Bart Defoort Quintet vult The Black Cat met (h)eerlijke jazz! (4 oktober 2016)

Het eerste wat in het oog sprong nog voor de eerste stap in jazzcafé The Black Cat, was het bord SOLD OUT aan de ingang, en dat was meteen een hartverheffend voorteken: Bart Defoort Quintet zou de belangstelling krijgen die het verdient. En ook het toeval liet weer blijken hoe aardig aangenaam het bij momenten om de hoek kan komen kijken, want enkele uren voor dit optreden was op Klara nog ‘Light Red To Dark Blue’ te horen geweest. En laat dat nu net de compositie zijn waarmee de 5 muzikanten het concert inleidden, een voortreffelijk gekozen opener die meteen de toon zette.

Het eerste solomoment was voor gitarist Hans Van Oost die het publiek een zeer lyrische passage presenteerde, waarna de stevige saxsolo van Bart Defoort het nummer een wijle naar een hoger tempo en krachtiger niveau stuwde. Volgde een gospelachtig stuk, dat Bart vol droge humor als ‘No More Church’ afkondigde. Pianist Ewout Pierreux mocht solo inleiden en deed dat op een manier waarbij elke gespeelde noot doordacht was en op de juiste plaats viel. De hele avond trouwens zou hij ook de solo’s van zijn kompanen, soms opzwepend, soms zeer ingehouden maar steevast verfrissend versieren.

‘Inner Waves’, titelnummer van de cd die de bron zou zijn voor alle tijdens dit optreden gespeelde stukken, begon fraai met gitarist Van Oost en saxman Defoort unisono, om vervolgens fors uptempo te evolueren, met een meanderende en meeslepende solo van Pierreux – wat zonde toch dat deze pianist nog steeds geen eigen cd heeft opgenomen – en krachtige uithalen van drummer Toni Vitacolonna. ‘Late Night Drive’ zou vervolgens worden ingezet, maar Defoort bleek het eerst wat rustiger te willen met ‘The Yearning Song’, wat Van Oost de opmerking ontlokte “nobody’s perfect”. Die “song” startte stevig gestut door de bas van Christophe Devisscher die later in het nummer demonstreerde hoe boeiend een bassolo kan zijn.

Bart Defoort op zijn beurt haalde uit zijn tenorsax een reeks noten waar geen eind aan had mogen komen. Volgde dan toch ‘Late Night Drive’, het eerste nummer op de cd, een stuk voortgestuwd door de formidabele ritmesectie die Devisscher en Vitacolonna vormen. Het moet voor de medemuzikanten geruststellend zijn zich door een dergelijk duo in de rug gesteund te weten. De twee zouden de hele set door uitblinken door inventieve interactie.

Ook hier weer werd aan zowel Van Oost als aan Pierreux gul speelruimte gegund. ‘Too Late To Tell You’ is een ballad van het type dat je niet kan beluisteren zonder brok in de keel, drijvend op zeer melancholisch klinkend (en makend!) saxspel. En als dan ook nog Christophe Devisscher, Ewout Pierreux, Hans Van Oost om beurten fijngevoelige sololijnen toevoegen … De ritmesectie bouwde opnieuw de stevige fundering voor ‘Make That Move’, dat een bijzonder energieke uitvoering kreeg en waarin Defoort tijdens zijn solo alle duivels in zich losliet. Van Oost legde daar een tapijt onder van mooie middels pedaalwerk gegenereerde gitaareffecten. Aan drummer Vitacolonna was de eer gegund om het concert naar een krachtig slotakkoord te slaan.

Terecht werd het vijftal, na dat meeslepende optreden waarin de aanwezigen geen seconde werd gegund om de gedachten te laten afdwalen, terug naar het podium geapplaudisseerd. Bisnummer werd ‘Still’, ook de afsluiter op de cd en de enige compositie op ‘Inner Waves’ die niet door Defoort is geschreven. In dit stuk van zijn eigen hand was de hoofdrol toebedeeld aan gitarist Van Oost. Een zeer mooi slotakkoord van een met reden uitverkocht, want excellent concert voor fijnproevers. Geen experimentele toestanden, al dan niet met toegevoegde en o zo vaak overbodige elektronica, maar een avond met (h)eerlijke, recht naar het hart gaande jazz!

Tip: vergelijk even de versies van ‘Still’ zoals te vinden respectievelijk op ‘Turtle Music’ (Koen Nys Quintet - W.E.R.F. 091) en op ‘Inner Waves’ (Bart Defoort Quintet - W.E.R.F. 137).   

Tekst © Paul Godderis
Foto's genomen tijdens de soundcheck The Black Cat © Geert Vanoverschelde


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst