Musiques Nouvelles 60 jaar

Musiques Nouvelles 60 jaar

Various

Musiques Nouvelles – 60 ans - 45 compositeurs/compositrices 2012/2022 (Cypres)


Hoe vier je zestig jaar muzikale creatie? Door bijvoorbeeld een zesdelige verzamelbox uit te brengen met stukken van vijfenveertig componisten. Als kers op de taart organiseer je dan nog een feestelijk jubileumconcert in Flagey. Bij Musiques Nouvelles weten ze een publiek in te pakken op verschillende vlakken.


Reputatie

Het belang van dit gezelschap is niet te onderschatten. Om de perstekst te citeren: “In de afgelopen tien jaar heeft Musiques Nouvelles 400 werken van meer dan 200 componisten van een veertigtal nationaliteiten in première gebracht. Het ensemble is verantwoordelijk voor bijna 200 wereldpremières en talrijke concerten in binnen- en buitenland, die verzameld en online beschikbaar zijn op YouTube.”


Inspiratie

Waar haalden de vijfenveertig uitverkoren componisten van ‘Musiques Nouvelles 60 ans’ hun materiaal? Die verhelderende achtergrondinformatie is te lezen in het vierentachtig (!) pagina’s tellende boekje waarin elkeen zijn stuk dat geselecteerd werd, toelicht.

Net zoals de grote klassieke toondichters de populaire deuntjes van hun tijd verwerkten (denken we maar aan Chopin en zijn mazurkas) integreerden ze al snel elektronische componenten in de muziek. Soms heel expliciet, soms heel subtiel door loops te creëren aan de hand van akoestische cellen. Filosofische vraagstukken, zoals de zin van het leven, werden eveneens als uitgangspunt genomen. Daarnaast vormden gedichten een dankbare inspiratiebron (Allen Ginsberg) net als de schoonheid van onvolmaaktheden. Zelfs filmmuziek van Michel Portal en ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen kwamen er aan te pas! En niet te vergeten de tributes aan Lyle Mays en Fabrizio Cassol.


De links

De muzikale vertaling van dit alles is op en top modern en hedendaags. Hierover staan de nodige verklaringen in de begeleidende teksten met uitleg over onder meer de juxtapositie van vrijheid en de op voorhand vastgelegde keuze van compositiestructuur. Of de continue wisselwerking tussen toeval en gepredestineerde notenreeksen. Zonder hierbij het belang van stilte en de ruimte voor improvisatie te vergeten. Verder nog kruisbestuivingen met andere kunstendisciplines zoals theater, dans en film.

Er zijn weliswaar onvermijdelijke parallellen met John Adams, Steve Reich, Ligeti en Arvo Pärt maar het ensemble koos niet toevallig de naam Musiques Nouvelles en bleef steeds zichzelf. Een en ander heeft te maken met de orkestleiders die de originele identiteit waarborg(d)en: Georges-Élie Octors, Jean-Pierre Peuvion, Patrick Davin en Jean-Paul Dessy (sinds 1997).

Met onder de solisten een zekere Veronika Harsca die jazzcats ondertussen kennen via haar eigen projecten maar tevens door de samenwerking met Antoine Pierre in diens groep Next.Ape.

Tijdloze muziek om Eric Bettens zijn ‘Timeless’ te citeren. Voor wie dit universum pas ontdekt, verwijzen we graag naar de ‘Musiques Nouvelles – 50 ans, 25 compositeurs’ (2012, Cypres) naar aanleiding van het vijftigjarig jubileum van het orkest.


Live

Een groot deel van de stukken uit ‘Musiques Nouvelles 60 ans’ komen van opnamen in Flagey. Het was dan ook niet meer dan logisch dat dit de locatie was voor het jubileumconcert. Hier had zestig jaar geleden (6 december 1962) de première van Musiques Nouvelles plaats in Studio 4 met Henri Pousseur en Pierre Bartholomée.

Anno 2022 werd het een originele viering door in zestig minuten zestig nieuwe stukken van zestig seconden te spelen van evenveel verschillende componisten met wie Musiques Nouvelles de laatste tien jaar samenwerkte. Onder hen Fabian Fiorini, Benjamin Sauzereau en Bo van der Werf. Het werd een aaneenschakeling van hoofdzakelijk vurige uitvallen en abrupte stops regelmatig gekoppeld aan een vleugje humor, vooral in de titels (‘Ristretto’, ‘Waltz op. 60’, ‘60 sec... s'il y en a plus je vous les mets ?’, ‘Presto Ellinico’,…). De percussionist die helemaal achteraan het orkest constant van drums naar gongs via vibrafoons en nog een halve muziekwinkel rende, zorgde voor een Jacques Tati-accent. Een heel aparte ervaring voor publiek en orkest maar alleszins een uitzonderlijk evenement.

© Georges Tonla Briquet




www.cypres-records.com

www.musiquesnouvelles.com


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst