Shai Maestro – Human

Shai Maestro – Human

S

ECM

Het trio van ‘The Dream Thief’ wordt uitgebreid tot een kwartet door de toevoeging van trompettist Philip Dizack. Dat leidt tot een lichte verschuiving van perspectieven en het inlassen van nieuwe invalshoeken.

Op ‘The Dream Thief’ (ECM, 2018) draaide alles voornamelijk rond een afgeleide van dromerige jazzpoëzie zoals de titel aanwees. Voor ‘Human’ moeten pianist Shai Maestro en zijn gezelschap het meer hebben van Scandinavische atmosferen zo typerend voor ECM.

Aanvankelijk lijkt alles nochtans aan te sluiten bij de voorgaande cd. Dat is enkel valse schijn. De donkere ondertoon en aangepaste ijle trompetnoten laten vermoeden dat hier een en ander onder de oppervlakte schuilt en voor verschuivingen zal zorgen. Met het tweede nummer is het al zo ver. Het minimalisme wordt doorbroken, de eerste wrijvingen ontstaan en de spanning wordt lichtjes opgedreven. Net wanneer je denkt dat de eerste ontknoping eraan komt, wordt het doek neergelaten en begint de volgende act. Een scenario waarbij een aantal keer een crescendo opbouw ingelast wordt maar tot een heuse climax komt het nooit.

Dat is net de kracht van ‘Human’. Het ECM-sjabloon wordt enkel aangewend om een paar profielen te schetsen en suggestieve links te leggen maar het kwartet leidt de luisteraar regelmatig en vakkundig om de tuin. Tempo en ritme krijgen onverwachts grilligere contouren aangemeten waardoor het nooit voorspelbaar wordt wat gaat volgen. De meditatieve passages worden zo afgewisseld met wat meer dynamische taferelen die als inkepingen in een monochroom decor voor verrassingselementen zorgen. Op die manier houden Shai Maestro en zijn drie kompanen de luisteraar net geen uur in de ban.

Ook deze keer de bewerking van een klassieker in casu ‘In A Sentimental Mood’ van Duke Ellington. Het vraagt duidelijk allemaal om de live verwerking te horen van dit materiaal dat een boeiende aanvulling vormt bij een meer en meer intrigerende discografie van deze Israëlische pianist die jaren de sidekick was van zijn landgenoot en contrabassist Avishai Cohen.

© Georges Tonla Briquet


Musici:

Shai Maestro: piano
Jorge Roeder: contrabas
Ofri Nehemya: drums
Philip Dizack: trompet

www.ecmrecords.com


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst