11 om te ontdekken – deel 1
Various
GGA / Moonjune / Yolk Music / Three Pines Records / Eclipse Music
Geen best of van 2021 maar een selectie uit de talrijke releases van de laatste maanden die onder de radar bleven, netjes geplaatst in alfabetische volgorde. Hierbij deel 1.
Greg Amirault – News Blues
GGA
Gitarist Greg Amirault is al zo een drie decennia een vaste waarde in het jazzwereldje van Montreal maar dit is nog maar zijn derde release onder eigen naam. ‘News Blues’ klinkt als een bloemlezing uit al zijn ervaringen. De twee constanten die steeds oplichten in zijn composities zijn een meticuleus gevoel voor melodie en swing. Met die basiselementen verbindt hij naadloos diverse tijdperken. Inclusief parallellen met een vintage Grant Green sound, de poëzie van Philip Catherine, de veelzijdigheid van John Abercrombie en de americana van Bill Frisell. Daartussen zitten nog onderliggende links met Dave Brubeck, folktraditionals uit Nova Scotia en verschillende standards. Met Jim Doxas achter het drumstel en een aangepaste donkerblauwe hoes.
Een te goed bewaard geheim deze Greg Amirault.
Beledo – Seriously Deep
Moonjune
Het verhaal van hoe bepalend een compositie als ‘Seriously Deep’ kan zijn. Het origineel is terug te vinden op de ECM-plaat ‘Silent Feet’ van Eberhard Weber (1978). Gitarist en pianist Beledo (geboren in Uruguay en nu gevestigd in New York) bewerkte het en breidde het uit tot een volledige cd. Hij wist hiervoor zelfs de legendarische bassist Tony Levin te strikken. Drummer Kenny Grohowski (John Zorn, John Medeski, Brand X) is de derde man.
Klassieke en tonale structuren worden in contrast geplaatst met of verwerkt in prog gerelateerde modules annex onderliggende spacy basis. Een doorgedreven integratie van twee uitersten, ECM en Moonjune. Met ‘Mama D’, een aanklacht tegen de apartheid in Zuid-Afrika en gezongen door Kearoma Rantao, is er zelfs een politieke stellingname. Boris Savoldelli draait de klok helemaal terug naar de hoogdagen van de vocale progrock begin jaren zeventig terwijl vibrafonist Jorge Camiruaga op twee nummers met “gusto” zijn kleurschakeringen toevoegt.
Het kerntrio zelf nam alles live op in de studio om op die manier de impromogelijkheden tot het uiterste te benutten (‘Knocking Waves’!, Into The Spirals’ !!).
Fusionmuzikant Beledo als mediator tussen verschillende culturen en stijlen. Een even ongrijpbare en sibillijnse content als de donkere wateren van de hoesfoto. Maak gebruik van het supervoordelige aanbod bij Moonjune.
www.beledo.com
https://moonjunerecords.bandcamp.com/
Clover – Paradigme
Yolk Music
Saxofonist Alban Darche, contrabassist Sébastien Boisseau en trombonist Jean-Louis Pommier vormen al een tijdje een apart trio. Met deze nieuwe cd stellen ze hun eigen paradigma op rond harmonie, melodie, tempo en textuur.
Gezien de niet-alledaagse bezetting werd het een al even weinig voor de hand liggend ontwerp. Hun theorie wordt op rustige manier ingeleid waarbij Darche als eerste de rol van ervaren gids op zich neemt. Van hier af aan varieert de stemming van sereen en zelfs bijna pastoraal (‘Canevas’) tot de nodige bop-affectatie zoals in de titeltrack (meteen ook de meest vinnige accolade). Enkele keren integreren ze in het geheel enkele patronen ontleend bij Philip Glass om vervolgens diverse basisideeën verder te ontwikkelen volgens de vooropgezette planning.
Een trio dat kamermuziek koppelt aan de intensiteit van een alternatieve jazzclub. Een logisch vervolg op het debuut ‘Vert émeraude’ (lees recensie HIER).
https://yolkrecords.bandcamp.com/album/clover-paradigme
Carn Davidson 9 – The History Of Us
Three Pines Records
William Carn en Tara Davidson schreven elk een suite over hun familieverleden. Bij de eerste gaat het over emigratie en immigratie (van Hong Kong via Costa Rica naar Canada), bij de tweede betreft het een afscheid nemen van de moeder die overleed aan borstkanker.
Ondanks een nonet met zeven blazers horen we geen voor de hand liggende (mini) big band sound maar gebruiken beide componisten dit instrumentarium om verhalende en filmische beelden te scheppen. Spanningsbogen blijven onderhuids en worden haast nooit expliciet naar voor geplaatst. De solo’s introduceren telkens op eenzelfde wijze nieuwe elementen en personages. Het maakt van ‘History Of Us’ een jazzepos met licht klassieke kleur. Enkel in het aflsuitende ‘Wisely If Sincerely’ mocht het duidelijk wat meer zijn.
Beide suites worden aan elkaar gekoppeld door een middenstuk van Carn in eenzelfde stijl. Vooral allemaal ook heel sterk door de arrangementen. Drummer van dienst is Ernesto Cervini die we ondertussen kennen van releases met o.m. Tune Town, Myriad3, Tetrahedron en Turboprop.
www.williamcarn.com/cd9
https://carndavidson9.bandcamp.com/album/the-history-of-us
Manuel Dunkel – Northern Journey
Eclipse Music
Heel wat leuke festivals in Finland (Tampere!) en vooral interessante muzikanten die helaas te weinig buiten hun landsgrenzen geraken. Onder hen saxofonist Manuel Dunkel die met ‘Northern Journey’ een schijfje aflevert helemaal gedrenkt in de bop- en swingtraditie zij het met een frisse kijk. Aan zijn zijde drie muzikanten wiens pad hij regelmatig kruist: Antti Lötjönen (bas), Jaska Lukkarinen (drums) en de ook bij ons gekende pianist Alexi Tuomarila. Een hecht spelend kwartet dat meanderend de composities van Dunkel leven in blaast.
De groepsleider zelf (die al jaren deel uitmaakt van het UMO Helsinki Jazz Orchestra) wisselt af tussen tenor en sopraan, wat voor extra diepgang en spanningsbogen zorgt. Tuomarila behoudt zijn typisch onderkoelde zelve over heel de lijn, poëet en onruststoker tezelfdertijd.
Geen beeldenstormers deze vier maar wel heren die zowat alle aspecten van classic jazz aftoetsen op akoestische wijze en dit koppelen aan een weergaloos evenwichtige vormgeving. Een dynamiek die duidelijk nog beter gedijt op een podium. Te beluisteren bij voorbaat: ‘Mr. Nelson’.
Rodolphe Lauretta – Kreolia
Cristal Records
Saxofonist, fluitist en componist Rodolphe Lauretta laat op ‘Kreolia’ zijn Caraïbische origines samensmelten met westerse jazzidiomen. De gastrol van rapper MED aka Medaphoar is daarbij niet zo verrassend want in het verleden werkte Laurette een project uit rond hiphopper Madlib (‘The Jazz Side Of Madlib’).
De wereld van afro-jazz is hem evenmin vreemd door samenwerkingen met het Kelin Kelin Orchestra terwijl de meest rechtstreeks link met jazz er kwam door opnamen met drummer Famoudou Don Moye (Art Ensemble Of Chicago). Het hele caleidoscopisch gamma komt onder een of andere fusionvorm aan bod op ‘Kreolia’. Crossover maar dan sterk gekruid met funk en aangevuld met Lolita electropop (‘Anticipation’, ‘Sauvée’) en een hoekige beatvariant à la STUFF. (‘Haïti). Dit alles gebracht aan de hand van een akoestisch instrumentarium aangevuld met moogs, Fender Rhodes en Hammond.
Ook voor fans van Tony Allen, The Meters en Roy Hargrove zijn RH Factor aan wie ‘The Roy’ is opgedragen.
© Georges Tonla Briquet