Discus Special
Various
Discus
Zes recente releases van het Engelse label opgericht in 1994 door muzikanten Martin Archer en Mick Beck. Hun leuze “New creative music by living, creative musicians”.
Espial – The Act Of Noticing
Discus 172
Saxofonist Josephine Davies, toetsenist David Beebee en percussionist en vibrafonist Martin Pyne vormen samen Espial. De groepsnaam is een oudere werkwoordafgeleide die “opmerken” betekent. De cd bevat elf tracks die hiervan verschillende mogelijkheden aanbieden en telkens beginnen met ‘The act of noticing…’. Onder de voorstellen vinden we ‘…warm air heavy with the scent of flowers’, ‘…the many colours of bamboo’ of nog ‘…the ever changing nature of river water’. Haast etherische omschrijvingen die perfect passen bij de muzikale geïmproviseerde sfeerscheppingen.
Denk aan de soundtrack voor een documentaire over minuscule organische levensvormen die ritselen en kruipen. ‘…unexpected beauty’ leunt sterk aan bij wat Jozef Dumoulin zoal doet.
Faradena Afifi, Steve Beresford
& Paul Khimasia Morgan - bee Reiki
Discus 173
Op ‘bee Reiki’ brengen violiste en vocaliste Faradena Afifi (The Noisy Women Present), toetsenist Steve Beresford (Derek Bailey, Evan Parker) en gitarist Paul Khimasia (Jason Kahn, The Seen) de werelden van bijen en reiki samen. Zachte en ijle zang gekoppeld aan de (vervormde) geluiden van het aangewende instrumentarium overheersen. Heel wat gedetailleerde (laptop)effecten, minuscule distorties en glitches allerlei zorgen voor een vervreemdingseffect.
Een aparte link tussen natuur, improvisatie en traditionele oosterse volksmuziek en bewegingskunsten als tai chi en qi gong (chi kung). Allemaal opgenomen in een dag zonder voorafgaande voorbereidingen. Ook voor fans van Anna Homler.
Stephen Grew – Now We Are Here
Discus 174
Pianist Stephen Grew zijn (tweede) soloplaat is opgedeeld in drie korte stukken (tussen anderhalve minuut en drie minuten) en drie langere (variërend van dertien tot tweeëntwintig minuten). Eigenlijk betreft het een lange improvisatie die hij knipte en plakte tot dit eindresultaat. Pingpongspelletjes in telexvorm waarbij de dynamiek continu wisselt. Een bricolage als het ware. Gekende technieken en patronen worden op onverwachte wijze achter elkaar geplaatst. Alsof Grew zichzelf continu uitdaagt en instant een oplossing vindt. Bepalend voor de klank bij dit alles is de piano (Kawai model 2A) en de locatie (de Baptist Church in Lancaster, Noord-Engeland).
Interessant om de cd “at random” te beluisteren.
Matthew Bourne – Harpsichords
Discus 175
De Britse toetsenist Matthew Bourne bouwde zijn reputatie op door een veelal onconventionele aanpak en uitvoering. Toen hij het aanbod kreeg om “iets te doen” met drie klavecimbels die in diverse staten van verval verkeerden, was dit natuurlijk “gefundenes Fressen” voor hem.
Voor een eerste “stijloefening” (cd A, ‘All Three, At Once’) nodigde hij Glen Leach en Nika Ticciati uit. De drie gingen samen improviserend te werk en bedachten titels als ‘Handkerchief’, ‘The Helmet Of Disaster’ en ‘We Love Having You Around’. Wat deze laatste betreft, valt het toch enigszins te betwijfelen of ze volle zalen zullen lokken met hun anarchistische vorm van ambachtelijke bruitages.
Voor cd B (‘Each One, Separately’) koos hij Mark Slater (Nightports) uit als “sparring partner”. Hier gaat het om een suite van improvisaties met Bourne die de klavecimbels bespeelt en Slater die simultaan aan de slag gaat met electronics. Nadien hielp Adam Martin (de andere helft van het duo Nightports) bij de al even radicale editing.
Net iets toegankelijker maar deze dubbel-cd blijft een curiosum over heel de lijn.
Martin Archer & Walt Shaw – Biyartabiyu
Discus 177
Labelbaas en saxofonist Martin Archer duikt regelmatig zelf de studio in voor een opname. Deze keer was dat met drummer en percussionist Walt Shaw die continu zijn werktuig uitbreidt met de meest ongewone onderdelen. Archer zelf bracht een reeks saxofoons mee (alt, sopraan, tenor, bariton en saxello).
Beiden wisselden improviserend thematische ideeën uit met impliciete verwijzingen naar het AACM uit Chicago, een geliefkoosde inspiratiebron vooral van Archer. De vijf stukken werden op deze manier gespeeld (inclusief tussenpauzes) zonder latere editing. Even intrigerend als de houtskooltekeningen van Shaw die de uitvouwbare hoes sieren.
Ron Caines/Martin Archer AXIS
Practical Dreamers
Discus 178
Vijfde release van het octet rond saxofonist Ron Caines en multi-instrumentalist Martin Archer. Telkens opteren ze voor een verschillende stellingname bij de opname. Deze keer componeerde Archer een suite in zeven delen rond de saxofoon. Hervé Perez (laptop, soundprocessing) en de vijf andere muzikanten (pianist Laura Cole, gitarist Anton Hunter, cellist Michael Bardon, contrabassist Gus Garside, drummer Johnny Hunter) reageerden hierop live. Nadien vulde Caines improviserend aan.
Het handelskenmerk: soundscapes opgebouwd rond stilte opgevuld met electro-acoustic spielereien van introspectieve aard die ze gestaag inruilen voor wat meer assertieve weerhaakjes. Ook hier weer een kunstzinnige uitvouwbare hoes, ditmaal met schilderijen van Ron Caines.
Fascinerende aanvulling van de catalogus en meteen een gepast instapmoment voor wie het label wil ontdekken.
© Georges Tonla Briquet