Brussels Jazz Festival: carte blanche Antoine Pierre

The drummer plays it all



De maand januari is nog niet eens voorbij of we hebben reeds twee nominaties binnen voor beste drummer en beste concert van het jaar. De jongeman die deze krachttoer uithaalt: Antoine Pierre.


Pierre, Redman, Legnini, Bareket – 10.01.2020


Voor de eerste carte blanche tijdens zijn residentie in Flagey omringde Pierre zich met een internationale supergroep. Of hoe omschrijf je anders een kwartet met saxofonist Joshua Redman, pianist Eric Legnini en bassist Or Bareket? Veel repeteren ging er niet aan vooraf maar dat was duidelijk geen obstakel om voor vuurwerk te zorgen in een uitverkochte Studio 4. Melodie, swing, bop, blues, samenspel en solo’s, het zat er allemaal in. Met terloops een ode aan een van Pierre zijn grote idolen, Pat Metheny (‘The Sailor’) en zelfs een zijsprong naar Radiohead (‘Present Tense’).

Het was weliswaar Redman die de show stal en ook de meeste ruimte kreeg, wat niet echt verwonderlijk was. Als je zo iemand uitnodigt, duw je hem niet in een bijrolletje. Een concert dat om een internationaal vervolg schreeuwt.


Antoine Pierre URBEX ELECTRIC “Variations on Bitches Brew” – 16.01.2020


Net geen week later het vervolg met een totaal ander programma. Miles Davis zijn ‘Bitches Brew’ blijft voor Antoine zowat de belangrijkste mijlpaal in de keuzes die hij maakte als muzikant. Ondertussen is het vijftig jaar geleden dat het album verscheen. De ideale gelegenheid voor hem om dit te vieren. Niet via bewerkingen van de legendarische sessies maar met een volledig nieuw repertoire “in de geest van”. We hoorden dus gelukkig geen lauwe versies van ‘Pharao’s Dance’, ‘Spanish Key’ of ‘Miles Runs The Voodoo Down’ maar een gebalde set met speciaal voor deze avond gecomponeerde stukken en het podium als laboratorium waar de laatste hand gelegd werd aan het werkstuk.

Uitvoerders waren Pierre zijn groep Urbex (trompettist Jean-Paul Estiévenart, gitarist Bert Cools, bassist Félix Zurstrassen, pianist Bram De Looze) versterkt met toetsenist Jozef Dumoulin, percussionist Frédéric Malempré, gitarist Reinier Bass en saxofonist Ben Van Gelder.

Een trip in een stratosfeer boordevol gekende maar ook onbekende en verrassende elementen. Om Carlos Santana te citeren die indertijd het voorwoord schreef bij de “special edition” van ‘Bitches Brew’: “It was out, it was in, it was unreal and it was so glorious”. Nu afwachten hoe het eindresultaat op cd gaat klinken.


Tekst © Georges Tonla Briquet  -  foto’s © Cindy De Kuyper


our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

 

Special thanks to our photographers:

Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst