Off Course! … Where else?

Off Course! … Where else?

Various

SMA / Intakt / Fou Records / La Buissonne / Cristal Records / Yolk Music


De titel voor deze compilatie haalden we bij de recente cd van Joëlle Léandre. Waar anders dan in jazz vind je doorgedreven muzikale experimenten op het snijpunt van partituur, improvisatie en traditie?

 




Seonaid Aitken Ensemble – Chasing Sakura
SMA


De Schotse violiste Seonaid Aitken (Rose Room, Deacon Blue, Orchestra Of Scottish Opera) vond haar inspiratie voor een opdracht van het Edinburgh Jazz & Blues Festival (editie 2021) bij de bloesems van de Japanse kerselaars. In Japan (waar ze een tijd verbleef) noemen ze dit natuurverschijnsel “sakura” en wordt het beschouwd als een teken van hoop en optimisme maar ook van vergankelijkheid.

Aitken putte uit jazzidiomen, klassieke muziek en folktradities om haar ideeën in dit verband tot een heuse suite om te vormen. Voor de opname koos ze als instrumentarium twee violen, altviool, cello, bas, tenorsaxofoon en fluit. Van pure swing en kamermuziek tot de repetitieve lijnen van Philip Glass, het wordt hier allemaal in verwerkt.

Een cd als een overzicht van alle actieterreinen waarin deze polyvalente muzikante en componiste zich beweegt.




BANDCAMP




Christoph Irniger Pilgrim – Ghost Cat
Intakt


Recent verscheen nog ‘The Music Of Pilgrim’ waarop Christoph Irniger composities van zijn groep Pilgrim bewerkte voor het Swiss Jazz Orchestra. ‘Ghost Cat’ bevat nieuw materiaal voor zijn vertrouwd kwintet met verder nog gitarist Dave Gisler, pianist Stefan Aeby, bassist Raffaele Bossard en drummer Michael Stulz.

Een hyperkinetische aangelegenheid boordevol versnipperde actiepassages afgewisseld met mijmerende overwegingsmomenten. Of ook hoe de vijf het elimineren ombuigen tot toevoegen zoals in het twaalf minutenlange ‘Calling The Spirits’. Elkeen krijgt op zijn beurt de rol van stoorzender toegeschoven met vooral Gisler die zich hierbij telkens duidelijk het best in zijn nopjes voelt.

Een gepaste release om het tienjarig jubileum te vieren van deze wat onderschatte groep.


www.intaktrec.ch




Joëlle Léandre & Paul Lovens – Off Course!
Fou Records


Het betreft een live opname uit 2013 die nu pas uitgebracht werd. Op de eerste track (‘Off Course!’, achtentwintig minuten) dwaalt Joëlle Léandre continu met haar strijkstok langs de snaren van haar contrabas. Drummer Paul Lovens (Alexander von Schlippenbach, Peter Brötzmann) blijft ondertussen druk in de weer met drumset, cymbalen en gongs waardoor klanken uit niet-westerse werelden binnensluipen in deze bijzondere cocon.

We horen tevens enkele flarden boventoonzang (of wat hier op gelijkt) en verwrongen operalyriek. Soms lijkt het of beiden apart gaan improviseren maar niets is minder waar. Ze laten elkaars creatieve uitingen telkens naadloos samensmelten en respecteren op die manier hun wederzijdse vrijheid zonder de eigen onafhankelijkheid te verloochenen. Ze versnellen en vertragen daarbij op hetzelfde moment als dansers volgens een choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker. Het zes minuten durende bisnummer (‘…where else?’) is net iets experimenteler.

Noteer de gepaste labelnaam.

www.fourecords.com




Jean-Marie Machado & Danzas – Cantos Brujos
La Buissonne


Een heel programma en een uitgebreide elfkoppige bezetting voor het nieuwste project van componist en pianist Jean-Marie Machado. Uitgangspunt was ‘El Amor Brujo’ (‘L’Amour Sorcier’), een “gitaneria” (gezongen pantomime) uit 1915 van de Spaanse componist Manuel de Falla.

Machado herwerkte het tot een muziekstuk van een uur (oorspronkelijk duurde het vijfentwintig minuten) opgedeeld in vijf “enscenas” rond de thema’s hekserij, onmogelijke liefde en verleiding. Daarbij werd het flamenco-element afgezwakt en kregen Afrikaanse en Arabisch-Andalusische invloeden meer aandacht. Populaire traditionele deuntjes werden daarbij gekoppeld aan donkere en licht experimentele passages.

Uit hetzelfde tijdperk van begin twintigste eeuw duiken eveneens overeenkomsten op met werk van Ravel. Machado legt tevens de link naar de zogenaamde “third stream” en Gil Evans zijn werk voor Miles Davis en ‘Sketches Of Spain’ (waarop een uittreksel van ‘El Amor Brujo’ staat).

Te beluisteren met koptelefoon of de juiste geluidsinstallatie. Liefst ook zo snel mogelijk een live uitvoering in onze contreien.


www.jeanmariemachado.com




Obradovic-Tixier Duo – A Piece Of Yesterday
Cristal Records


De titel verwijst naar het persoonlijk verleden van beide uitvoerders en vooral naar de lockdown periode toen ze net als iedereen voor een onverwachte muur kwamen te staan en vrienden en kennissen verloren. Lada Obradovic (drums, glockenspiel, kalimba, pads) en David Tixier (piano, toetsen, bas, DSP) brengen hun relaas hierover. Gids daarbij is het fictieve personage Ehrmo (een anagram gelicht uit de Odyssee).

Bij elk van de negen hoofdstukken voegden ze een kortverhaal toe in het achtentwintig pagina’s tellende boekje. Hun gezamenlijke muziekethiek leidt tot een mix van akoestische melodieën en elektronische beats gekoppeld aan referenties en invloeden die reiken van The Bad Plus en Anton Eger tot soundtracks voor sciencefiction feuilletons en een label als Brainfeeder. Een spel van licht en schaduw en van gruwelijke actie en poëtische verwondering gepimpt met een sprankeltje hoop.

Kunstzinnig uitgebracht in uitvouwbare digipack gesierd door tekeningen van Manuel Sumberac.


www.obradovictixierduo.com




Orbit – in-visibility
Yolk Music


Het tweede hoofdstuk van deze drie zoekende zielen en meteen een logisch vervolg op het titelloze debuut uit 2019.

Algemene onrust is opnieuw symptomatisch over heel de lijn maar pianist Stéphan Oliva (Paul Motian, Marc Ducret), contrabassist Sébastien Boisseau (Daniel Humair, Mâäk’s Spirit) en drummer Tom Rainey (Fred Hersch, Ingrid Laubrock) buigen die steeds om in eigen voordeel door er bijvoorbeeld een heftig actiemoment van te maken helemaal in New Yorkse stijl. Ze laten eveneens sporen na van een poëtische dieptegang.

Eindigen doen ze op uiterste serene wijze aan de hand van de titeltrack die ze ontleenden bij Bill Evans. Een gegeven dat duidelijk tijdens een concert alle kanten uit kan.

www.yolkrecords.com


© Georges Tonla Briquet


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet


our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst