SUMMER BUMMER FESTIVAL 2018



DAG 1  -  ZATERDAG 25 AUGUSTUS 2018



CRAIG LEON PLAYS NOMMOS


Craig Leon was eind jaren zeventig als producer en talentscout verantwoordelijk voor de start van de carrière van kleppers als The Ramones, Talking Heads, Blondie en Suicide. Samen met partner Cassell Webb maakte Leon in 1979 als muzikant een bijzonder muzikaal statement met Nommos, een release met vooruitstrevende analoge elektronische muziek voor John Fahey’s Takoma-label (1981). Nommos klinkt als elektronische folk voor buitenaardse wezens geïnspireerd op de rituelen van de Afrikaanse Dogonstam, gekruid met de nodige kosmische en krautrock-invloeden en doortrokken met minimale gebroken beats.

Hoe relevant deze schitterende plaat nog steeds is bleek in 2016 toen het bekende RVNG Intl.-label, thuishaven van goed volk als Holly Herndon, Julia Holter en Hieroglyphic Being, Nommos en partnerplaat Visiting opnieuw uitbracht onder de noemer Anthology Of Interplanetary Folk Music Vol.1.


Craig Leon (elektronica) en Cassell Web (elektronica, stem) zakken nu op 25 augustus af richting Summer Bummer Festival en brengen live de originele versie van Nommos, aangevuld met nieuw werk dat zal verschijnen in de Anthology of Interplanetary Folk Music-reeks.


PHILIPP QUEHENBERGER


Na de fantastische lp Content voor Editions Mego laat het Weense Minimalsoul™ deze zomer drie gloednieuwe tracks van de Oostenrijkse knoppendraaier Philipp Quehenberger op ons los. Strakke beats, electro noir of ketamine cool Quehenberger schudt het al improviserend uit de mouw en weet alweer te verrassen. Als afsluiter van de eerste Summer Bummer-dag loodst hij u feilloos van de knusse concertzetel richting dansvloer.

Philipp Quehenberger is een begenadigd pianist, kreeg zijn passie voor synthesizers met de paplepel ingegoten en maakt platen voor diverse labels als Cheap, Ego Vacuum, Taliban Records, Minimalsoul™ , Editions Mego en Hazard on Laton.

Hij werkt geregeld samen met mensen als Didi Kern (zie programma 26/8), Ilpo Väisänen (Pan Sonic), Mark Stewart (Pop Group) of Patrick Pulsinger.


JIM BAKER – FRANK ROSALY – CHRISTOPH ERB


Met Don’t Buy Him a Parrot (HatOLOGY) en Parrots Paradise (Veto Exchange) uit 2017 leverden Jim Baker (piano, synthesizer), Frank Rosaly (drum) en Christoph Erb (tenorsax, basklarinet) een indrukwekkende staalkaart van hun kracht als improviserend trio. Tijdens Summer Bummer staan ze nu voor het eerst op een Europees podium. Baker en Rosaly zijn twee belangrijke spelers uit de vruchtbare jazz- en improvisatiescene van Chicago. Rosaly ruilde Chicago voor Amsterdam om zijn polyritmisch geweld nog meer te verspreiden en de Zwitserse tenorsaxofonist en basklarinetspeler Christoph Erb blijft zijn samenwerking met muzikanten uit Chicago verder ontwikkelen via live concerten en via het Veta Echange-label.

SANSKRITI SHRESTHA – ANDREAS WILDHAGEN


© Geert Vandepoele


Sanskriti Shrestha
is een telg uit een eminente Nepalese familie van professionele muzikanten. Ze speelt sinds haar vierde en verkaste voor haar studies richting Oslo waar ze zich ontpopte tot een van de meest opwindende percussionisten van het moment. Ze versmelt oosterse en westerse muziek, laat improvisatie en experiment toe en gebruikt hiervoor een niet-traditionele uitgebreide tabla-set up.

De Noorse drummer Andreas Wildhagen kennen we van zijn werk voor het Paal Nilssen-Love Large Unit, Momentum en solo.

Wildhagen en Shrestha schitteren ook samen in het de avontuurlijke formatie Avatar en brengen nu, exclusief voor Summer Bummer, de drums en tabla tarang – een set van 10 tot 16 tablas – voor het eerst live als duo samen.

M(H)YSTERIA > GIOVANNI DI DOMENICO – JAKOB WARMENBOL – LAURENS SMET


M(h)ysteria is het bijzonder dynamisch trio van de in Brussel residerende Italiaanse pianist en keyboardspeler Giovanni Di Domenico en de Belgische muzikanten Laurens Smet (bas) en Jakob Warmenbol (drum).

Op Family Drug – de debuutrelease uit 2017 voor het Deense Jvtlandt-label – staat M(h)ysteria voor een erg krachtige en ritmische improvisatie met een centrale rol voor het hammond orgel. Van Jim O’Rourke, Akira Sakata, Nate Wooley en Chris Corsano of Steve Noble en Manuel Mota, het is duidelijk dat de Italiaanse in Brussel residerende pianist en keyboardspeler Giovanni Di Domenico samenwerkingen hoog heeft zitten. Voor M(h)ysteria viel zijn oog en oor op de ritmetandem van bassist Laurens Smet (Ifa y Xango, Bolhaerd) en drummer Jakob Warmenbol  (Bolhaerd, Don Kapot) die, aangevuurd door Di Domenico’s Hammondklanken, het geheel resoluut boven de kraut-, progrock- en improvisatieclichés doen uitstijgen.

KREIS > STAN MARIS – KOBE BOON – BENJAMIN HERMANS


Rietblazer Benjamin Hermans, accordeonspeler Stan Maris en bassist Kobe Boon maken als Kreis muziek met zin voor avontuur, een scherpe focus en een bijzonder geluid. Via ijle microtonale soundscapes en strak gecomponeerde instrumentale parels gaat dit jonge trio op zoek naar nieuwe combinaties van klanken en instrumenten in een opvallend intieme setting, ergens tussen jazz, klassiek en folklore.

Stan Maris, studeerde accordeon aan de conservatoria van Gent en Antwerpen. Hij is de zoon van de Belgische trompetspeler Bart Maris en actief in bands en projecten als Man Staris, MOM en Bes.

Kobe Boon studeerde bas aan het  conservatorium van Gent en aan de academie voor muziek en drama in Göteborg. Steiger, Wanjina, Mòs Ensemble en Peter Nolder zijn enkele van de bands waarin hij actief is.

Benjamin Hermans is een saxofonist/klarinettist met focus op de baritonsaxofoon, studeerde aan het Lemmens instituut en het conservatorium van Gent alvorens hij naar Aarhus, Stockholm en Helsinki trok waar hij studeerde onder het Nordic Master in Jazz-programma. Hermans speelt in bands en projecten als Mòs Ensemble, Bes en Wanjina.


LIMPE FUCHS & GERARD HERMAN



De kleurrijke Duitse artieste Limpe Fuchs studeerde in de vroege jaren 60 piano, viool en percussie. Begin jaren zeventig startte ze met Anima (aka Anima Sound, Anima Musica), een erg invloedrijk experimenteel performance- en improvisatiecollectief dat ook binnen de krautrockscene zijn sporen naliet. Samen met haar man, beeldend kunstenaar Paul Fuchs, en gastmuzikanten als pianist Friedrich Gulda en zoon Zoro (percussie) creëert Fuchs tot 1987 een uniek klankenuniversum. Vanaf dan gaat ze solo verder met haar zelfgemaakte instrumenten en klanksculpturen uit brons, steen en hout, altviool en stem. Na meer dan veertig jaar blijft haar unieke aanpak wereldwijd de aandacht trekken, getuige haar samenwerkingen met artiesten als Christophe Heemann, Timo van Luijk, Ignaz Schick, Evan Parker en beeldenkunstenaar, multi-instrumentalist, dichter en schlagerzanger Gerard Herman.

Fuchs en Herman speelden eerder al een reeks duoconcerten wat resulteerde in de gelimiteerde cassette Ghent, October 2010 voor het Kraak-label.

Ter gelegenheid van het Summer Bummer Festival ontmoeten ze elkaar nu, na goed acht jaar, opnieuw in de prachtige setting van de Sint-Joriskerk. Dit concert zal ook toegankelijk zijn voor mensen zonder festival ticket aan 7,00 EUR, enkel aan de kassa in de Sint Joris Kerk op de dag van het concert te verkrijgen.



DAG 2  -  ZONDAG 26 AUGUSTUS 2018



THE FOUNDER EFFECT WITH J. SPACEMAN (SPIRITUALIZED)


Met John Coxon, Steve Noble, Pat Thomas, Alan Wilkinson en gast J. Spaceman (Spiritualized, Spaceman 3) bundelt The Founder Effect het kruim van de Britse improvisatie.

Gitarist John Coxon schakelde begin 2000 als Spring Heel Jack moeiteloos van drum & bass naar avontuurlijke klanken en improvisatie. Hij klust bij in bands als Spiritualized en The About Group en bestiert het toonaangevende Treader-label.

Drummer Steve Noble, een van de meeste dynamische drummers uit de jazz en improvisatie, schittert op twee Dropa Disc-releases: In het gezelschap van Stephen O’Malley van SunnO))), opgenomen tijdens de eerste Summer Bummer-editie in 2014 en met Evan Parker en John Edwards, een opname uit de Oorstof-reeks uit 2015.

Alan Wilkinson laat sinds de jaren tachtig alt-, baritonsax en basklarinet liefst op hoog volume tegen de oren kletsen, verkaste in 1990 van Leeds naar Londen en speelt sindsdien een belangrijke rol in de Britse improvisatiescene.

Pat Thomas ontwikkelde over de jaren een bijzondere pianosstijl waarbij jazz, improvisatie en hedendaagse compositie op een natuurlijke manier worden samengebracht. In toevoeging aan dit tot de verbeelding sprekende kwartet krijgt gitarist J. Spaceman – aka Jason Pierce van de legendarische bands Spaceman 3 en Spiritualized – een vrije rol om de muzikale avonturen van The Founder Effect naar nieuwe hoogtes te stuwen.


JOE MCPHEE – METTE RASMUSSEN – DENNIS TYFUS


© Hans Vanderlinden


Bazuinschal is het wonderlijke duo van Mette Rasmussen (altsax) en Dennis Tyfus (stem, tapes, objecten). Bazuingeschal – hun eerste worp voor het Ultra Eczema label – zal tijdens Summer Bummer aan het publiek worden gepresenteerd. Maar omdat avontuur hen in de genen zit en omdat ze beiden de legendarische saxofonist en multi-instrumentalist Joe McPhee heel hoog hebben zitten, komt het Summer Bummer Festival zonder verpinken tegemoet aan de wens van Rasmussen en Tyfus om als trio te concerteren en ruimt met veel plezier het podium voor deze eerste spontane ontmoeting…

Alomtegenwoordig, dat is het minste wat we kunnen zeggen van de Deense – in Trondheim, Noorwegen residerende – saxofoniste Mette Rasmussen. Ze laat haar opmerkelijk zuiver en energiek saxspel gelden in diverse bands en samenwerkingen – denk aan Cocaine Piss, Godspeed You ! Black Emperor, Fire! Orchestra, Alan Silva, Pak Yan Lau, Paul Flaherty, Chris Corsano en Bazuinschal.

Dat Dennis Tyfus meer in De Nor zit dan ergens anders komt daar het feit dat deze welklinkende kunstenaar muziek en beeldende kunst zodanig vermengt dat het bijna strafbaar is.

De Amerikaanse riet- en koperblazer Joe McPhee (79 inmiddels) debuteerde in 1967 bij Clifford Thornton’s New Art Ensemble en schreef geschiedenis met de release van Nation Time in 1970. Hij trad in de Oorstof eerder al aan in het gezelschap van Chris Corsano, Paal Nilssen-Love en Universal Indians en vindt nu een nieuwe uitdaging in het onvoorspelbare trio met Rasmussen, en Tyfus.

THE ATTIC > RODRIGO AMADO – GONÇALO ALMEIDA – ONNO GOVAERT


The Attic
ontstond oorspronkelijk na een muzikale ontmoeting tussen Gonçalo Almeida (staande bas), Rodrigo Amado (tenorsax) en Marco Franco (drum) – drie invloedrijke muzikanten uit de Portugese jazz- en improvisatiescene. De debuutrelease van The Attic voor No Business Records in 2017 kon op veel bijval rekenen van pers en publiek.

Voor het Summer Bummer Festival zal Onno Govaert (Cactus Truck, Polyband) bij The Attic plaats nemen achter de drum. Het belooft een erg dynamische en buitengewoon hartelijke ontmoeting te worden waarin de drie muzikanten blindelings met elkaar in dialoog treden.

De Portugese bassist Gonçalo Almeida resideert in Rotterdam en speelt in diverse projecten die gaan van moderne jazz, freejazz, jazzcore en vrije geïmproviseerde muziek. Hij maakt deel uit van bands als Albatre, The Selva en Spinifex en deelde het podium met improvisatoren als Ab Baars, Balasz Pandi, Chris Speed, Carlos Zíngaro en Fred Lonberg-Holm.

Rodrigo Amado is een saxofonist met standplaats Lissabon, hij is leider van Motion Trio en het Wire kwartet. Amado heeft een hoogst eigen en erg soulvolle frasering op de tenorsax en werkt geregeld met topspelers als Joe McPhee, Kent Kessler, Chris Corsano en Taylor Ho Bynum.  Onno Govaert is een spilfiguur uit de Amsterdamse jazz- en improvisatiescene, is lid van Cactus Truck en The Polyband en werkte samen met diverse muzikanten als Wilbert de Joode, Ab Baars, Peter Brotzmann, William Parker, Barry Guy, Akira Sakata en Tristan Honsinger.

DIDI KERN – PHILIPP QUEHENBERGER


© Maria Ziegelböck


Philipp Quehenberger
(keyboards) en Didi Kern (drum) zijn beiden actieve leden uit de bruisende Weense muziekscene. ‘ De nieuwste worp van dit dynamische duo is het absurd kinetische album LINZ voor Boris HaufsBerlijn label Shameless.

Philipp Quehenberger is een begenadigd pianist, kreeg zijn passie voor synthesizers met de paplepel ingegoten en maakt platen voor diverse labels als Cheap, Ego Vacuum, Taliban Records, Minimalsoul™, Editions Mego en Hazard on Lato.

Didi Kern is een van de meest actieve en veelzijdige drummers uit de Weense muziekscene. BulBul, Broken.Heart.Collector en Fuckhead en zijn enkele groepen waar hij mee geassocieerd wordt en met samenwerkingen met artiesten als Ken Vandermark, Peter Brötzmann, Mats Gustafsson en  Weasel Walter kleurt hij ver buiten de Oostenrijkse grenzen.


ALEXANDER HAWKINS – TOBIAS DELIUS – ERIC BOEREN


Het trio Boeren/Delius/Hawkins speelt: DRIE PORTRETTEN. Deze drie muzikanten kunnen een melodie spelen en zich eigen maken en kunnen er al improviserend wat aan toe voegen. Toch spreekt het voor deze drie heren van stand voor zich dat vrijheid niet kan bestaan zonder discipline…

Eric Boeren (trompet, kornet) werkte samen met muzikanten als Peter Evans, Jason Adasiewicz en Niels Van Heertum, is een van de oprichters van het Amsterdams muzikantencollectief Stichting Doek en brengt voor Summer Bummer 2018 een tot de verbeelding sprekend trio mee met pianist, componist en improvisator Alexander Hawkins – een van de sterkste spelers uit de Engelse jazz- en improvisatiescene – en de internationaal gerenommeerde rietblazer Tobias Delius, geboren in Engeland, getogen in Mexico en Duitsland en  residerend in Amsterdam.


G A B B R O 4 > HANNE DE BACKER – MARC DE MAESENEER – AGNES HVIZDALEK – RAPHAEL MALFLIET


g a b b r o  is het avontuurlijke baritonsaxduo van Hanne De Backer and Marc De Maeseneer. Ze nodigen de stemkunstenares Agnes Hvizdalek en componist, elektrische basspeler Raphael Malfliet uit voor een meerdaagse opnamesessie en een exclusief concert als g a b b r o 4 tijdens het Summer Bummer Festival.

Dit gloednieuwe kwartet richt zich op granulaire, microscopische improvisatie. De Belgische baritonsaxofonisten Hanne De Backer en Marc De Maeseneer laten zich gelden in een breed muzikaal spectrum. Voor de opnames van de eerste g a b b r o-release (el NEGOCITO Records, 2017) onderzochten ze de rekbaarheid van het begrip tijd en tastten ze de mogelijkheden van de baritonsax af. Met de Oostenrijkse abstracte vocaliste Agnes Hvizdalek voegen ze nu een cruciale muzikale link toe richting granulaire improvisatie. Met de Antwerpse componist, elektrische basspeler Raphael Malfliet – van wie het werk de grenzen van compositie, improvisatie, ruimte en tijd opzoekt – vinden De Backer en De Maeseneer de delicate muzikale balans om de line up van g a b b r o 4 te vervolledigen.



LIMPE FUCHS > WORKSHOPS

SINT JORIS KERK:
VOOR VOLWASSENEN EN KINDEREN ONDER BEGELEIDING VAN VOLWASSENEN



Limpe Fuchs ontwikkelt al meer dan veertig jaar een bijzonder muzikaal universum met haar stem, viola, en zelfgemaakte percussie-instrumenten en geluidsculpturen in brons, steen en hout. Tijdens deze korte en vooral spontane workshops gaat ze naar de essentie en de eenvoud van muzikale klanken. Ze leert de deelnemers natuurlijke ritmes te ontwikkelen en te luisteren naar de interne stem van de instrumenten en de omgeving, om uiteindelijk op een eenvoudige muzikale manier te communiceren. De deelnemers krijgen de kans om op de instrumenten en scultpuren van Limpe Fuchs te musiceren en mogen – zonder verplichting – eigen instrumenten meebrengen.

Workshop Locatie: Sint Joris Kerk > Mechelsesplein 24, Antwerpen - 3 sessies van 35 minutes elk, voor een maximum van 6 mensen per sessie. - Kinderen enkel onder begeleiding van volwassenen. - De workshops zijn gratis, vooraf inschrijven is noodzakelijk via info@soundinmotion.be – Timing: Sessie 1 > 15.00 u. – 15.35 u. Sessie 2 > 16.00 u. – 16.35 u. Sessie 3 > 17.00 u. – 17.35 u.

De foto's zonder naamvermelding van fotograaf werden door Sound in Motion vzw vrij ter beschikking gesteld.




Info & tickets: soundinmotion.be Productie: Sound in Motion vzw

zaterdag 25 & zondag 26 augustus - 15.00 u in DE Studio - Maarschalk Gerardstraat 4, Antwerpen


Met de Steun van: Vlaamse Gemeenschap, District Antwerpen, DE Studio, Tryp Wyndham Antwerp


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet


our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst