JAZZFESTIVAL BRAND! editie 2016

NONA en Cultuurcentrum Mechelen organiseren de 2e editie van het jazzfestival BRAND!
BRAND! geeft een podium aan een nieuwe generatie muzikanten in confrontatie met illustere voorgangers. BRAND! tast de grenzen af van de hedendaagse jazz en kiest voor avontuurlijke muzikanten. Het is een jazzfeest voor de liefhebbers én ontdekkers van het genre.

In februari van 2015 was de eerste editie van BRAND! met rietblazer Joachim Badenhorst als centrale gast, een verrassend groot succes. Voor de tweede editie gaan we op dat elan verder!
BRAND! wordt in 2016 een NL special met jazz uit Nederland. De concrete aanleiding van BRAND!NL zijn de festiviteiten rond 200 jaar Verenigde Nederlanden/20 jaar Cultureel Verdrag Vlaanderen-Nederland onder de noemer Beste Buren enerzijds (op niveau van de regio’s/landen) en Hollandse Maatjes anderzijds (Mechels niveau). BRAND! sluit deze festiviteiten in Mechelen af met een jazzfestival dat gericht is op Nederlandse jazzmuzikanten.

BRAND!NL kijkt dus boven de Moerdijk en brengt bovendien Nederlandse jazz & Belgische jazz samen on stage. We starten ons jazzfestival met de jonge pianiste Kaja Draksler, die volop furore maakt. Haar laten we spelen met de jonge bassist Lennart Heyndels, die net als haar uitweek naar Amsterdam. Het uitstekende Jasper Blom Quartet gaat aan de slag met trompettist Bert Joris, en drummer Teun Verbruggen vormt een nieuw trio met Eric Boeren en Wilbert de Joode, al enkele decennia vaste waarden van de Nederlandse jazz. En dan is er nog de ontmoeting van oude bekenden Fred Van Hove en de naar Mechelen (!) uitgeweken Nederlander André Goudbeek. Bekijk zeker de volledige LINE-UP, het is een verrassende affiche dit jaar!

Naast het officiële programma is er ook een randprogramma onder de noemer RAND!gevallen. BRAND! wil een breed stadsfestival zijn en verspreidt zich over verschillende locaties in de binnenstad van Mechelen. Een week lang is er tijdens de krokusvakantie nog meer jazz uit Nederland te ontdekken in de Stadsschouwburg, de kelder van Kafee ZAPOI, boekhandel De Zondvloed, het Filmhuis en op de JAZZZOLDER.
 

Locatie:
NONA en Cultuurcentrum Mechelen
Speeldagen:
VR 12 en ZA 13 februari 2016
Praktisch:
Dagticket VRIJ 12/02: 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa
Dagticket ZAT 13/02: 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa

Wie enkel voor het optreden van The Ex een ticket wil kan dit apart kopen:
The EX en Herr Seele FEEST - ZAT 13/02: 10 EUR VVK - 12 EUR aan de kassa

RESERVATIES :
bij info@nona.be (link stuurt een e-mail) - 015 20 37 80 - Begijnenstraat 19-21, 2800 Mechelen of online http://www.nona.be
bij Uit in Mechelen - 070 22 28 00, Hallestraat 11, 2800 Mechelen of online http://www.cultuurcentrummechelen.be

 

 

Programma BRAND! Vrijdag 12 februari 2016
17:00 | KATHEDRAAL | Openingsconcert: Kaja Draksler (orgel) & Lennart Heyndels (gratis)
18:00 | NONA | Receptie (gratis)
19:00 | NONA | André Goudbeek & Fred Van Hove
20:30 | CCM | Eric Boeren, Wilbert De Joode & Teun Verbruggen
22:00 | NONA | ICP Orchestra

Tickets avondprogramma: VVK: € 20 | Avondkassa: € 25

Programma BRAND! Zaterdag 13 februari 2016
19:00 | NONA | Kapok
20:15 | CCM | Jasper Blom Quartet feat. Bert Joris
21:30 | NONA | Reijseger, Fraanje & Sylla
23:00 | CCM | The Ex feat. Wolter Wierbos & Ab Baars
FEEST | CCM | Dj Herr Seele

Tickets avondprogramma: VVK: €20 | Avondkassa: €25

Ticket The Ex.: €10

 

Programma RAND!gevallen
DI 09-02 | 20:30 | FILMHUIS | Film
WO 10-02 | 20:00 | DE ZONDVLOED | Freek Vielen & The Ambush Party
WO 10-02 | 22:00 | Kafee ZAPOI | Cactus Truck
DO 11-02 | 20:15 | STADSSCHOUWBURG | Hans Liberg - Jazz & Pop-up Comedy
VR 12-02 | 20:45 | JAZZZOLDER | Dash!
VR 26-02 | 20:45 | JAZZZOLDER | Marzio Scholten Trio

 

 

KAJA DRAKSLER & LENNART HEYNDELS
Daar was ze ineens, met haar soloalbum The Lives Of Many Others (2013). Hoewel Kaja Draksler (°1987) al actief was met allerlei projecten, zorgde het debuut op het Clean Feed-label ervoor dat ze ook internationaal opgemerkt werd. En het was een bijzondere kennismaking, want je maakt het maar zelden mee dat een jonge artieste zo’n voldragen en ingenieus visitekaartje aflevert. De Sloveense is intussen al geruime tijd actief in Amsterdam, waar ze ook werkte aan een masterscriptie over Cecil Taylor. Meteen een paar belangrijke trefwoorden voor deze pianist, want Draksler verenigt een jazzachtergrond met een grondige kennis van hedendaagse compositie, improvisatie en een avontuurlijke spirit.
Dat ze warm onthaald werd door de bloeiende Amsterdamse improvisatiescene was dan ook te verwachten. Ze vond er uiteenlopende muzikale partners, werd begin 2015 nog Young VIP (meest veelbelovende talent volgens de toonaangevende Nederlandse jazzclubs), en was lid van de Nederlandse delegatie toen Anthony Braxton de centrale gast was van het voorbije Doekfestival. Ze heeft onlangs ook een nieuwe, eigen band opgericht, een achtkoppig gezelschap met daarin één Belg: bassist Lennart Heyndels (°1990). Die studeerde o.m. in Den Haag en Amsterdam en is intussen ook thuis bij onze Noorderburen.
Hoewel Heyndels een heel ander traject aflegde, wordt ook bij hem snel duidelijk dat hij niet voor een gat te vangen is. Zo maakt hij deel uit van het opmerkelijke, multidisciplinaire Jens Maurits Orchestra, speelt hij regelmatig soloconcerten én leidt hij de opmerkelijke band How Town, waarin drie vrouwelijke stemmen gecombineerd worden met bas en gitaar. Voor BRAND! NL zal Draksler orgel spelen, een instrument waarop ze niet zo vaak te horen is. In combinatie met Heyndels wordt het ongetwijfeld het soort concert waar elk festival mee wil openen: persoonlijk, origineel en vol verrassingen.

Van en met:
Kaja Draksler - Lennart Heyndels
Beeld:
©Ziga Koritnik (Kaja)
Locatie:
KATHEDRAAL | 17:00
Speeldagen:
VR 12 FEB
Praktisch:
gratis openingsconcert

 

ANDRÉ GOUDBEEK & FRED VAN HOVE
Klinkende namen. Dat jonge muzikanten hun ding kunnen doen in een omgeving waarin ze gestimuleerd worden, hebben ze vaak ook te danken aan het voorbereidende werk van de vorige generaties. In deze contreien zijn weinig improviserende muzikanten zo belangrijk geweest als André Goudbeek (°1946) en Fred Van Hove (°1937). De eerste werd geboren in Nederland, maar woont al geruime tijd in Mechelen. In de jaren zeventig was hij één van de krachten achter de WIM (Werkgroep Improviserende Musici), een organisatie die een professioneel gestructureerd kader wilde creëren voor lokale improvisatoren, en waar ook Fred Van Hove deel van uitmaakte.
Goudbeek bouwde een bewogen parcours uit, speelde met talloze buitenlandse kleppers en meer dan een decennium bij het befaamde Willem Breuker Kollektief, maar vond ook aansluiting bij de jongere Belgische generatie van o.m. Bart Maris en Peter Jacquemyn. Hij heeft ook veel gemeen met pianist Fred Van Hove, nog zo’n artiest die zich niet aan banden laat leggen. Van Hove was een van de Europese freejazzpioniers en was erbij toen Peter Brötzmann een bom onder de Europese jazz legde met het ontvlambare Machine Gun (1968). Het trio van Brötzmann, Van Hove en de flamboyante drummer Han Bennink was daarna een van de beruchte improgroepen van de jaren zeventig.
Sindsdien is Van Hove niet stil blijven zitten. Hij verfijnde en verdiepte zijn kunst, trok de hele wereld rond om te improviseren en bij te leren, was net als Goudbeek in de weer met film en theater, maar ook met dichters en schilders. Van Hove werd zelfs benoemd tot cultureel ambassadeur van Vlaanderen. Net als zijn frequente duopartner is hij ook het prototype van de kunstenaar voor wie er geen mogelijkheden uitgesloten worden. Concerten zijn dezer dagen wel schaars, dus dit Nederlands-Belgisch onderonsje wordt een buitenkans.

Van en met:
André Goudbeek (altsax) en Fred Van Hove (piano)
Locatie:
NONA | 19:00
Speeldagen:
VR 12 FEB
Praktisch:
Dagticket VRIJ 12/02: 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa

 

ERIC BOEREN, WILBERT DE JOODE & TEUN VERBRUGGEN
Het mooie van de geïmproviseerde muziek is dat de mogelijkheden schier eindeloos zijn. Ook wat speelpartners betreft. In hun oneindige honger naar nieuwe input en mengvormen, vragen de muzikanten daar immers zelf om. Het wordt dan ook uitkijken naar de combinatie van dit eenmalige trio. Kornettist Eric Boeren (°1959) maakt al geruime tijd deel uit van de bloeiende Nederlandse improvisatiescene. Zo is hij al sinds begin jaren tachtig lid van het toonzettende Available Jelly en zat hij in Bik Bent Braam van pianist Michiel Braam. Meest bekend is hij echter van zijn eigen 4tet, dat creatief aan de slag gaat met het nalatenschap van het klassieke Ornette Coleman Quartet.
Een metgezel in die band is bassist Wilbert de Joode (°1955), die intussen ook uitgegroeid is tot een vaste waarde met aanzien. Als autodidact is hij rond dezelfde tijd als Boeren beginnen spelen en maakte hij ook deel uit van Bik Bent Braam. Hij was de voorbije kwarteeuw ook lid van het unieke Ab Baars Trio en een frequente speelpartner van componiste/altvioliste Ig Henneman, maar speelde ook met buitenlandse kleppers als Ken Vandermark en Frank Gratkowski. En dat zowel binnen meer traditionele, als totaal vrije context. De Joode is een ingetogen, maar cruciale schakel.
En dan is er drummer Teun Verbruggen (°1975), de hardst werkende man van de Belgische jazz: jarenlang de drijvende motor van het Jef Neve Trio, maar ook kerosineleverancier bij Flat Earth Society en actief aan de zijde van talloze jonge talenten. Brusselaar Verbruggen is een echte wereldburger, voortdurend op zoek naar nieuwe prikkels, geluiden en bezettingen. Binnen de jazz, maar ook ver daarbuiten, waardoor je in zijn discografie ook elementen van hedendaagse elektronica, rock, avant-garde en stuiterende chaos terugvindt. Kortom: een van de meest breeddenkende muzikanten van het land. 1+1+1=4?

Van en met:
Eric Boeren (trompet), Wilbert De Joode (contrabas) en Teun Verbruggen (drum)
Beeld:
©Roger Laute (Teun Verbruggen) © Patella (Eric Boeren)
Locatie:
CCM | 20:30
Speeldagen:
VR 12 FEB
Praktisch:
Dagticket VRIJ 12/02: 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa

 

ICP ORCHESTRA
Het kroonjuweel van de in 1967 opgerichte Instant Composers Pool. Oprichters Misha Mengelberg, Willem Breuker en Han Bennink hadden het waarschijnlijk nooit voor mogelijk gehouden dat hun initiatief bijna een halve eeuw later nog zou bestaan, maar die drielettercombinatie is wereldwijd uitgegroeid tot een begrip. Meer nog dan eender welke andere Nederlandse jazzmuzikant van de voorbije halve eeuw, heeft ICP het gezicht van de Nederlandse improvisatie en jazz bepaald: de humor, de rebelse attitude, de combinatie van feilloze instrumentbeheersing en swingende anarchie. Het ICP Orchestra kende vele vormen, met gasten die kwamen en weer gingen, maar kreeg gaandeweg ook een vaste gedaante.
Vijf blazers, een strijkerstrio en dan nog eens het machtige tweespan Misha Mengelberg & Han Bennink. De band behield banden met de jazztraditie: swing en bop kregen vooral vorm door inspiratie via Ellington, Monk en Herbie Nichols, maar er werd nooit te stijf mee omgesprongen. Voor leider Mengelberg waren er immers geen zekerheden, laat staan heilige huisjes. Als composities vergeleken kunnen worden met architectuur, dan zijn de stukken van het ICP eigenlijk kaartenhuisjes: er staat altijd wel iemand klaar om de onderste laag een tikje te geven. En vervolgens een verbouwing aan te vatten.
Breuker verliet ICP al snel, en ook Mengelberg is er anno 2015 niet meer bij (de ontroerende documentaire Misha Enzovoort laat zien hoe het orkest omging met zijn Alzheimer). Of toch niet fysiek, want de geest van de pianist is niet stuk te krijgen. En hij wordt bovendien meer dan adequaat vervangen door Guus Janssen. Ook recente concerten bewezen immers dat het ICP Orchestra nog altijd garant staat voor performances (want ‘concerten’ schiet echt wel tekort) waarin groovende swing, zwalpende blues, elegante kamermuziek, dadaïstisch theater en bakken absurde humor een plaats krijgen. Het ICP Orchestra is niet minder dan – springlevend! - cultureel erfgoed.

Van en met:
Guus Jansen (piano), Han Bennink (drum), Ab Baars (klarinet en sax), Tobias Delius (tenorsax), Ernst Glerum (bass), Thomas Honsinger (cello), Michel Moore (klarinet en sax), Mary Oliver (viool ) en Wolter Wierbos (trompet en trombone).
Beeld:
©Francesca Patella
Locatie:
NONA | 22:00
Speeldagen:
VR 12 FEB
Praktisch:
Dagticket VRIJ 12|02: 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa

 

 

KAPOK
Kapok is het zaadpluis van de kapokboom, dat o.m. gebruikt wordt om kussens en jassen mee te vullen. Het is populair omdat de vezel licht, veerkrachtig en - naar verluidt - waterbestendig is. Kapok is echter ook een Nederlandse band die zich op zijn website omschrijft als “the unusual jazztrio”. En dat is terecht, om meerdere redenen. De ongewone instrumentatie zal daar zeker al voor iets tussen zitten. Zijn saxofoon en trompet de instrumenten die bij uitstek met jazz geassocieerd worden, dan zijn er nog een paar – piano, gitaar, bas, drums, klarinet – die ook doodgewoon zijn binnen het genre. Maar er zijn er ook die zo zeldzaam zijn dat ze de show stelen zodra ze opduiken. Zoals de hoorn van Morris Kliphuis.
De hoorn wordt doorgaans beschouwd als iets voor klassieke orkesten, bij voorkeur om het te laten samengaan met andere blaasinstrumenten. Voor jazz zou het echter te stug zijn. Kliphuis bewijst echter dat de zachte klanken van de hoorn ook voor het nodige vuurwerk kunnen zorgen. Zeker in combinatie met andere muzikanten die het spel niet echt volgens de regels spelen. In gitarist Timon Koomen en drummer Remco Menting heeft hij twee gelijkgezinden gevonden die al net zo’n opvallende bijdrage leveren aan de eigenzinnige, verfrissende sound van Kapok.
De frasering en harmonieën voelen aan als jazz, maar op zijn drie albums laat de band ook invloeden toe uit de pop en funk, rootsmuziek en vrije improvisatie, waardoor houvast en prikkeling voortdurend een meeslepende dans uitvoeren. Met resultaat, want de band won de Dutch Jazz Competition én de European Jazz Competition, sleepte voor zijn tweede, titelloze album een Edison in de wacht én verfijnde zijn aanpak op het recent verschenen Glass To Sand. Jazz? Jazeker, maar dan met een nieuw geluid voor een breed publiek.

Van en met:
Morris Kliphuis (hoorn), Timon Koomen (gitaar) en Remco Menting (drum)
Locatie:
NONA | 19:00
Speeldagen:
ZAT 13 FEB
Praktisch:
Dagticket ZAT 13|02: 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa

 

JASPER BLOM QUARTET & BERT JORIS
Saxofonist Jasper Blom (°1965) is misschien wel het prototype van de moderne jazzmuzikant: goed geschoold en verankerd in de traditie, maar tegelijk ook met de blik naar buiten gericht en in staat om uit diverse uithoeken elementen binnen te slepen en te verwerken binnen zijn albums en concerten. Hij speelde met kleppers als Lee Konitz en Dave Liebman, en beweegt zich zowel binnen strakke jazz als meer hedendaagse, vrije muziek. Hij is het meest bekend van zijn working band: het Quartet met gitarist Jesse Van Ruller, bassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink, dat intussen al een knappe reeks albums aan de man bracht.
Souplesse en kracht zijn daarbij vaak terugkerende kwaliteiten: de band hanteert soms tactieken die leiden tot een potige sound, die dan wel in de jazz geworteld is, maar ook andere invloeden toelaat. Het speel van Van Ruller draagt sporen van de rocktraditie, maar op hun recentste album Audacity zijn ook invloeden herkenbaar uit Arabische en Zuid-Amerikaanse tradities, duiken grofkorrelige gitaarriffs én lyrische passages naast elkaar op, en wordt voordturend gezocht naar een hedendaagse sound. Kortom: een band met identiteit én aanpassingsvermogen, gewapend voor deze woelige tijden.
Special voor BRAND! NL worden de vier voor het eerst vergezeld door de Belgische trompettist, componist en arrangeur Bert Joris. Die beschikt al jaren over misschien wel de mooiste trompetsound van de Lage Landen, en hoewel zijn eigen kwartet vermoedelijk zijn meest bekende uitlaatklep is, werkte hij ook al vaak samen met het internationaal gerenommeerde Brussels Jazz Orchestra. Of hij nu componeert voor symfonisch orkest, big band of klein ensemble, Joris heeft een kenmerkende diepgang en elegantie die hem een bijzondere plaats binnen de Belgische jazz bezorgd heeft. En dus wordt het zeker uitkijken naar deze samenwerking met de vier Noorderburen.

Van en met:
Jasper Blom (sax), Jesse Van Ruller (gitaar), Frans van der Hoeven (bas), Martijn Vink (drum), Bert Joris (trompet)
Locatie:
CCM | 20:15
Speeldagen:
ZAT 13 FEB
Praktisch:
Dagticket ZAT 13|02: 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa

 

ERNST REIJSEGER, HARMEN FRAANJE & MOLA SYLLA
Tijdens de voorbije editie van Gent Jazz viel er heel wat moois te beleven voor het grote podium, maar één van de meest betoverende momenten vond plaats aan het einde van de openingsdag, toen het trio Ernst Reijseger (cello), Harmen Fraanje (piano) en Mola Sylla (zang, percussie) rond middernacht het slotconcert speelde in de achtertuin. En dat met muziek die het best te omschrijven valt als een combinatie van gracieuze kamermuziek, innige improvisatie en invloeden uit Afrikaanse tradities die meegebracht werden door Sylla, een Senegalees die zingt in het Wolof. Echt verrassend was die overrompeling eigenlijk niet, want met twee albums en een resem concerten ontpopte dit trio zich tot één van de meest tot de verbeelding sprekende bands van het moment.
Dat ze elkaar al even kennen, zal zeker een rol gespeeld hebben. Reijseger, huiscomponist van meestercineast Werner Herzog, betrok zijn kompanen ook al bij de filmmuziek en ook nu maken ze met z’n drieën muziek die enorm suggestief is, ongewild een immense visuele rijkdom oproept. Bedwelmende solomomenten worden afgewisseld met intense groepspassages, waarbij kale blues, repetitieve folkmotieven en de doorleefde zang van Sylla rechtstreeks op het hart mikken.
En dat is misschien ook wat dit trio zo sterk onderscheidt van veel andere bands. Ondanks de voor de hand liggende virtuositeit, het vanzelfsprekend samenvloeien van identiteiten en klankkleuren, en de eigenaardigheden die deze band doen opvallen (zoals Reijseger die de cello bespeelt als een gitaar of trommel), valt vooral op hoe verhalend de aanpak van het trio is en wat de emotionele ontlading daarbij kan zijn. Het is een zeldzame combinatie van hoofd, buik en hart die van Down Deep en Count till Zen al meesterlijke albums maakte, maar live pas helemaal tot z’n recht komt. Adembenemend mooi. Beloofd.

Van en met:
Ernst Reijseger (cello), Harmen Fraanje (piano) en Mola Sylla (zang, m'bira, xalam, kongoma)
Beeld:
©Susy Ninni
Locatie:
NONA | 21:30
Speeldagen:
ZAT 13 FEB
Praktisch:
Dagticket ZAT 13|02: 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa

 

THE EX
Waar ga je beginnen? The Ex ontstond 37 (!) jaar geleden uit de Amsterdamse punk- en krakerswereld en bleef al die tijd een voorbeeld van hoe engagement een essentiële drijfveer kan zijn voor een band. De vitale levenslust van The Ex onderscheidde hen meteen en is ook nu nog tastbaar. Daar komt nog eens bij dat The Ex al snel een verwantschap voelde met muzikanten uit de (vrije) improvisatie. Dat element kwam er in de jaren tachtig al aan te pas en kwam volledig tot bloei nadat ze aansluiting vonden bij de Amsterdamse jazz- en improvisatiewereld. Het recent verschenen dubbelalbum The Ex At Bimhuis (1991-2015) vat op glorieuze wijze een kwarteeuw samenwerkingen samen.
Ze vonden geestverwanten bij muzikanten uit de ICP-kliek, maar gingen nog veel verder. Na een reis van gitarist Terrie Ex door Afrika, belandde de band ook in Ethiopië, wat leidde tot verschillende reizen naar het land en uitgebreide concertreeksen én twee albums met de Ethiopische saxveteraan Getatchew Mekuria. Live laten ze zich nog regelmatig bijstaan door internationale gasten, zoals met Brass Unbound, en onlangs trokken ze nog door de Verenigde Staten met de gereputeerde Amerikaanse rietblazer Ken Vandermark in hun kielzog.
Bovenal is het echter de creatieve en constructieve DIY-attitude die centraal staat. Afgelikte rocktempels en kapsones, daar houden ze niet zo van. Hun materiaal verslepen ze liever zelf en die platen, die brengen ze op hun eigen label uit. The Ex is niet de band van het verzuurde gepreek, maar van de gedachte dat een uitgestoken hand het halve werk is. De muziek knettert en buitelt, nodigt uit om te dansen en wordt gebracht met totale overgave. The Ex speelt in een wereld zonder beperkingen, zonder grenzen. “Forward in all directions” luidt hun leuze, en ze staat garant voor opwinding, toewijding en avontuur.

Van en met:
Andy Moor, Terrie Hessels, Arnold de Boer, Katherina Ex - Wolter Wierbos en Ab Baars
Locatie:
CCM | 23:00
Speeldagen:
ZAT 13 FEB
Praktisch:
Dagticket ZAT 13/02: 20 EUR VVK - 25 EUR aan de kassa

 


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet


our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst