VAN NIGHT 352 TOT TOOTS & KOMMIL FOO





Foto’s (v.l.n.r.): © Lennert Nuytens, Shamrockraver Photography & Björn Comhaire




Na de wereldpremière van BJO’s nieuwste project Night 352 in de Gentse Handelsbeurs in januari 2022, is het uitkijken naar het volgende deel van de Two Placestour, het feestelijk herdenken van Toots Thielemans en de aftrap van de concertreeks met Kommil Foo. Dit is het voorjaar van Brussels Jazz Orchestra.

“Een bijzondere avond waarin het onnavolgbare Brussels Jazz Orchestra samen met de IraaksGentse qanun-virtuoos Osama Abdulrasol en een indrukwekkende Jahida Wehbe, ons meenamen naar het Midden-Oosten voor een zwoele avond vol exotisme en muziek”, schreef Björn Comhaire (Jazz&mo’) over de wereldpremière van Night 352 op 22 januari 2022.


Van hiphop tot standards

Na de release van het album Two Places (februari 2020), stak COVID-19 een stokje voor de geplande concerttour van het project met rapper Zediam, zangeres Monique Harcum en DJ Grazzhoppa. In februari krijgt deze veelzijdige rit langs nieuwe muzikale oorden een podium in CC Evergem (ism Muziekclub N9) en De Grote Post, Oostende. Op 26 februari presenteert BJO met Footprint een selectie uit haar indrukwekkende repertoire tijdens een Torenconcert in Schoten: stuk voor stuk originele composities waar het speelplezier van afstraalt.


Een hulde aan Toots Thielemans

Op 29 april 2022 is het 100 jaar geleden dat Toots Thielemans werd geboren. Gezien de lange, warme samenwerking tussn BJO en Toots, hoeft het niet te verbazen dat Brussels Jazz Orchestra zijn 100e verjaardag niet onopgemerkt voorbij wil laten gaan. Samen met klinkende namen als het Metropole Orchestra, Vince Mendoza, Kenny Werner, Grégoire Maret en Philippe Catherine, brengt BJO achtereenvolgens in BOZAR en tijdens Tournai Jazz Festival hulde aan de Brusselse legende waar de wereld in 2016 afscheid van moest nemen.


Kommil Foo & BJO

In mei en juni bundelen Kommil Foo en Brussels Jazz Orchestra de krachten voor een uitgebreide tour. Deze voorstelling is een ode aan de ultieme vrijheid van de jazz: de gebroeders Walschaerts zingen, vertellen, spelen, struikelen, hakkelen en hijgen zich door hun songs en verhalen, terwijl BJO speelt… en hoe!


BJO coacht

Naast de veelzijdige concertkalender, zet BJO ook de schouders onder enkele educatieve projecten. Op 24 april stellen Frank Vaganée, Dieter Limbourg en Frederik Heirman hun ervaring ter beschikking van drie bigbands in Vormingscentrum Destelheide, Dworp. Tijdens Fire Up That Big Band! zullen de drie BJO-musici dirigeren, feedback geven en een inkijk bieden in de werkwijze van een professional.

Van 25 tot en met 31 juli 2022 slaat Brussels Jazz Orchestra de handen andermaal in elkaar met Halewynstichting vzw voor de zomercursus bigband in Destelheide, Dworp. 7 dagen lang worden jazzadepten intensief ondergedompeld in de wereld van bigband, begeleid door musici
uit het orkest.

Ontdek alles over het voorjaar van Brussels Jazz Orchestra via www.brusselsjazzorchestra.com.
Beluister en bekijk de projecten via het BJO-YouTube-kanaal.





Osama Abdulrasol & Jahida Wehbe © Betty Vanlangendonck



NIGHT 352 MET OSAMA ABDULRASOL EN JAHIDA WEHBE


Samen met Osama Abdulrasol (qanun & composities) duikt Brussels Jazz Orchestra in de legende van Night 352 en brengen ze de Midden-Oosterse sfeer van Duizend-en-een-nacht weer tot leven.

De eeuwenoude Arabische sages uit de beroemde verhalenbundel van 1001 nacht, spreken vandaag nog steeds tot de verbeelding. Toen de vertelling over de blanke slavenprinses Zumurrude (nacht 352) speciaal voor Osama Abdulrasol herwerkt werd tot een moderne parabel, werd de Irakese componist en qanunspeler meteen geïnspireerd tot nieuwe composities. Voor Night 352 slaat hij de handen in elkaar met Brussels Jazz Orchestra.

In de muziek voor dit project, verwerkt Osama Absulrasol zowel zijn eigen verhaal als dat van Zumurrude. Night 352 bood Brussels Jazz Orchestra de kans om in de complexe patronen van de klassieke Arabische muziek te duiken. Meer dan een vereniging van een westers jazzorkest en een Arabische harp, zijn de arrangementen (door o.a. Callum Au, Frank Vaganée en Pierre Drevet) het resultaat van een wederzijdse fascinatie voor beide genres. Samen met Jahida Wehbe (zang), benaderen Osama Abdulrasol en BJO het eeuwenoude verhaal van Zumurrude met een frisse en actuele blik.


Modern sprookje

Toen schrijver Hazim Kamaledin (Longlist International Arabic Booker Prize 2015) het verhaal over nacht 352 herschreef voor Absulrasol, stelde hij zich voor hoe de blonde slavin Zumurrude uit de pagina’s van het eeuwenoude boek zou opstaan en haar leven vandaag opnieuw zou leven. In de vertellingen van Duizend-en-een-nacht speelt deze blonde slavenprinses de hoofdrol in de sages van nacht 345 tot 364.

Het werd een modern sprookje over hedendaagse slavernij, maar ook over de passie voor muziek en hoe die iemands grenzen kan verleggen. Iets waar componist Abdulrasol zelf over kan meespreken.

In de nieuwe composities liet Absulrasol traditie, heden en toekomst, maar ook realiteit en verbeelding door elkaar lopen. Callum Au, Pierre Drevet, Geoffrey Fiorese, Gyuri Spies en Frank Vaganée arrangeerden de muziek voor Brussels Jazz Orchestra. Het Midden-Oosterse sprookje biedt de achtergrond, de muziek vertelt het verhaal.

Qanun & composities: Osama Abdulrasol
Arrangementen: Callum Au, Pierre Drevet, Geoffrey Fiorese, Gyuri Spies, Frank Vaganée
Zang: Jahida Wehbe
Percussie: Francois Taillefer

Bewerking uit 1001 nacht: Hazim Kamaledin


OVER OSAMA ABDULRASOL

Osama Abdulrasol is een Irakees componist, qanunspeler en beeldend kunstenaar. Hij werd geboren in Babylon, studeerde Westerse muziek (klassieke gitaar) in het Verenigd Koninkrijk en Oosterse muziek (qanun of Arabische harp) in Irak. Hij groeide op in een zeer religieuze familie waar muziek verboden was en leerde als kind in het geheim muziek spelen. In zijn onstilbare honger naar muziek ontdekte hij jazz. In 1997 ontvluchtte hij Irak en verhuisde naar Gent. De culturele en muzikale diversiteit in Europa deed een nieuwe wereld van invloeden en mogelijkheden voor hem opengaan. Intussen is Abdulrasol een veelgevraagd solist in binnen- en buitenland, schreef hij muziek voor film en theater en tourde hij wereldwijd met o.a. Antwerp Symphony Orchestra (de Filharmonie), Brussels Philharmonic (geleid door Dirk Brossé), The Metropole Orchestra, Sidi Larbi Cherkaoui, Goran Bregovic, Jahida Wehbe, BJ Scott, Wannes Van de Velde, Luc De Vos, Waed Bou Hassoun, Arifa, Olla Vogala Melike, Oblomow, Weshm, Muziektheater Transparant… In 2013 won hij de Cultuurprijs van de Stad Gent.


OVER JAHIDA WEHBE

Jahida Wehbe wordt door Arabrische en westerse media de ‘Priestess of the Stage’ genoemd. Nadat ze een diploma behaalde in onder meer regie, acteren en oosterse zang aan het Conservatorium van Beirut (Libanon), verdiepte ze zich in Arabische opera en Syrische en Byzantijnse zang. Naast talrijke projecten in de Libanese en Arabische theater- en filmwereld, gaf Wehbe les in muziek, performance, dictie en Arabische poëzie. Ze vertegenwoordigde haar thuisland Libanon op allerlei prestigieuze artistieke en culturele conferenties als het Arab Music Festival en de Frankfurter Buchmesse. Haar unieke stemgeluid was reeds te horen op locaties als het Royal Opera House Muscat (Oman) en de Tempel van Bacchus (Baalbeck, Libanon). Ze werd al bijgestaan door o.a. Omar Munir, the British Symphony Orchestra en het Mediterranean Symphony Orchestra. Wehbe – die ook actief is als componiste – streeft ernaar om de Arabische canon te verrijken met een breed gamma aan muzikale projecten en wordt beschouwd als één van de belangrijkste hedendaagse, muzikale stemmen in de Arabische wereld. In 2019 ontving Wehbe nog de Munir Bashir Artistic Ingenuity Award, die haar artistieke prestaties en muzikale vindingrijkheid beloonden.




© Gregory Vlieghe


TWO PLACES

Two Places neemt je mee op een verrassende tocht langs de orkestrale klank van BJO, de rhymes van Zediam, de soul van zangeres Monique Harcum en de mix-, scratch-, en samplekunsten van DJ Grazzhoppa. Dit project sloopt muzikale hokjes en creëert nieuwe plekken: Two Places, at once.

Brussels Jazz Orchestra kijkt de vernieuwende kracht van jazz uitdagend in de ogen en doet dat in goed gezelschap.

“Two Places is een uniek project. Het glorieuze geluid van het orkest wordt gecombineerd met mijn stem, Zediam’s rhymes en DJ Grazzhoppa’s turntablism. Er is jazz én soul én funk. Het is een cocktail waarvan je niet zou verwachten dat hij zo goed smaakt.” – Monique Harcum.

Eind januari 2020 beleefde Two Places haar vuurdoop in de Kortrijkse Concertstudio. Een publiek van jonge hiphopfans, soullovers en doorwinterde jazzcats onthaalde het project met wiegende heupen en groovy applaus. Alle genres die in Two Places aan bod komen, vinden hun roots in de jazz. Zo gingen artiesten niet lang na het ontstaan van hiphop aan de slag met het samplen van jazzopnames, waardoor de sound van BJO ook voor fans van andere genres herkenbaar is.

Naast kleppers als raptalent Zediam, zangeres Monique Harcum en hiphopgod DJ Grazzhoppa, krijgt BJO het gezelschap van Erik Rademakers (Selah Sue) op elektrische basgitaar en David Thomaere (The Voice, Manou Gallo, Great Belgian Songbook) aan de toetsen. Two Places meandert, heel natuurlijk, voortdurend van het typische idioom van BJO naar een andere sound. Het is een unieke en veelzijdige rit langs nieuwe muzikale oorden.

Arrangementen : Dieter Limbourg.
Two Places kwam tot stand onder de noemer We Orchestrate Words, een project in samenwerking met KVS Brussel.

CONCERTEN:
11 feb 2022  20:00 Cultuurcentrum Evergem
25 feb 2022  20:00 CC De Grote Post Oostende
01 nov 2022  20:15 Stranger Than Paranoia, PaRaDoX Tilburg (NL)




TOOTS 100

Een hulde aan Toots Thielemans.

We schrijven 1997 wanneer de jonge wolven van Brussels Jazz Orchestra voor het eerst het podium delen met Toots Thielemans. Het concert op het Franse festival Jazz à Jenasse wordt het eerste van een lange, warme samenwerking waarbij Toots niet zelden optrad als muzikale mentor. Als genereuze steun en toeverlaat van jonge muzikanten, nodigde hij ze regelmatig uit om samen op te treden. Toots en Brussels Jazz Orchestra speelden vanaf 1997 op regelmatige basis samen in binnen- en buitenland.

Eén van de meest memorabele momenten was het concert op Jazz Middelheim in 2001. Het orkest sloot die avond het festival af met Maria Schneider en Toots. Een intens moment dat voor altijd zal voortleven in de geschiedenisboeken van zowel Jazz Middelheim als BJO. 

Op 29 april 2022 is het 100 jaar geleden dat Toots Thielemans werd geboren. Het hoeft niet te verbazen dat Brussels Jazz Orchestra de 100e verjaardag van Toots niet onopgemerkt voorbij wil laten gaan. Samen met klinkende namen als het Metropole Orchestra, Vince Mendoza, Kenny Werner, Grégoire Maret en Philip Catherine, brengt BJO hulde aan de Brusselse legende, waar de wereld in 2016 afscheid van moest nemen.

CONCERTEN:
29 apr 2022  20:00 Bozar Brussel
01 mei 2022  20:30 Tournai Jazz Festival




© Marco Mertens


BRUSSELS JAZZ ORCHESTRA & KOMMIL FOO

Dat de gebroeders Walschaerts de afgelopen drie decennia prachtige liedjes hebben geschreven, hoeft geen betoog. Denk maar aan klassiekers als Ruimtevaarder, Kom hier dat ik u draag en De Volgende.

In deze unieke samenwerking bundelt Kommil Foo de krachten met een bigband van wereldniveau: Brussels Jazz Orchestra. Een voorstelling als ode aan de ultieme vrijheid van jazz: Mich en Raf zingen, vertellen, spelen, struikelen, hakkelen en hijgen zich door hun songs en verhalen, BJO speelt... en hoe!

Kommil Foo meets Brussels Jazz Orchestra: welkom!

CONCERTEN:
04 mei 2022  20:30 GC De Bosuil Jezus-Eik
05 mei 2022  20:15 Spikkerelle Avelgem
06 mei 2022  20:30 Westrand Cultuurcentrum Dilbeek
07 mei 2022  20:15 CC De Kern Wilrijk
11 mei 2022  20:00 CC De Werf Aalst
18 mei 2022  20:00 CC Sint-Niklaas
25 mei 2022  20:15 Cultuurhuis de Warande Turnhout
03 jun 2022  20:15 CC De Adelberg Lommel
04 jun 2022  20:15 Cultuurcentrum Mechelen
07 jun 2022  20:00 CCHA Hasselt
09 jun 2022  20:00 Stadscchouwburg Cultuurcentrum Brugge
10 jun 2022  20:00 Stadscchouwburg Cultuurcentrum Brugge
11 jun 2022  20:15 CC Muze Heusden-Zolder
12 jun 2022  15:00 De Roma Borgerhout


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst