren combineerde. Niets te zwaar op de maag, met een bijzonder gevoel voor balans, want eenvoud en volle pracht wisselden netjes af. Techniek en beheersing werden subtiel opgediend, fijngevoeligheid met grote klasse geserveerd, met twee encores van de magere held, op zijn eentje. Voordat de dag aanbreekt dat Hersch de eeuwigheid van de sterrenhemel vervoegt, heeft hij onvergetelijke sensaties en schittering gebracht in het leven van anderen.

Fred Hersch, piano
John Hébert, contrabas
Eric McPherson, drums

Tekst © Danny De Bock - foto's © Geert Vandepoele
Dit artikel verschijnt ook op draaiomjeoren.com


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst