organizzazione Catania Jazz
Ascoltare un concerto di Fred Hersch è sempre un'esperienza emozionante, che tocca le zone più remote del cuore.
Il suo set palermitano esemplifica la forza evocativa della musica, suscitando pathos in chi la ascolta. Reinterpretando alcuni capolavori del repertorio musicale afroamericano, il pianista statunitense fa del suo strumento una corda del cuore: una voce sussurrata prima che un suono limpido, per sublimare la forza del jazz con rare capacità drammaturgiche.
Un saggio di grande pianismo, che recupera la ricchezza armonica del mondo evansiano e certa sensibilità romantica di tocco al servizio di un’architettura swingante. C’è poi il flusso di coscienza, il mondo dell’improvvisazione che rimodula gli standard interpretati, con inebrianti alterazioni ritmiche e melodiche. È la marcia in più che integra la grazia espressiva di base, donando al pubblico fantasia, tensione ritmica, imprevedibilità ai classici di Jobim, Gillespie, Strayorn. La destrutturazione dei brani fa convivere gli slanci melodici con l’esuberanza ritmica, toccando i vertici dell’espressività nell’arte della composizione istantanea.
È poi inebriante perdersi con voluttà tra le note lunghe e adamantine di Hersch: artista puro e integro, per il quale la pratica musicale è prima di tutto una categoria espressiva, una ragione del cuore. Anche le sue composizioni originali “First Song e “Valentine” sono corde liricamente protese verso un mondo di diafana poesia, ricco di nuance originali. Cosa volere di più da un concerto?
Per riassumere, una duplice esperienza estetica per il pubblico: una lezione di grande jazz e il più entusiasmante concerto a Palermo dell’ultimo decennio, sul versante delle musiche improvvisate.
Recensione © Maurizio Zerbo - foto © Roberto Cifarelli
NEDERLANDSE VERTALING
Luisteren naar een concert van Fred Hersch is altijd een emotionele ervaring, een die de meest afgelegen gebieden van het hart raakt.
Zijn Palermo set is een voorbeeld van de suggestieve kracht van muziek, die pathos bij de luisteraar opwekt.
De Amerikaanse pianist herinterpreteert enkele meesterwerken uit het Afro-Amerikaanse muziekrepertoire en maakt van zijn instrument een hartenkoord: een gefluisterde stem voor een heldere klank, om de kracht van jazz te sublimeren met zeldzame dramaturgische vaardigheden.
Het is een essay een van groot pianist, dat de harmonische rijkdom van de wereld van Bill Evans en een zekere gevoeligheid voor romantische toets terugvindt in dienst van een swingende architectuur.
Dan is er de stroom van bewustwording, de wereld van improvisatie die de geïnterpreteerde standards opnieuw vormgeeft, met bedwelmende ritmische en melodische aanpassingen. Het is de extra versnelling die de expressieve gratie aanvult en het publiek fantasie, ritmische spanning en onvoorspelbaarheid geeft bij klassiekers van Jobim, Gillespie, Strayhorn. De deconstructie van de stukken zorgt ervoor dat melodische uitbarstingen samengaan met ritmische uitbundigheid, waardoor de hoogten van expressiviteit in de kunst van de instant compositie worden bereikt.
Het is dan bedwelmend om je voluptueus te verliezen tussen de lange, onverzettelijke noten van Hersch: een pure en integrale artiest, voor wie de muzikale praktijk in de eerste plaats expressief is, een voor het hart. Zelfs zijn originele composities 'First Song' en 'Valentine' zijn een lyrisch uitgesponnen web in een wereld van transparante poëzie, rijk aan originele nuances.
Wat wil je nog meer van een concert? Kortom, een dubbele esthetische ervaring voor het publiek: een les in geweldige jazz en het meest opwindende concert in Palermo van de afgelopen tien jaar, aan de kant van de geïmproviseerde muziek.
Tekst © Maurizio Zerbo (vrije vertaling: Jos Demol) - foto’s © Roberto Cifarelli
In case you LIKE us, please click here:
Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT
Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse
Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant
Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon
Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Luca A. d'Agostino
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
France Paquay
Francesca Patella
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Renato Sclaunich
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Peter Van De Vijvere
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst