MoonJune Records special featuring Markus Reuter

MoonJune Records special featuring Markus Reuter

Various

Moonjune records

Brexit en de importkosten op zendingen van buiten de Europese Unie zorgen voor schandalige maffiapraktijken bij de postdiensten op gebied van invoerrechten. Leonardo Pavkovic, die sinds 1990 in New York woonde en van daaruit het label en managementbureau MoonJune runde, werd hiervan hopeloos en vestigde zich eind 2022 in Spanje (Toledo) met het oog op een vlottere en goedkopere logistieke afhandeling van zijn zaken. MoonJune Records werkt ook met digitale releases (tegen bodemprijzen) maar houdt er nog steeds aan eveneens cd’s uit te brengen (met telkens uiterst verzorgde vormgeving). Deze zijn vanaf nu aan normale prijzen beschikbaar. Hierbij drie recente nieuwigheden met als centrale figuur gitarist Markus Reuter.

 




Anchor And Burden – Kosmonautik Pilgrimage


Groepsnaam en hoes zorgen voor de nodige verwarring. Ambient psychedelica? Gothic metal? De kosmische klanken, de dodelijke drumbeats en beukende gitaareffecten sturen de luisteraar nog verder het onbekende in. Wie echter al eerder werk hoorde van gitaristen Markus Reuter en Alexander Paul Dowerk of toetsenist Bernhard Wöstheinrich en drummer/beatmaster Asaf Sirkis weet dat dit alvast geen kamermuziek zal worden.

De combinatie van twee heren op Touch Guitar S8, een toetsenist met een arsenaal aan materiaal gekoppeld aan electronics en een drummer die er gericht op los hakt, lijkt te leiden tot een ogenschijnlijk gedesoriënteerde tsunami van ontwrichtende (decibel)structuren. De vier lokken weliswaar graag paradoxen uit en zijn tevens uitgekiende provocateurs die grensgebieden van prog, rock en jazz met de nodige branie afschuimen. Het zijn vooral topmuzikanten in hun genre die gaan voor de uitdaging en nooit kiezen voor de meest directe weg tussen initieel idee en finale uitwerking. Titels als ‘Corridors Of Silent Screams’, ‘Cerebral Transfixations’ en ‘Shivering Walls’ kunnen alvast helpen als richtingaanwijzers. “Industrial horror” is eveneens een mogelijke omschrijving.



BANDCAMP
www.anchorandburden.com




Reuter Motzer Grohowski – Bleed


Het eerste explosief optreden van het trio Markus Reuter (Touch Guitar AU8), Tim Motzer (gitaren, electronics) en Kenny Grohowski (drums) had plaats in de befaamde ShapeShifter Lab (Brooklyn, NYC) op 18 augustus 2019 en werd uitgebracht onder de gepaste titel ‘Shapeshifters’.

Drie jaar later stond het trio opnieuw samen in de studio voor een vervolg. Slechts zes uur hadden ze nodig (plus enkele uren voor wat overdubbing met Rhodes, mellotron en Hammond B3) om tot het eindresultaat ‘Bleed’ te komen. Een improvisatiespektakel zoals alleen gevestigde waarden als deze drie dat kunnen.

Ze halen uit tegen hoge snelheid maar schakelen evenzeer terug op een getemperd ritme. Loops en riffs vullen elkaar aan met verpletterende drumbeats als verbindingsschakel. Absolute luistertip: het meer dan elf minuten durende ‘Sibylline’ waarbij ze klinken als een progversie van Miles Davis (periode ‘Bitches Brew’) inclusief een uitglijpassage waarin alles stilaan vervaagt. Furieus en bedwelmend (het Klaus Schulze-getinte ‘Externalities Of The Truest Universality’!). Denk gerust gloeiende postprogimpro uit een heliocentrisch multiversum. Ook hier wederom aangepast artwork (van Tim Motzer).



BANDCAMP
www.markusreuter.com
www.timmotzer.com
www.kennygrohowski.com




Stick Men – Tentacles


Nieuw werk van een paradepaardje uit de MoonJune stal. ‘Tentacles’ duurt slechts een half uur voor vijf nummers maar emblematische gitaristen Tony Levin en Markus Reuter weten weer samen met drummer Pat Mastelotto de Heilige Drie-eenheid van prog, jazz en rock op treffende wijze te evoceren.

Een gitaarplaat van vijftig tinten verankerd in een welbepaald spectrum maar tevens met veel bredere schakeringen dankzij perfect gedoseerde explosies en meer beheerste stukken. De strakke uitvoeringen bij de heftige stukken (de titeltrack) krijgen extra dieptegang door de genuanceerde parafraseringen elders (‘Company Of Ghosts’, ‘Danger In The Workplace’). Zeker voor fans van Robert Fripp.



BANDCAMP


© Georges Tonla Briquet

BANDCAMP


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet


our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst