10 x very well & good – #1
Various
Origin / Justin Time / GB Records / Eclipse Music / Eigen beheer
Tien recente releases die de jazzgeschiedenis niet zullen wijzigen maar wel kwalitatief luisterplezier bieden. Om de titel van Richard Whiteman zijn nieuwste cd te citeren, ‘Very Well & Good’.
Hier deel 1.
Ryan Cohan – Originations
Origin
De eerste noten die je ’s morgens opvangt, zijn vaak bepalend voor je stemming van de ganse dag. Een tip: ontwaak op de tonen van de Amerikaanse pianist en componist met Palestijnse roots Ryan Cohan zijn ‘The Hours Before Dawn’. Een langzaam ontsluieren van een hele wereld die reikt van jazz en klassiek tot invloeden uit het Midden-Oosten (Joods en Arabisch) en Zuid-Amerika. Muzieklagen die als tektonische platen in slow motion over en in elkaar schuiven.
Omringd door zijn vast sextet en een strijkkwartet biedt Cohan een waaier van mogelijkheden. Geen escapisme of kunstmatige juxtaposities maar onderbouwde dualiteiten die uitgespeeld worden als positieve krachtbronnen. Absolute aanrader voor fans van Yusef Lateef, bassist Avishai Cohen en voor wie ‘Hymn To The Seeker’ van Mac Gayden in zijn collectie heeft. Met een trompettist (Tito Carrillo) die in dergelijke context nu eens niet als Ibrahim Maalouf wil klinken.
https://ryancohan.com/
Doxas Brothers – The Circle
Justin Time
Opgroeien met een vader die muzikaal begaafd is en een familie die een homestudio bezit, heeft zo zijn voordelen. De broers Chet (tenorsaxofonist) en Jim (drummer) Doxas grepen hun kansen van kindsbeen af met beide handen. Samen muziek maken was hun ding, aanvankelijk in diverse (dance)clubs en op feestjes, later in de begeleidingsgroepen van onder meer Dave Douglas, Joe Lovano en Carla Bley. Ze zijn tevens te horen op de soundtrack van ‘Les Triplettes De Belleville’.
Onder de naam Doxas Brothers start een volgend hoofdstuk. Bassist is hun jarenlange vennoot Adrian Vedady en achter de piano zit niemand minder dan Marc Copland. Voor ‘The Circle’ konden ze putten uit hun enorme bagage. Een uur lang spanning en dynamiek verankerd in de beste turbulente bop-traditie en met Chet Doxas in de voetsporen van Joshua Redman.
Het ene krachtveld vloeit voort in het andere, gemodelleerd volgens eigen assimilaties.
https://doxasbrothers.bandcamp.com/album/the-circle
Griffith Hiltz Trio – Arcade
GB Records
Een onverbloemde terugkeer naar het tijdperk toen zowat iedereen verslaafd was aan “arcade games” voor deze verdrongen werden door Playstation en Xbox. Met veelzeggende titels als ‘Kidnapped By Danger!’, ‘Rocket Surgeon’ en ‘Thunder Ninja’. Verantwoordelijk hiervoor is het trio Nathan Hiltz (gitaar), Johnny Griffith (alt- en tenorsaxofoon, synthesizers) en Neil MacIntosh (drums). De drie grossieren in een amalgaam van fusion, opgefokte jazz en electroprog met een sterke rockdrive.
Opgenomen in volle lockdown periode en dus waren de muzikanten van elkaar gescheiden maar hadden ze wel elk hedendaagse technieken bij de hand die ze voor de gelegenheid koppelden aan het gebruik van analoge synthesizers en effecten met vintage spelconsoles.
De soundtrack voor wie met een kanjer van een midlifecrisis zit en zich geen dure moto kan aanschaffen. Ook voor wie tevens luistert naar Bombataz en John Ghost. Ideale aanleiding om nog eens de verzamel-cd ‘Café Sputnik – Electronic Exotica From Russia’ (Eastblok Music) uit te halen.
www.ghtrio.com
Jussi Lehtonen Quartet – Connection
Eclipse Music
Drummer Jussi Lehtonen is de groepsleider maar het is saxofonist Joonatan Rautio die van bij de start de show steelt met zijn onstuitbare drift helemaal in de stijl van Jon Irabagon en James Brandon Lewis.
De live energie van de opener is onweerstaanbaar. De overige zeven tracks zijn studio-opnamen en stralen eenzelfde vitaliteit uit al lijken sommige intro’s aanvankelijk op een ander scenario te wijzen. Tot de crescendopedaal ingeduwd wordt en alles weer uit de voegen barst. Vakkundig ingebouwde tempowissels zorgen voor wat verademing.
Lehtonen leverde alle materiaal met uitzondering van George Shearing zijn ‘Conception’ waarmee ze de cd vurig afsluiten. Regelmatig evoceert het viertal de geraffineerde intensiteit van The Bad Plus en E.S.T. maar ze koppelen deze aan een eigengereide en virtuoze densiteit. De klassieke Blue Note sound krijg je er bovenop.
Een alternatieve energiebron voor de huidige geïmmobiliseerde wereld.
https://eclipsemusicrecordlabel.bandcamp.com/album/connection
Xavier Reija – Dreamscape Room
Eigen beheer
Drummer Xavier Reija leerden we kennen via zijn releases bij het New Yorkse Moonjune Records. ‘Dreamscape Room’ brengt hij uit in eigen beheer met aan zijn zijde bassist José Manuel Posada (Dave Liebman, Gonzalo Rubalcaba) en pianist José Carra (Chris Cheek).
We horen een veertig minuten lange aaneenschakeling van vlotte melodielijnen ingekapseld door stuwende ritmepatronen die hier en daar raakvlakken vertonen met passionele Cubaanse technieken en tevens schatplichtig zijn aan Reija zijn fusionverleden bij Moonjune.
In eenzelfde lijn als bijvoorbeeld GoGo Penguin maar dan veel spannender.
https://xavireija.bandcamp.com/album/dreamscape-room
© Georges Tonla Briquet