The Black Cat Torhout, 2 december 2025

Een concert met contrabassist Renaud Garcia-Fons is altijd een feest. Hij brengt de mediterrane warmte over op het publiek. Zijn duo met echtgenote Claire Antonini was dan ook de gepaste afsluiter voor het feestjaar t.g.v. 15 jaar The Black Cat.
In tegenstelling tot op het prachtige album “Farangi” (Perzisch voor ‘De vreemdeling, de reiziger uit het Westen’) bestond het programma uit een viertal suites waarin de nummers gebundeld werden. Het publiek werd vriendelijk uitgenodigd om mee te reizen op hun vliegend tapijt. Het was tevens een reis in de tijd: de ontmoeting tussen oosterse en westerse muziek, meer in het bijzonder barokmuziek.

De eerste suite was geïnspireerd door een Koerdische melodie. Na de aria en gigue van de specht (‘L’air & Gigue du Sansonnet’), met contrabasintro, en ‘Ricercare’ eindigde de suite met het vrolijk huppelend ‘Nove alla Turca’ (een stuk in 9 delen, typisch voor de Turkse muziek, maar met barokelementen). Het werd meteen duidelijk dat het een topavond zou worden.
Suite 2 startte met de door een Iraanse melodie geïnspireerde compositie van Renaud ‘Comme un derviche amoureux’. Daarna vlogen we op een sereen tempo met ‘À chaque instant’ over Koerdistan, om na ‘Danse de la dame en blanc’ aan te belanden bij de ‘Chacone’ van de aan het hof van Louis XIII verbonden luitspeler/componist Vieux Gaultier (1575 – 1651).

Het eerste deel van de derde suite was ‘Reng-é Shotor’ (de gang van de kameel). Het ritme uit Koerdistan brengt ons echter eveneens dichter bij Afrika en hun instrumenten. Vandaar het idee om een blad papier tussen de snaren van de contrabas te stoppen om andere resonanties te verkrijgen. Het daaropvolgende (soms bijna bluesy) ‘Capona’ is een compositie van de Oostenrijks/Italiaanse luitspeler Giovanni-Girolamo Kapsberger (1580 – 1651). De suite werd afgesloten met ‘Tchahar Mezrab’, een ritmisch motief dat normaal met plectrum gespeeld wordt op de Iraanse târ.

Het vliegend tapijt bracht ons met Suite 4 tot in Spanje. Eerste deel is geïnspireerd door een schilderij van El Greco: ‘Toledo del Greco’ (met een panorama van Toledo). Na ‘Aljamiado’ (Aljamía-teksten zijn manuscripten waarin het Arabische schrift wordt gebruikt voor het transcriberen van Europese talen, met name Romaanse talen zoals Oudspaans of Aragonees) werd er afgesloten met ‘Sfesseina’, een andere compositie van Kapsberger, die een beetje als de rocker van zijn tijd mag beschouwd worden.
Ze sloten af met ‘Sylvains d’Orient’, het openingsnummer van hun album “Farangi”. Sylvains zijn in de Romeinse mythologie elfen, goden die toezien op de vreedzame groei van bomen. Op Radio France omschreef Renaud het zo: “In het nummer zitten twee soorten referenties: het Oosten als achtergrond met een niet erg westers ritme, aangezien het een vijfkwartsmaat is, en een knipoog naar de barokke Sylvains met strijkstokslagen, accenten die doen denken aan een race van kleine geesten in de bossen of woestijnen van het Oosten”.

© Annie Boedt
Het publiek (dat de musici een gedroomd concertpubliek vonden, dat aandachtig genoot) gaf hen een staande ovatie.
Het eerste bisnummer was een soort dans, een guajira flamenca (niet Cubaans), geïnspireerd door de Spaanse componist Gaspar Sanz (1640 – 1710) en gecomponeerd door Renaud, samen met de Spaanse pianist David Peña Dorantes: ‘Entre las rosas’.
Het publiek kreeg er maar niet genoeg van zodat ze de avond afsloten met het Koerdisch wiegeliedje ‘Baba Naoussi’.

© Annie Boedt (L) en Guy Thorrez (R)
Dit was hun 81ste concert.
Renaud Garcia-Fons vertolkt een virtuoze mix van alle mogelijke speelstijlen op contrabas. Hij heeft een warme pizzicato met mooie vibrato en is lyrisch in de klassieke passages met strijkstok (con arco). Zijn spel is ook subtiel melodisch in de hogere halsposities, waardoor - met dank aan de extra 5de C-snaar - de contrabas eerder klonk als een cello of altviool. Een enkele keer fungeerde de bas ook als percussief instrument, zowel met kloppende strijkstok als met de handen.
Claire Antonini heeft een kenmerkende stijl, een constant gevoel voor mooie klanken, voor het juiste tempo, en zin voor kleurrijke versieringen.
Het was een plezier om te kunnen genieten van het perfecte samenspel en alles gebeurde zonder partituur. De dialogen teorbe/contrabas waren zalig. De uitstekende geluidsversterking en sfeervolle belichting zorgden mee voor een subliem concert.
En met de eindejaarsfeesten in het vooruitzicht draaide cd/vinylverkoop op volle toeren.

© Annie Boedt
Tekst © Jos Demol - foto’s © Guy Thorrez / Annie Boedt
Met dank aan Jan Van Stichel voor de accurate omschrijving van de stijl van Renaud.
In case you LIKE us, please click here:





Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT

Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse

Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant

Claude Loxhay
(18.2.1947 – 2.11.2023)
foto © Marie Gilon

Pedro Soler
(8.6.1938 – 3.8.2024)
foto © Jacky Lepage

Sheila Jordan
(18.11.1928 – 11.8.2025)
foto © Jacky Lepage
Raúl Barboza
(22.5.1938 - 27.8.2025)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Luca A. d'Agostino
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
France Paquay
Francesca Patella
Quentin Perot
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Paul Braem
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Quentin Perot
Jacques Prouvost
Jempi Samyn
Renato Sclaunich
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Peter Van De Vijvere
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst