Bakanaï, Théâtre Poème Brussel, 10.03.2020





Een mutant uit de HaFaBra familie? Een illegaal opgedoken hiphop crew? Een soundpainting happening? Bakanaï is dit alles en nog veel meer. Onder leiding van artistiek directeur Laurent Blondiau staat dit bonte gezelschap van muzikanten en dansers garant voor een exuberante voorstelling.

Een druilerige dinsdagavond in hartje Sint-Gillis, de alternatieve cultuurwijk van Brussel. Binnen de muren van het intieme Théâtre Poème heerst aan de bar een gezellige en familiale sfeer. Buiten zaait het coronavirus voor nooit geziene paniekreacties bij media en overheden. Gelukkig zijn er nog medemensen die zich hierbij de nodige vragen stellen en de weg vinden naar originele kleinschalige evenementen.


Het idee van het akoestisch multidisciplinair project Bakanaï komt van Laurent Blondiau. De trompettist zit nooit verlegen om buitenmaatse concepten. Denk maar aan MikMâäk. Deze keer overtreft hij zichzelf. Sinds eind 2019 komt een collectief van blazers, percussionisten en dansers tweewekelijks samen in de lokalen van MetX, midden in de Marollen (Brussel). Allen amateurs, af en toe in gezelschap van een paar professionals waaronder Grégoire Tirtiaux en Michel Massot. Iedereen is welkom en kan aansluiten wanneer hij of zij dat wil maar het is wel de bedoeling dat er een continuïteit is zodat er steeds verder geëvolueerd wordt. “Ze experimenteren met verschillende grooves en moves en werken een gemeenschappelijk repertoire uit” staat te lezen op de website van MetX. Onlosmakelijk verbonden met het ganse opzet is de inbreng van het Brussels hiphop platform voor street dancers Freestyle Lab onder de bezielde leiding van Anissa Brennet. Muzikant en danser Bodé Owa dirigeert een en ander mee in goede banen. Waar deze kleurrijke combinatie allemaal toe kan leiden, werd meesterlijk geïllustreerd tijdens de tweede try-out van deze posse.


Een dertigtal muzikanten stond opgesteld in een halve cirkel met Blondiau vooraan. Heel veel geroezemoes op het podium als in een luchthaven of een treinstation. Geen wanorde of onenigheid onder de gelederen maar een ingebouwde gimmick die Blondiau volledig onder controle heeft. Op zijn teken stopt het gepraat en weerklinkt een eerste ontlading van blazers en percussionisten. Geleidelijk zwelt het volume aan. Niet als een alles overweldigende lavastroom maar laag per laag bouwt deze formatie een geluidsdecor op aan de hand van de onderrichtingen die Blondiau continu aangeeft met zijn zelf ontworpen gebarentaal. Indrukwekkend hoe elkeen geconcentreerd en minutieus zijn aanwijzingen opvolgt. Soms hoor je enkel een paar percussionisten, dan weer de hele sectie blazers tot iedereen weer samen voor een niet-aflatende maalstroom zorgt. Een muzikale Rubiks kubus waarbij elke beweging tot nieuwe mogelijkheden leidt.


De halve cirkel wordt een paar keer ingenomen door een of meerdere muzikanten die uit de rangen stappen en hun ding mogen doen. Geen echte solo’s zoals bij een jazzconcert, eerder een accentueren van bepaalde tinten maar steeds gekoppeld aan het integrale groepsgeluid. Al snel wordt het halfrond vooral de speeltuin van de dansers. Hier ook solo’s maar hoofdzakelijk toch een gezamenlijk gegeven met respect voor elkaar. Vooral heel sterk hoe ook zij improviserend elke beweging naadloos laten overeenstemmen met de muziek.

Het totaalspektakel evolueert zo van het ene hoogtepunt naar het andere waarbij de meest complexe ritmepatronen aangeboord worden. Toch blijft alles uiterst dansbaar. Door de continue flow van muziek en dans heerst een heus trancegevoel bij muzikanten en publiek. Het beste van Fela Kuti & Afrika 70 en Sun Ra Arkestra samen maar dan met een op en top Brussels DNA. Hallo Couleur Café?

Noteer alvast de volgende passage van Bakanaï tijdens het Irisfeest (Brussel, 10 mei 2020), het Brussels Jazz Weekend (30 mei 2020) en de Fête de la Musique (Brussel, 21 juni 2020).

Tekst © Georges Tonla Briquet  -  foto's © Iwona Pom


https://www.metx.be/projecten/bakanai/
https://freestylelab.be/


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst